Gå til innhold

Google truer Appstore på lønnsomhet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Artikkelforfatter "glemte" visst å presentere de figurene som ikke gir et fullt så flatterende bilde av Googles posisjon, så her har vi litt supplerende informasjon:

 

World-at-Arms-Total-Revenue-April-2013-1024x621.png

 

WhatsApp-Total-Revenue-April-2013-1024x538.png

 

 

Market-Development-Google-Play-vs-Apple-App-Store-1024x441.png

 

 

Apples App Store er nesten tre ganger så store på total omsetning, så Google har med andre ord et godt stykke igjen før de tar igjen Apple.

Lenke til kommentar

Man bør alltid være forsiktig med å spå om framtiden basert på ekstrapolering av estimerte data fra en kort periode. Det er slett ikke gitt at utviklingstrendene i dette markedet vil være stabile. Å ekstrapolere 18 måneder fram i tid basert på estimat/observasjoner for kun 6 måneder gir i dette tilfellet så stor usikkerhet at det blir relativt meningsløse spådommer.

 

Den siste grafen antar jeg også gjenspeiler omsetningstall, altså at den estimerte omsetningen til Apple App Store er større i april enn i november, til tross for at andelen av omsetningen har gått ned fra 81 til 73%.

Lenke til kommentar

Man bør alltid være forsiktig med å spå om framtiden basert på ekstrapolering av estimerte data fra en kort periode. Det er slett ikke gitt at utviklingstrendene i dette markedet vil være stabile. Å ekstrapolere 18 måneder fram i tid basert på estimat/observasjoner for kun 6 måneder gir i dette tilfellet så stor usikkerhet at det blir relativt meningsløse spådommer.

 

Den siste grafen antar jeg også gjenspeiler omsetningstall, altså at den estimerte omsetningen til Apple App Store er større i april enn i november, til tross for at andelen av omsetningen har gått ned fra 81 til 73%.

 

Ser ikke helt at det er så veldig mye mere usikkert enn de utallige andre svært usikre måtene å spå framtiden på. Selvsagt er ingenting gitt og det er stor usikkerhet, men det er det alltid når man gjetter på hva som skjer i framtiden. IOS har tapt mer og mer terreng relativt sett til android i det siste, og per nå ser jeg personlig ikke noe som jeg tror vil snu den trenden. Jeg tror kanskje det vil gå enda fortere, men vi får se.

 

AtW

Lenke til kommentar

Noe bisarr den grafen der ja, men at det skal bli flere apps tilgjengelig på Google Play Store enn på AppStore har jo overhode ingenting å si på hvor lønnsomt det måtte være for utviklere, det at Google Play Store fremdeles henger bak AppStore på antallet apps i seg selv er jo relativt overraskende når filtreringen til Google er langt midlere, utviklere har tilgang på gratis utviklerverktøy og kan utvikle under Linux, Windows og OS X og sist men ikke minst så har jo Android hatt størst markedsandel en stund nå.

 

Man har fremdeles den store ulempen av at Android telefoner kommer i alle former og fasonger, noen kraftige, noen svake, noen store, noen mindre osv osv.. Skal du levere en app til mangfoldet så må du jo ta høyde for at den må fungerer på ymse maskinvare for ikke å skrense inn din potensielle kjøpergruppe betraktelig. Dette er jo en helt annen situasjon på iOS.

Lenke til kommentar

Fint å se at veksten fortsetter for Google her, hvis de kan ta igjen apple her vil nok miljøet av utviklere for android bli vesentlig bedre.

 

Årsaken til at Google ligger bak her tror jeg har to hovedgrunner : google var sent ute med å åpne for betalapps i store deler av verden, og de henger fortsatt etter i tablet markedet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
PS er ikke den siste grafen litt bisarr? Hvorfor er første punkt på apple-grafen åpenbart lavere enn den siste, enda det har gått fra 81% til 73%?

 

AtW

 

Neida det er bare en graf som viser totalt volum på y aksen for begge lagt på hverandre fremfor 2 separate grafer.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...