Gå til innhold

Dette objektivet gir deg full kontroll


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Finfint objektiv for nordlysfoto. Jeg fikk skikkelig lyst på et.

 

Håper de optiske ytelsene er gode og strekker seg litt lengre ut enn APS-C bildesirkel. Håper også at prisen blir fin, fokusringen har lang gange og fokusen er temperaturstabil.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg reagerer også på at det skal være strippet for all elektronikk. Hvor kommer denne informasjonen fra?

 

 

Liker at det kommer med avtagbar solblender. Jeg tror det kan bety at det vil fylle en stor del av fullformatramma.

 

Jeg har savnet vidvinkeloptikk med f<2.8 til crop. Deilig at det nå dukker opp flere av dem! Hvis ikke prisen blir veldig god på denne tror jeg dog at jeg går for sigma 18-35 1.8. Trenger ikke de siste to minnimeterne, men jeg har veldig lyst på det siste lille lyset :)

Lenke til kommentar

Jeg reagerer også på at det skal være strippet for all elektronikk. Hvor kommer denne informasjonen fra?

Det er vel akkurat som alle andre Samyang-objektiver til Canon EOS?

 

Har selv Samyang 14/2.8, og det er strippet for elektronikk - det er ingen elektriske kontakter bakpå objektivet, så jeg skal selv blende ned med blenderringen på objektivet. Valgt blender sendes ikke til kameraet, og søkeren blir mørkere når jeg blender ned. Blir som om du holder nedblendingsknappen inne hele tiden. Og nei - hverken autofokus eller fokusbekreftelse i søkeren.

 

Fungerer allikevel glimrende i Av-modus - jeg velger blender på blenderringen på objektivet, og kameraet velger lukker - eksponerer helt perfekt. Ulempen der er at det du ser i søkeren er nedblendet - andre objektiver med manuell fokus har typisk automatisk blender, så du ser på største blender gjennom søkeren, så objektivet blender først ned når det skal ta bildet. Inte her, inte. :)

 

Liker at det kommer med avtagbar solblender. Jeg tror det kan bety at det vil fylle en stor del av fullformatramma.

"Fullformatramma" - hva mener du her?

Såvidt jeg leser er dette et objektiv for crop-sensorer; et objektiv som ikke har stor nok bildesirkel til å dekke en fullframesensor. En solblender vil neppe endre vignettering så mye på fullframesensor - begrensningen er sannsynligvis først og fremst i "resten" av objektivet.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Det er vel akkurat som alle andre Samyang-objektiver til Canon EOS?

 

Har selv Samyang 14/2.8, og det er strippet for elektronikk - det er ingen elektriske kontakter bakpå objektivet, så jeg skal selv blende ned med blenderringen på objektivet. Valgt blender sendes ikke til kameraet, og søkeren blir mørkere når jeg blender ned. Blir som om du holder nedblendingsknappen inne hele tiden. Og nei - hverken autofokus eller fokusbekreftelse i søkeren.

 

Joa, men dette kommer jo ikke kun til Canon EOS. Det kommer også til mange flere, deriblant Nikon, og på Nikon vil man få både fokusbekreftelse og full blenderkontroll med elektroniske kontakter. Samyang 24mm gir deg alt dette, og finnes ikke i noen utgave for Nikon uten elektronikse kontakter.

 

Jeg ser derfor ingen grunn til at Samyang skal slutte med det nå.

 

Fungerer allikevel glimrende i Av-modus - jeg velger blender på blenderringen på objektivet, og kameraet velger lukker - eksponerer helt perfekt. Ulempen der er at det du ser i søkeren er nedblendet - andre objektiver med manuell fokus har typisk automatisk blender, så du ser på største blender gjennom søkeren, så objektivet blender først ned når det skal ta bildet. Inte her, inte. :)

Dette er sånn samyang fungerer på Nikon. Både om du har med elektroniske kontakter og om du har uten. Hos nikon blendes det ned mekanisk, så det er veldig lett å lage objektiver som holdes åpne mens du fokuserer :)

 

 

"Fullformatramma" - hva mener du her?

Såvidt jeg leser er dette et objektiv for crop-sensorer; et objektiv som ikke har stor nok bildesirkel til å dekke en fullframesensor. En solblender vil neppe endre vignettering så mye på fullframesensor - begrensningen er sannsynligvis først og fremst i "resten" av objektivet.

 

Jeg gjetter at dette objektivet, som tidligere cropobjektiver fra samyang fyller litt mer enn aps-c, og at det vil være mulig å få en litt større bit av bildet på et fullformatskamera om man bruker det uten solblender.

 

Det gjenstår likevel å se...

