Gå til innhold

Stryk på Fagprøve Elektriker.


Anbefalte innlegg

Har gått opp til fagprøven for elektrikerfaget to ganger og fikk stryk.

Andre gangen var jeg faktisk veldig nærme(alt på båsen fungerte og det var greit med forskrifter og normer)

Men så ble jeg tatt inn på rommet å grilla i 45min med spsm som faktisk var utenfor det tema som jeg hadde på prøven.

 

Dette er nå to år siden og etter den dagen mista jeg motivasjon for elektrikerfaget og ga opp rett å slett. Nå har jeg hatt div. Andre jobber, men jeg har tenkt veldig mye på alle de årene jeg brukte pp elektro og at jeg ikke har noe fagbrev idag..4,5år.

 

Jeg vet at jeg må tilbake i jobb for å bestå denne fagprøven men jeg er liksom ikke lærling lenger, men jeg trenger å jobbe en del så hva bøir løsningen?

Jeg har sett etter jobber som hjelpemontør i Oslo området men alle jobber så må du ha fagbrev.

Jeg er klar til å flytte på meg hvor som helst i Norge om jeg må...

 

Noen som har noe råd/arbeidsgivere jeg kan kontakte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg startet på vgs i 2005 og da het det GK OG VK1 så da var det nok reform 94?

 

Helt ærlig det er første gangen jeg hører om dette, men hvor står det om det?

 

Beklager å måtte skuffe deg, men da må du ta eksamen på nytt for å kunne gå opp + 1,5 år som hjelpemontør.

 

Reform94 falt ut 30. januar 2012 for 4,5 års læretid. Tok selv som privatist mitt 2. fagbrev i mai i fjor for å slippe å ta eksamen på nytt.

 

Edit; Din lokale Fylkeskommune har lagt ut denne informasjonen. Selv synes jeg det var dårlig annonsert, men man hadde 2 års varsel om dette.

Endret av TheHawk
Lenke til kommentar

Ta sånn forbredelses kurs til fagprøven, hjalp veldig for meg. Var aldri borti boliginnstalasjoner og dokumentasjon var noe som ble sluntret med i min bedrift. Ved hjelp av dette kurset ble det gått igjennom alle de viktigste forskriftene samt sluttkontroll og endel annet.

 

Og bli grillet er vel ganske vanlig, jeg ble grillet på forskrifter, men hadde flaks og kunne alt på rams takket være dette forkurset.

Endret av Tmz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ta sånn forbredelses kurs til fagprøven, hjalp veldig for meg. Var aldri borti boliginnstalasjoner og dokumentasjon var noe som ble sluntret med i min bedrift. Ved hjelp av dette kurset ble det gått igjennom alle de viktigste forskriftene samt sluttkontroll og endel annet.

 

Og bli grillet er vel ganske vanlig, jeg ble grillet på forskrifter, men hadde flaks og kunne alt på rams takket være dette forkurset.

 

Det er jo bra, men han trenger ikke dette før han har eksamen i boks. Ellers meget godt tips.

Lenke til kommentar

Ta sånn forbredelses kurs til fagprøven, hjalp veldig for meg. Var aldri borti boliginnstalasjoner og dokumentasjon var noe som ble sluntret med i min bedrift. Ved hjelp av dette kurset ble det gått igjennom alle de viktigste forskriftene samt sluttkontroll og endel annet.

 

Og bli grillet er vel ganske vanlig, jeg ble grillet på forskrifter, men hadde flaks og kunne alt på rams takket være dette forkurset.

 

Veldig god idé takk for den du!

 

Skal ringe fagopplæring for yrkesfag imorgen å høre med eksamen osv.

Lenke til kommentar

Først av alt, har du nye reformen eller reform94? Ikke for å ta fra deg motivasjonen, men har du sistnevnte må du ta eksamen på VG1, VG2 og VG3 på nytt.

 

Hentet fra utdanningsetaten:

 

 

Overgangsregler fra Reform 94 til Kunnskapsløftet

 

Som hovedregel gjelder følgende:

Har du fullført og bestått et grunnkurs i Reform 94 før 1. august 2010, kan dette i utgangspunktet godkjennes som Vg1 innenfor det samme fagområdet i Kunnskapsløftet, og du kan søke Vg2.

 

Har du fullført og bestått VKI i Reform 94 før 1. august 2010, kan dette i utgangspunktet godkjennes som tilsvarende Vg2 innenfor det samme fagområdet i Kunnskapsløftet, og du kan søke Vg3.

 

Endret av dtr
Lenke til kommentar

Nydelig! Da har de gått tilbake på tiltaket som ble fattet i fjor :-D

 

Nå må jeg begynne å jobbe praksis med faget slik at jeg kommer inn i det igjen,

Men hvordan går jeg fram med tanke på jobb som hjelpemontør? Bemanningsbyrået kan det være noe?

Lenke til kommentar

Nå må jeg begynne å jobbe praksis med faget slik at jeg kommer inn i det igjen,

Men hvordan går jeg fram med tanke på jobb som hjelpemontør? Bemanningsbyrået kan det være noe?

Bemmanigsbyråer kan være en måte. I utgangspunktet er det etterspørsel etter elektrikere, så om du sender søknader rundt til bedrifter selv er det stor sjanse for å få napp.

Lenke til kommentar

Er det ikke slik at fagprøven i dag er 4-delt

Altså:

 

Planlegging

Gjennomføring

Egenvurdering

Dokumentasjon

 

Bare få alt med (trådstarter) du skal jo få en rimelig konkret tilbakemelding hvis du stryker.

Hva du gjorde galt etc etc, slik at du kan rette opp i dette.

Jeg regner med du ville fått vite under de 4 delte delen du ikke bestod i ?

 

Hvis spørsmålene sensorene kom med var utenom faget så hadde jeg sendt inn en klage.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...