Gå til innhold

Apple fikk innvilget patent på NFC-kopi


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Får håpe dette vil fungere opp mot dagens mobiler med NFC. Så vidt jeg har forstått skal man kunne bruke NFC til å dele linker osv mellom windowsphone og Andorid, håper ios snart blir med på festen. Gleder meg til den dagen Apple lanserer et produkt med NFC, og erklerer at de nå har oppfunnet en ny og revolusjonerende måte å overføre informasjon på, og håper de ikke finner på å gjøre det på en egen Apple eksklusiv måte, som de f.eks har gjort med Airplay.

 

Kan også nevne at alle androidenheter med Jellybean(android 4.1 og 4.2) kan blandt mange andre ting overføre bilder og video via Android beam, som bruker blåtann til selve dataoverføringen. Usikker på om det går å overføre musikk da.

Lenke til kommentar

Det skal ikke være mulig å ta patent på noe som allerede er funnet opp. Hvordan klarer de å komme seg rundt det? Hvilken teknisk/juridisk vri har de gjort for å ikke omfattes av Samsungs patent?

 

"Forskjellen er at S-Beam oppretter en spesiell trådløs tilkobling ved overføring av filer. Dette igjen ligner på Apples nylig patenterte løsning, men Apple spesifiserer i tillegg at en lang rekke filer, deriblant lydfiler, skal kunne overføres."

 

Hvis jeg skal gjette basert på denne artikkelen, er kanskje S-Beams beskrivelse "for" spesifikk slik at Apples beskrivelse bruker en alternativ måte å gjøre akkurat det samme.

 

Forøvrig er deler av problemet med patentlovgivningen at de som jobber med det, ikke er i stand til å 1) skille mellom samme idé beskrevet på to forskjellige måter, og 2) se hvordan en spesifikk men generisk beskrivelse også omfavner allerede eksisterende produkter/løsninger dersom man tester dem mot hverandre.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Så veldig voksent sagt av deg! Det må jeg si. Tipper at du henger litt igjen med den mentale alder.

 

iPhone er en fin og digg telefon. Har brukt det i flere år. Kun det siste halvåret har jeg begynt med Samsung. Først Note2 og nå S4. Veldig fornøyd. Men iPhone er fortsatt en knall telefon. Ser fin ut, enkel å bruke.

 

Utrolig at du klarer å se min mentale alder, basert på en setning......

Om du har problemer med å forstår den, så be om hjelp istedet for å komme med personangrep...

Lenke til kommentar

Det skal ikke være mulig å ta patent på noe som allerede er funnet opp. Hvordan klarer de å komme seg rundt det? Hvilken teknisk/juridisk vri har de gjort for å ikke omfattes av Samsungs patent?

Hvilket Samsung-patent (med patentsøknad fra før juni 2008) tenker du på?

Lenke til kommentar

Artikkeloverskriften "Apple fikk innvilget patent på NFC-kopi" er fullstendig misvisende, lang over grensen for løgn. Det dreier seg slett ikke om noen kopi av NFC-teknologien. Apples metode for forenklet dataoverføring, som patentet beskriver, kan benytte NFC - men ikke benytte denne underliggende teknologien.

 

"I 2009 leverte Apple inn en søknad til patentkontoret om en løsning som gikk ut på trådløs dataoverføring mellom enheter".

Dette er feil. Søknaden ble offentliggjort i 2009, men den ble innsendt i juni 2008. Dette er kun én av mange patentsøkader fra Apple de siste 5 årene, som inkluderer mulig bruk av NFC - en teknologi som Apple, i tilfelle den blir aktuell å bruke, naurligvis vil lisensiere på linje med alle andre. Det er da ikke noe nytt at Apple har undersøkt mulig bruk av NFC i årevis, men det trenger ikke å bety at vi vil se NFC benyttet i Apple-produkter i nærmeste framtid.

Endret av Newton
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Til tross for at jeg anser iPhone for en leke tilpasset skoleungdom må jeg få be om litt saklighet i tråden, særlig fra mine med-Androider. Newton har et viktig poeng, det er tidspunktet. Siden Apple har fått patentet innvilget var det nok dårlig med patentsøknader inne fra konkurrentene.

Faktisk har Newton enda et viktig poeng, en patentsøknad er ikke ensbetydende med produktlansering.

 

Jeg håper at Apple tar til fornuft og omfavner NFC-teknologien. Da slipper vi en teknologisk splitt som ødelegger for gode løsninger. NFC har mange svakheter, men et bredere fokus vil nok gi et verdifullt løft.

Lenke til kommentar
Polish a turd, and it's still a turd..
Så veldig voksent sagt av deg! Det må jeg si. Tipper at du henger litt igjen med den mentale alder.iPhone er en fin og digg telefon. Har brukt det i flere år. Kun det siste halvåret har jeg begynt med Samsung. Først Note2 og nå S4. Veldig fornøyd. Men iPhone er fortsatt en knall telefon. Ser fin ut, enkel å bruke.

 

ROFL, er faktisk saklig (nesten) dette utsagnet, Apple lager patenter på ting som alerede er der og saksøker alle liknende teknologier etterpå. De "polerer" ting, tar patent og drar fingern til alle andre etterpå.

 

Håper ikke dette ødelegger for andre som har liknende teknologier for overføring mellom av enheter. Apple er verdensmestre på å fucke opp for alle andre når de får en "patent" (i gåseøyne fordi patentene dems er ganske vage).

Lenke til kommentar

ROFL, er faktisk saklig (nesten) dette utsagnet, Apple lager patenter på ting som alerede er der og saksøker alle liknende teknologier etterpå. De "polerer" ting, tar patent og drar fingern til alle andre etterpå.

