Gå til innhold

[Løst] Oppgradering av gammel Corsair HX620


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg planlegger å bytte psu'en i hovedmaskinen. Jeg har i dag en Corsair HX620, men denne vurderer jeg å flytte over i et annet system.

 

Jeg har i dag følgende oppsett:

Asus P8Z77-I Deluxe

Intel i5 3750k (Overklokket)

Sapphire HD7850 (Overklokket) Jeg har planer om å bytte ut dette til fordel for GTX770 med tid og stunder.

Samsung 840 Pro 256GB SSD

 

Jeg har veldig gode erfaringer med Corsair psu'er, men har plukket opp at noen av dem sliter med Coil whine.

 

Jeg har sett i retning Corsair AX serie og SeaSonic platinum serien.

Jeg er fullt klar over at SS lager AX psu'ene.

 

Corsair AX 760 - SS rebrand

Corsair AX 760i - Flextronics rebrand? Forskjellen på disse to er produsenten, og at i'en er digital og mulighet for Corsair Link?

Corsair AX 860 - Samme som AX760?

Corsair AX 860i - Samme som AX760i?

Seasonic P-860 jeg har prøvd å snoke opp info om denne, men fint om noen kan summere detaljene, utenom at den er Platinum Plus sertifisert da.

Seasonic P-1000 vil tro det er samme innmat som P860?

Har også sett på Seasonic platinum 520. Denne er vel i samme klasse som P-860 og P-1000, men vil den kunne levere uten å måtte jobbe ræva av seg?

 

Pris fra 1000,- og oppover så langt det er nødvendig.

Fysisk størrelse bør holdes innen normal ATX standard da jeg kanskje kan komme til å gå for et mindre kabinett med tiden.

 

Jeg er åpen for diskusjon om et annet merke, men det bør være et "premium" merke.. :)

 

http://prisguide.har...no/liste/141018

 

http://www.dustinhome.no/product/5010663921/seasonic-platinum-520-520w-modular-fanless/#intcmp=searchProvider_SiteSeeker

Endret av Straits
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke så mye erfaring med noe av det her, men kan si min mening. Har selv problemer med min PSU, og skal kjøpe ny. Selv vurderer jeg AX760 modellen fra Corsair uten "i". Dette er fordi jeg har hørt at softwaren som følger med "i" modellene er veldig buggete og bruker mye CPU når det kjører i bakgrunnen. Dessuten trenger jeg ikke noe software til PSUen min, holder med en god hybrid vifte. Tror coil whine er veldig tilfeldig, og det er grunnen til at jeg bytter min Corsair HX850W + at viften har begynt å bli litt....skrap.. Mye flere som kjøper Corsair PSUer, og det er vel derfor flere rapporterer om coil whine.

Lenke til kommentar

Veldig klar over at 800w er overkill. Oppsettet mitt vil trekke rundt 300w vil jeg tro. Men med tanke på en fremtidig oppgradering av gpu så er jeg inne på den tanken :) Hvis noen med hånda på brystet kan si meg at Seasonic P-520 fanless vil dra mitt oppsett med en HD7970 GHz edition eller GTX770 uten å stresse, så går jeg mest trolig for den :)

 

Corsair AX860i vs AX860 er det i prinsippet noen forskjell på disse, utenom Corsair Link? Sånn grovt sett?

Lenke til kommentar

Ja, i og med at det er to ulike produsenter så er faktisk designet av innmaten ulikt. Og Flextronics (som produserer i-versjon) og Seasonic er omtrent samme kvalitet.