Lenke til kommentar

Jeg ser derfor ingen grunn til at Samyang skal slutte med det nå.

Jo - tror du har helt rett i at den nok kommer med elektronikk og kontakter til fatningene de andre har det i dag. :)

 

Dette er sånn samyang fungerer på Nikon. Både om du har med elektroniske kontakter og om du har uten. Hos nikon blendes det ned mekanisk, så det er veldig lett å lage objektiver som holdes åpne mens du fokuserer :)

Jepp - det er en del fordeler med "tilbakekompatible" mekaniske fatninger - gjør det også lettere å lage kreative adaptere til andre fatninger - Canons elektroniske fatning har fordeler, men også ulemper. :)

 

Jeg gjetter at dette objektivet, som tidligere cropobjektiver fra samyang fyller litt mer enn aps-c, og at det vil være mulig å få en litt større bit av bildet på et fullformatskamera om man bruker det uten solblender.

Jepp - om det blir stor "nok" bildesirkel, og om bildekvaliteten i kantene i så fall er god nok til at det blir interessant. :)

Lenke til kommentar

Jepp - det er en del fordeler med "tilbakekompatible" mekaniske fatninger - gjør det også lettere å lage kreative adaptere til andre fatninger - Canons elektroniske fatning har fordeler, men også ulemper. :)

 

Hvilke fordeler har Canons fatning over Nikons?

:innocent:

Lenke til kommentar

Hvilke fordeler har Canons fatning over Nikons?

:innocent:

Kortere registeravstand, så man kan slenge på flere typer objektiver via adapter.

 

Og - den viktigste:

 

At objektivene mine passer til kameraet mitt, vel!

Mine objektiver har nemlig EOS-fatning, og så er det litt greit at kameraet også har det! Duh. ;)

 

 

 

 

 

Nei - ingen store fordeler kontra en "hybrid" fatning som Nikon F, som har både mekaniske og elektroniske kontakter. Kontra en ren mekanisk fatning som Canon FD eller Leica M har derimot en elektronisk fatning mange fordeler. :)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Objektivet er vel ikke strippet for all elektronikk. Lysmåling skjer vel fortsatt gjennom objektivet?Blenderinfo overføres vel også til kameraet og jeg antar at blender kan stilles manuelt og automatisk via kameraet.

 

Jeg har i allefall et fisheye-objektiv til m43 fra Samyang uten noen elektronikk - det er ingen kontakter. Blender og fokus stilles med ringer på objektivet, ingen komunikasjon med kamera. Det blendes heller ikke opp/ned for fokus og bildetaking. Det hender at lysmåler på kamera blir litt forvirret, men dette fikses fint med testbilde og litt vriing på exposure comp. Objektivet er uansett meget skarpt og fint, og ser ut til å være laget i god kvalitet (metallfattning, ingen "slark" noen steder, innebygget solblender).

Lenke til kommentar

Jeg har i allefall et fisheye-objektiv til m43 fra Samyang uten noen elektronikk - det er ingen kontakter. Blender og fokus stilles med ringer på objektivet, ingen komunikasjon med kamera. Det blendes heller ikke opp/ned for fokus og bildetaking. Det hender at lysmåler på kamera blir litt forvirret, men dette fikses fint med testbilde og litt vriing på exposure comp. Objektivet er uansett meget skarpt og fint, og ser ut til å være laget i god kvalitet (metallfattning, ingen "slark" noen steder, innebygget solblender).

 

Jeg skal ikke påstå noe her, men kikker du på innleget til 3rik (#6) over så ser du at visstnok er Canons modell muligens strippet og Nikons antakelig har elektronikk.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Objektivet er vel ikke strippet for all elektronikk. Lysmåling skjer vel fortsatt gjennom objektivet?

Blenderinfo overføres vel også til kameraet og jeg antar at blender kan stilles manuelt og automatisk via kameraet.

 

Og ja, lysmåling vil uansett (på et systemkamera, eller sannsynligvis alle digitalkameraer) måles igjennom linsa - men ikke *AV* linsa. Blender, nix. Forøvrig er ikke autofokus så veeeldig nødvendig når vinkelen blir vid nok :)

Lenke til kommentar

Forøvrig er ikke autofokus så veeeldig nødvendig når vinkelen blir vid nok :)

Kommer litt an på hvor kresen man er - hvis man er kronisk pikselpeeper er fokus like viktig som på trangere optikk - forskjellen er at det er nesten umulig å se i søkeren eksakt hvor fokusplanet er.

Bruker selv forstørret liveview for presis fokusering når jeg skal ha mest mulig ut av objektivet.