 

Håper ikke dette ødelegger for andre som har liknende teknologier for overføring mellom av enheter. Apple er verdensmestre på å fucke opp for alle andre når de får en "patent" (i gåseøyne fordi patentene dems er ganske vage).

Dette er bare usakligheter og løgn fra din side. Fakta er at Apple svært sjeldent er den som starter patentstridigheter mot andre selskap. Apple blir derimot utsatt for aggressive patantsøksmål fra diverse selskap og patenttroll langt oftere.

 

I likhet med de fleste seriøse teknologiselskap må Apple registrere slike patenter av defensive grunner, bl.a for å kunne forsvare seg mot patenttroll, og sannsynligheten for at Apple bruker dette patentet aggressivt mot andre er forsvinnende liten.

Endret av Newton
  • Liker 1
Lenke til kommentar
ROFL, er faktisk saklig (nesten) dette utsagnet, Apple lager patenter på ting som alerede er der og saksøker alle liknende teknologier etterpå. De "polerer" ting, tar patent og drar fingern til alle andre etterpå.Håper ikke dette ødelegger for andre som har liknende teknologier for overføring mellom av enheter. Apple er verdensmestre på å fucke opp for alle andre når de får en "patent" (i gåseøyne fordi patentene dems er ganske vage).
Dette er bare usakligheter og løgn fra din side. Fakta er at Apple svært sjeldent er den som starter patentstridigheter mot andre selskap. Apple blir derimot utsatt for aggressive patantsøksmål fra diverse selskap og patenttroll langt oftere.I likhet med de fleste seriøse teknologiselskap må Apple registrere slike patenter av defensive grunner, bl.a for å kunne forsvare seg mot patenttroll, og sannsynligheten for at Apple bruker dette patentet aggressivt mot andre er forsvinnende liten.

 

Ok, det var jeg ikke klar over. Jeg uttalte meg på vegne av det jeg har lest i media, da er det ofte Apple som er i fokus. Men jeg må jo inrømme at det er mye agurknyheter og ting bør tas med en god klype salt :) Har jeg feil så har jeg feil, bare bra å bli rettet på og var ikke meningen å "lyve" jeg løy ikke i forhold til infoen jeg har i hodet mitt :p :p

 

Edit; Sjekket profilen din, virker som du er en fan av frukt... Fanboys har god erfaring med å beskytte sine epler med "rare" fakta (les; idiotisk statistikk som er forvridd i alle ender). Ikke det at jeg beskylder deg for det da selvfølgelig.

Endret av blablabling
Lenke til kommentar

Dette er bare usakligheter og løgn fra din side. Fakta er at Apple svært sjeldent er den som starter patentstridigheter mot andre selskap. Apple blir derimot utsatt for aggressive patantsøksmål fra diverse selskap og patenttroll langt oftere.

 

I likhet med de fleste seriøse teknologiselskap må Apple registrere slike patenter av defensive grunner, bl.a for å kunne forsvare seg mot patenttroll, og sannsynligheten for at Apple bruker dette patentet aggressivt mot andre er forsvinnende liten.

 

Når du sammenlikner med andre store aktører, eller når du sammenlikner med patenttroll som angriper alt og alle? Slike troll gjør jo at mange kan skryte av at de oftere blir utsatt for søksmål enn motsatt...

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når du sammenlikner med andre store aktører, eller når du sammenlikner med patenttroll som angriper alt og alle? Slike troll gjør jo at mange kan skryte av at de oftere blir utsatt for søksmål enn motsatt...

Når jeg sammenligner hva?

 

Saken er at Apple har startet patentstrid mot andre teknologiselskap kun to ganger i dette millenniet (som jeg kan komme på), nemlig mot HTC og Samsung - der saken mot HTC endte i forlik mellom de to, og saken mot Samsung så langt har påført Samsung et gedigent, sviende nederlag i USA, som tyder på at Apple hadde en relativt god sak.

Teknologiselskapene Creative Technology, Nokia, Motorola og Kodak har på den annen side startet patentstridigheter mot Apple i samme periode.

 

Patent-troll er en annen sak, og disse ikke-praktiserende selskapene (NPE) som i stor grad lever av og for å kjøpe opp patenter og saksøke store og små aktører, står for nesten 2/3 av alle patentsøksmål i USA. Apple utsettes nå for flere titalls slike søksmål fra patent-troll årlig, og er det selskapet som de siste årene har blitt utsatt for flest slike trolle-søksmål. Som sagt, seriøse teknologiselskap må kunne bruke egne patenter for å forsvare seg mot patent-trollene, og implisitt i alt dette ligger at Apple naturligvis ikke er det eneste selskapet som plages.

 

Det er åpenbart flere som har sett seg lei på patent-trollenes virksomhet:

Obama Plans to Take Action Against Patent-Holding Firms

Lenke til kommentar

Apple går sine egne veier og gjør livet vanskelig for alle andre. Noe nytt?

Jeg håper da virkelig at Apple fortsetter å gå sine egne veier gjennom å utvikle egne, innovative produkter, og at de gjennom det fortsetter å gjøre livet vanskelig for konkurrentene, i alle fall. ;)

Lenke til kommentar

 

Jeg håper da virkelig at Apple fortsetter å gå sine egne veier gjennom å utvikle egne, innovative produkter, og at de gjennom det fortsetter å gjøre livet vanskelig for konkurrentene, i alle fall. ;)

Synes det er fint med produkter som bruker standarder. Siden Apple nekter å følge standarder nekter jeg å bruke produktene deres for å bli låst til deres plattformer. Men det er jo selvsagt meningen og bra for dere som kun bruker Apple.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...