 

Jeg er ikke i tvil om at Seasonic P-520FL vil dra oppsettet ditt uten å stresse - dog avhengig av hvor langt du drar overklokking. Dersom denne er minst av samme kvalitet som gamle X-460FL, så kan du fint kjøre den på 90 - 95 % belastning uten at den mukker i det hele tatt. Vet det ble gjort stresstest av X-460FL der man kjørte den på 95 % load i 24 timer, slo av og startet opp en ny 12 timers test 5 minutter etterpå. Seasonic P-520FL har nok basis i Seasonic P-660, det var i alle fall det Seasonic gjorde på X-460FL, de tok den minste modellen med vifte og satt ned effekten og gjorde noen andre modifikasjoner for at den skulle holde bra.

 

Må dog sies at de første modellen av P-520FL har hatt noe coil whine, men den revisjonen som er ute nå skal være kvitt dette problemet. Seasonic har lokalisert problemet og fikset dette.

 

Seasonic P-860 er av mange (blant annet Anandtech) vurdert som muligens den beste PSU noensinne - da den ble lansert for et år siden. Så den er i alle fall ikke et bomkjøp, men til ditt bruk ville jeg like gjerne gå for Seasonic P-660 - som gir ytelse nok. Det er nøyaktig samme hovedkonstruksjonen. JonnyGuru.com har testet denne - og det er en PSU som er stabil fra 0 til over 660 Watt uansett ekstern temperatur (JonnyGuru teste med 50 grader i testkammeret).

 

Ser at Anandtech har følgende wattmålinger fra veggen på GTX 770 og HD 7970 GE, nemlig 383 - 416 Watt. Da er det et poeng at de kjører med Intel Core i7-3960X @ 4.3GHz på testmaskina. Denne har vel i utgangspuntet en TDP som er omtrent 50 Watt høyere enn 3570K (regner med at det var 3570K og ikke 3750K - den finnes vel ikke) og den er klokket. De bruker en Antec PSU med omtrent 90 % effektivitet.

 

Så maks rundt 350 Watt bør du ende på - og da vil ikke P-520 ha store problemer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for et intressant innlegg :)

P-660 eller P-520FL er de som utmerker seg her føler jeg. P-660 er det dog ingen av nettbutikkene jeg normalt bruker som har.

Jeg har lest litt om Coil whine på P-520, men har ikke fått med meg at problemet er løst fra SS sin side.

 

Jeg er veldig glad i Corsair sånn generelt, men med tanke på all negativ omtale den siste tiden, så ser jeg mer og mer bort fra dem i denne omgang.

 

Jeg har selvfølgelig ikke noen 3750k, det er rettet opp i nå ^^

Lenke til kommentar

Takker for et intressant innlegg :)

P-660 eller P-520FL er de som utmerker seg her føler jeg. P-660 er det dog ingen av nettbutikkene jeg normalt bruker som har.

Jeg har lest litt om Coil whine på P-520, men har ikke fått med meg at problemet er løst fra SS sin side.

 

Jeg er veldig glad i Corsair sånn generelt, men med tanke på all negativ omtale den siste tiden, så ser jeg mer og mer bort fra dem i denne omgang.

 

Jeg har selvfølgelig ikke noen 3750k, det er rettet opp i nå ^^

 

Til ditt oppsett ville jeg anbefalt P-760 til SS. Men AX760 er også en god utfordrer nå som corsairs har gått tilbake til seasonic platformen. Hvis valget faller på P-860, så ville jeg heller bare bumpa rett opp til P-1000, som ligger bare ca hundrelappen mer i pris. --> P660-P1000 sammenligning is pris

 

Selv har jeg en SS X-760 som jeg er strålende fornøyd med (Erstattning/RMA etter noen uheldig XFX PSU, som var bygd på samme platform, tor jeg bare var veldig uheldig med XFX)

Lenke til kommentar

Hvorfor kjøpe 760 Watt for noe som drar ca 350 Watt.

 

Fordi han ønsket å oppdatere til et GTX 770 kort, som er bl.a anbefalt min 600w til av produsenten. Greit å følge det minimumet til å starte med uansett oppsett. Deretter andre komponenter som han har listed opp.

