Gå til innhold

omskolering til IT


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg startet VGS med å gå GK elektro og fullførte det året med middels gode karakterer.

 

Året etter gikk jeg GK mekaniske fag med relativt gode karakterer.

 

Året etter der gikk jeg VK1 kjøretøy for å bli bilmekaniker. Der fikk jeg gode karakterer (5'er i alle fag bortsett fra en 4'er og en 3'er).

 

Etter det jobbet jeg som lærling som bilmekaniker 2år, tok ffagbrev med meget godt bestått. Etter fagprøven har jeg jobbet 4år som Biltekniker. Altså 6år i bil-bransjen.

 

I disse 6 årene har jeg jobbet med avansert feilsøking i biler sine tekniske systemer. Som de fleste skjønner, så er en moderne bil noe av det mest avanserte man bruker til daglig. Ting er ikke like simpelt i bil som det var for noen år siden. Vell, jeg har aillefall gått masse kursing og opparbeidet meg tittelen som "systemtekniker - drivverk", som er motor, girkasse og alt som skal til for å drive bilen framover. Jeg har også "systemtekniker - komfortsystemer" som omhandler alt av luksus i bil.. AC, radio, navigasjon, massasje og alt i den kategorien. Jeg har også sertfisering til å reparere el-biler og hybrid biler med sterkstrøm.

 

Lønnen min ligger på 460.000kr fast + overtid og bonus. i 2012 endte jeg opp på 520.000 i selvangivelsen under lønn fra arbeidsgiver. Dette er da i Oslo.

 

Etter flere år med problemer i bein og rygg, har jeg valgt å omskolere meg til IT bransjen da dette alltid har vært en hobby. For snart 2 år siden startet jeg som deltidsstudent hos Noroff nettstudier på linjen "nettverk og it sikkerhet".

 

Jeg er straks ferdig med det første av 2 år. I det første året er hovedfagene: nettverk, microsoft teknologier og linux. Karrakterene jeg har fått på tester ligger på 90-95% riktig(A eller B). Eksamens innleveringene har også ligget på dette nivået, med karrakter A og B. Første året som jeg straks er ferdig med heter "nettverk og system administrasjon".

 

Jeg har ingen arbeidserfaring fra IT bransjen. Det nærmeste nettverk og data jeg kommer i jobben min er det som finnes i biler. Bruker selvfølgelig endel data i feilsøkingsprosedyrer, men da er jeg en "sluttbruker".

 

Så.. jeg runder 25år til sommern, 6års erfaring med bil, 3 sertfiseringer i bil, medlem av Mensa norge, bor i Oslo. snart ferdig med første året av it utdanningen. Kan HTML og CSS, men ikke noe java, .net, C#/+ etc.

 

Kan tenke meg en jobb i et større team med drifting og vedlikehold, sette opp nettverk, montere/oppgradere utstyr og maskiner.

 

Support mot sluttbrukere er jeg veldig lite interessert i med mindre det er 3.linje support.

 

så til slutt, hva slags prognose vil dere si om mine muligheter til å få en god jobb innen IT med god lønn? Vil selvfølgelig ikke gå ned i lønn ved å skifte jobb, men med min høye nåværende lønn, kan dette kanskje bli vanskelig?

 

Vil en fremtidig arbeidsgiver se på meg som en bedre kandidat framfor nyutdannede som kommer rett fra skolen, siden jeg innehar arbeidserfaring fra en annen bransje? Eller vil jeg stille på lik linje som en som kommer rett ut fra skolen uten noen form for arbeidserfaring?

 

Er det noen sjakktrekk å nevne høy IQ i CV, evt i jobbintervju? Ikke "Stephen Hawking 200 IQ" type høy IQ, men 141.

 

Håper noen kan hjelpe meg å svare på disse spørsmålene siden jeg lurer på om jeg skal begynne å søke ny jobb nå når jeg er ferdig med første året og fortsette med andre året mens jeg jobber, eller om jeg skal vente til andre året også er ferdig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...