Lenke til kommentar

Kommer litt an på hvor kresen man er - hvis man er kronisk pikselpeeper er fokus like viktig som på trangere optikk - forskjellen er at det er nesten umulig å se i søkeren eksakt hvor fokusplanet er.

Bruker selv forstørret liveview for presis fokusering når jeg skal ha mest mulig ut av objektivet.

 

På mange speilløse kameraer er forstørret liveview uansett manuellfokusmetoden, og i tillegg så tenker jeg nok kanskje mest "fisheye", hvor alt over 5 meter uansett er hyperfokalt skarpt når man stopper litt ned.

 

Hva skjedde forresten med mattskiver som "splittet" på midten for å vise fokus? Det funka jo fett, men har ikke sett det på de moderne speilrefleksene jeg har vært borti...

Lenke til kommentar

Og ja, lysmåling vil uansett (på et systemkamera, eller sannsynligvis alle digitalkameraer) måles igjennom linsa - men ikke *AV* linsa. Blender, nix. Forøvrig er ikke autofokus så veeeldig nødvendig når vinkelen blir vid nok :)

Du ser tydeligvis ikke at jeg har svart deg.

"Jeg skal ikke påstå noe her, men kikker du på innleget til 3rik (#6) over så ser du at visstnok er Canons modell muligens strippet og Nikons antakelig har elektronikk."

 

Jeg kunne ha lagt til slik er det antakelig med m43 også, tenkte det vel, men skrev ikke noe - gikk vel litt kjapt.

Uansett jeg skrev at jeg har kjennskap til Nikon, - altså ikke Canon, heller ikke m43.

"Jeg bruker Nikon, så er nok litt farget av hvordan en vanlig Nikon-fatning er."

Oppfatter ditt "Blender nix og uansett måles ikke av linsa" som at du mener du vet bedre enn meg hvordan Nikon F fungerer, mulig det. I tilfelle er du ganske dårlig til å forklare hva du mener.

Les dette:

Nikon Digital cameras were introduced in the 1990's, continuing with the lens mount as it was in 1959. The D100, D70, and D70S bodies do not have an AI tab on the side of the lens mount, so they can not meter with lenses that do not have a computer chip inside. These cameras must be operated in manual mode where the f-stop and speed setting is manually entered into the camera.

 

http://www.barthwork...mpatibility.htm

 

Edit: Altså ikke noe tvil om at det er elektronikk i Nikon-objektivet. Det var også det jeg reagerte på i artikkelen.

 

De fleste vet vel at dybdeskarphet øker når bildevinkel øker. Vet ikke hvorfor du trekker inn autofokus her, siden det ikke har vært diskutert.

Endret av smartphone
Lenke til kommentar

Du ser tydeligvis ikke at jeg har svart deg.

"Jeg skal ikke påstå noe her, men kikker du på innleget til 3rik (#6) over så ser du at visstnok er Canons modell muligens strippet og Nikons antakelig har elektronikk."

 

Jeg kunne ha lagt til slik er det antakelig med m43 også, tenkte det vel, men skrev ikke noe - gikk vel litt kjapt.

Uansett jeg skrev at jeg har kjennskap til Nikon, - altså ikke Canon, heller ikke m43.

"Jeg bruker Nikon, så er nok litt farget av hvordan en vanlig Nikon-fatning er."

Oppfatter ditt "Blender nix og uansett måles ikke av linsa" som at du mener du vet bedre enn meg hvordan Nikon F fungerer, mulig det. I tilfelle er du ganske dårlig til å forklare hva du mener.

Les dette:

Nikon Digital cameras were introduced in the 1990's, continuing with the lens mount as it was in 1959. The D100, D70, and D70S bodies do not have an AI tab on the side of the lens mount, so they can not meter with lenses that do not have a computer chip inside. These cameras must be operated in manual mode where the f-stop and speed setting is manually entered into the camera.

 

http://www.barthwork...mpatibility.htm

 

Edit: Altså ikke noe tvol om at det er elektronikk i Nikon-objektivet. Det var også det jeg reagerte på i artikkelen.

 

De fleste vet vel at dybdeskarphet øker når bildevinkel øker. Vet ikke hvorfor du trekker inn autofokus her, siden det ikke har vært diskutert.

 

Vel, jeg kjenner lite til Nikon. Såvidt jeg forstår, så er denne metallbiten måten linsa forteller kameraet hvilket F-stop som er valgt - men hvorfor er dette nødvendig for kameraet å vite for å kunne måle lyset, aka. automatisk valg av lukkertid? Holder det ikke å måle lyset igjennom linsa med den til en hver tid valgte åpningen, vite ISO, og så matche lukkertid?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...