Lenke til kommentar

Nå er den anbefalingen basert på at nVidia skal sikre seg mot eventuelle krav, og nVidia aner ikke noe om kvaliteten til kundens PSU (som kan være elendig), hva kunden ellers har - strømsnill 1155 eller strømkrevende 2011 osv. nVidia må også legge inn marginer i forhold til PSU-en sin konstruksjon - dvs måten 12V er delt opp på. I værste tilfelle kan 12V være delt opp slik at en 550 Watt PSU ikke har nok strøm på den enkelte 12V utgang til å klare et GTX 770. P-520 gir faktisk nesten 520 Watt på 12V alene, P-660 gir nesten 660 Watt på , mens du har 600 Watt strømforsyninger som knapt gir det samme på 12V og i tillegg kanskje ikke tåler nok på hver utgang. Husk at anbefalingen gjelder hele oppsettet.

 

Nå tok jeg faktisk å sjekket Anandtech sin test av GTX 770 - og med en Intel Core i7-3960X @ 4.3GHz (som virkelig drar strøm - trolig minst 50 Watt mer enn en %-vis like mye overklokka 3570K) og overklokka GTX 770 drog de 404 Watt fra veggen - i BF3 386 Watt. Når de da som jeg skriver ovenfor bruker en PSU med omtren 90 % effektivitet - ja da blir resultatet ca 360 - 370 Watt (404 * 0,9). Regner vi da i tillegg med at hele 1155-plattformen er mer strømsnill - både når det gjelder CPU-er og hovedkort - ja da ender vi under 350 Watt. Om vi tar utgangspunkt i TDP for hoveddelene - så har 3570K en TDP på 77 Watt, hovedkort, minne og en SSD ligger på rundt 40 - 50 Watt (tester viser ca 130 Watt på i5 3570K og i7 3770K under stresstester) og GTX 770 på 230 Watt, blir summen 360 Watt.

 

Så nVidia sin anbefaling kan man "tørke seg bak" med, når man kjøper kvalitet og vet hva slags oppsett man har. Det er i hvert fall ikke nødvendig å legge hundrevis av kroner i noe man egentlig ikke trenger.

Lenke til kommentar

Jeg er fult klar over at man en kan regne fram og tilbake, måle ditt og tatt, samt at produsenten seff har tatt høyde for krav, og vil sikre seg etc.

 

Men uansett, så vil jeg alltid anbefale følge produsenten sitt minimum krav, fremfor hva naboen tester ut, uansett. (og ja, jeg vet mange review sites der ute gir utrolig gode resultater og er til å stole på)

 

Og etter egen erfaring, så syns jeg at det er verdt betale 200kr mer for P760 fremfor P660. Men som sagt, dette er min mening basert på egne erfaringer. Hva TS velger, er selvsagt opp til han og hans budsjett.

Endret av DGN
Lenke til kommentar

For å snevre inn diskusjonen, så er det P-520FL, P-660, P-760 og AX760(i) det står mellom.

Om jeg kjøper en psu som koster 1300,- eller 1700,- har lite og si, med tanke på at enheten varer i minst 7 år. Det eneste jeg bryr meg om er kvalitet!

 

Det første som slår meg når jeg ser igjennom butikkene som selger SS psu'ene, er at jeg ikke stoler på noen av dem.. P-860 har dustin, men den er i større fysisk størrelse enn P-760.

Endret av Straits
Lenke til kommentar

Corsair link blir aldri pakket ut av innpakningen uansett. Spørsmålet er om kvaliteten er "bedre", altså mindre feil % generelt. Jeg er klar over at desto flere enheter som blir solgt, desto høyere blir feilprosenten. Min påstand er at, hvis enheten er 100% kvalitet, skal feilprosenten være lik null.

Lenke til kommentar

Corsair link blir aldri pakket ut av innpakningen uansett. Spørsmålet er om kvaliteten er "bedre", altså mindre feil % generelt. Jeg er klar over at desto flere enheter som blir solgt, desto høyere blir feilprosenten. Min påstand er at, hvis enheten er 100% kvalitet, skal feilprosenten være lik null.

 

Ville gått for AX760 isåfall, den har bedre vifte og er laget av Seasonic. Har hørt noe om coil whine eller high pitch lyder, men har også hørt at det kan gå vekk etter noen dager og er mer vanlig på AX860 modellen.

Lenke til kommentar

Jau, det er viften til Yate Loon i AXi serien. I AX760/860 har de gått tilbake til Sanyo Denki (San Ace vifter) som er av litt bedre kvalitet

 

Ville heller hatt en litt verre vifte enn coil whine da. Coil whine gir hodepine, viften er bare litt irriterende og snurrer ikke konstant.

Lenke til kommentar

Men uansett, så vil jeg alltid anbefale følge produsenten sitt minimum krav, fremfor hva naboen tester ut, uansett. (og ja, jeg vet mange review sites der ute gir utrolig gode resultater og er til å stole på)

 

Og etter egen erfaring, så syns jeg at det er verdt betale 200kr mer for P760 fremfor P660. Men som sagt, dette er min mening basert på egne erfaringer. Hva TS velger, er selvsagt opp til han og hans budsjett.

 

Og minimuskravet er 600 Watt - altså holder 660 Watt i massevis. Og hva er det som gjør at det er verdt å betale 200 kr ekstra for 100 Watt som ikke påvirker ytelse, ikke gjør noe særlig med støy osv. Er det ikke bedre å bruke de kr f.eks til å kjøpe noe som påvirker ytelse eller støy - f.eks bedre vifter. Og det er ingen markant kvalitetsforskjell mellom PSU-ene i samme familie, faktisk kan de som har lavest ytelse være de beste kvalitetsmessig, rett og slett fordi man ikke presser komponentene like langt i disse. En P-660 har på de fleste områdene identiske komponenter med P-760. En artig historie i den sammenheng. Antec hadde en serie med PSU-er laget av Seasonic rundt 2005 - 2006 (mener det var 550 og 650 Watt) - hvor man kunne belaste den minste nesten like så mye som den som var på 650 Watt.

 

@Straits: Hvorfor ikke send en mail til f.eks Dustin om muligheten for å få tak i Seasonic P-660 (eventuelt P-760). De har tydeligvis en distributør som har Seasonic i sortimentet. De skaffet i alle fall meg en kabinettdel som ikke fantes i nettbutikken, men som jeg viste distributøren hadde.

 

Proshop (proshop.no) er ellers et 100 % eid datterselskap av Expert Norge AS - og er et selskap som vurderes å ha svært lav konkursrisiko. Selskapet er drevet - dog med annet navn tidligere siden 2000, og ble kraftig refinasiert i 2007. Soliditeten til Proshop er bedre enn hos Komplett og Dustin, og de har lavere konkursrisiko. De har alle disse produktene vi snakker om. Eneste ulempen med Proshop er lengre leveringstid.

 

Deal.no (virksomhetsnavnet er Webhandel AS) viser også lav konkursrisiko og god soliditet. Helt på høyde med Komplett på denne måten - men klar mye mindre. Deal.no har også pick-up point med fri frakt.

 

CDON har jeg handlet med i mange år - så lenge de har vært tilstede når det gjelder filmer, spill og musikk. Har hatt flere reklamasjonssaker (på feilleveringer etc), som alle er håndtert smerefritt. CDON eies av Cdon Group AB, som er et av Nordens største ehandelsforetak.

 

Så i realiteten er det ingen grunn til ikke å stole på noen av disse tre, og to av de er deler relativt store handelskonsern (i klasse med Komplett). Ingen av de har heller markant dårligere omtale enn f.eks Dustin og Komplett/MPX. Faktisk er det motsatt både i prisguide.no og prisjakt.no

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...