Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan man ha flere enkeltpersonforetak?


Kanel Bulle

Anbefalte innlegg

God dag godtfolk!!

 

Har i dag et enkeltpersonforetak som driver med data/IT. Spørsmålet mitt er om kan man ha flere enkeltpersonforetak? Skal nemlig gi ut en illustrasjonsbok som ikke har noe med data å gjøre... og kan dermed ikke la inntekter/utgifter fra dette falle inn under mitt 1ste enkeltmannsforetak.

 

Har noen her inne noe kjennskap til hvordan jeg bør gå fram? Blir jo til at jeg gjerne skulle starta et enkeltpersonforetak som forfatter da altså - i tillegg til datavirksomheten. Hvis dette er mulig? Skikkelig vanskelig å finne noe god info om dette på nett....

 

 

Ja - før noen refererer hit - så har jeg har lest i gjennom:

"Kan man ha flere enkeltmannsforetak?"

http://www.diskusjon...owtopic=1484640

 

;)

 

Men spørsmålet mitt skiller seg endel ut i og med at i spørsmålet mitt dreier det seg om to felt som ikke kan kombineres under samme foretak...

 

Håper på behjelpelige svar! Takk!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor kan ikke de to feltene la seg kombinere under samme foretak?

 

Uansett: Forskrift om registrering av juridiske personer m.m. i Enhetsregisteret § 9:

Når en og samme person driver virksomhet på flere forskjellige geografiske steder og/eller i forskjellige bransjer, kan de forskjellige virksomhetene registreres som egne enkeltpersonforetak. I andre tilfeller kan det ikke registreres flere enkeltpersonforetak på en og samme person.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ingen ting i veien for at du kan utgi en illustrasjonsbok som ikke har noe med data å gjøre og føre inntekter og utgifter fra denne sideordnede virksomheten i ditt datafirma. Om denne alternative virksomheten blir omfatende, kan du bare skrive en forandringsmelding til Brønnøysundregistrene og føye til en eller flere nye næringskoder.

Jeg hadde tilsvarende "problem" for et år siden og dette var framgangsmåten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som flere har pekt på så er det ingen begrensing i hva slags type virksomhet man kan drive innenfor et enkelt selskap, det gjelder uansett om det er enkeltmannsforetak eller aksjeselskap. Så om man utvikler dataløsninger, utgir bøker, driver renhold osv, kan det fint la seg bedrive i et foretak.

 

Dog medfører virksomheten å skrive og utgi bøker en avgiftsmessig utfordring. Forlagsvirksomhet er så vidt jeg vet omfattet av særregler når det gjelder merverdiavgift. Men unntaket gjelder kun omsetning i siste ledd, dvs salg til sluttbruker. Så om man selger bøker til en bokhandel skal det regnes med mva, men direktesalg til en leser er uten mva. Fradragsreglene er så vidt jeg forstår de samme som for annen avgiftspliktig virksomhet. Utfordringen er således ikke stor, men en regnskapsfører kan bidra med hjelp her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ingen ting i veien for at du kan utgi en illustrasjonsbok som ikke har noe med data å gjøre og føre inntekter og utgifter fra denne sideordnede virksomheten i ditt datafirma. Om denne alternative virksomheten blir omfatende, kan du bare skrive en forandringsmelding til Brønnøysundregistrene og føye til en eller flere nye næringskoder.

Jeg hadde tilsvarende "problem" for et år siden og dette var framgangsmåten.

 

Her var det mange gode svar og jeg takker så mye for alle sammen!!

 

"Når en og samme person driver virksomhet på flere forskjellige geografiske steder og/eller i forskjellige bransjer, kan de forskjellige virksomhetene registreres som egne enkeltpersonforetak."

KB: Vil jo si at det er temmelig forskjellige bransjer? Så jeg tenkte da at det er betydelig lettere å holde orden på hvis man separerer det i to entiteter?

Endret av Kanel Bulle
Lenke til kommentar

Ikke nødvendigvis - fordi du da må regnskapsmessig fordele f.eks utgifter til kontor, utstyr osv på de to foretakene. Du vil i realiteten måtte fakturere i mellom de to foretakene. Det er heller ikke sikkert du får lov til å håndtere de som to enheter når det gjelder merverdiavgift.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke nødvendigvis - fordi du da må regnskapsmessig fordele f.eks utgifter til kontor, utstyr osv på de to foretakene. Du vil i realiteten måtte fakturere i mellom de to foretakene. Det er heller ikke sikkert du får lov til å håndtere de som to enheter når det gjelder merverdiavgift.

 

Takk for god info her Bolson! :D Stemt opp! Så hvis en tjeneste hadde vært med MVA og en annen uten MVA hadde det altså vært et godt argument for 2 forskjelleige enkeltmannsforetak? Hvor henvender man seg for slike henvendelser egentlig; skatte etaten eller brønnøysund?

Lenke til kommentar

Ja, det kan det være, men det er langt fra noen fasit på hva som er mest hensiktsmessig. Personlig mener jeg det ligger få fordeler i å ha flere selskaper, og oversikten kan man like gjerne få ved å bruke avdelingsregnskap. De fleste regnskapssystem gir mulighet til å legge inntekter og utgifter på avdelinger, og da får man en god oversikt på de ulike virksomhetene, samt at man slipper mellomfakturering. Flere enkeltmannsforetak gir jevnt over mer papir og byråkrati (flere næringsoppgaver etc)

 

Den eneste virkelige gode grunnen for flere selskaper er risikospredning, men det er avhengig av at man etablerer AS. Noe som er rimelig i dag, reelle kostnader er ikke mer enn ca 10 000 kr. Aksjekapital kan ikke kalles en reell kostnad, da man kan bruke tingsinnskudd og aksjekapitalen er er kapital som kan brukes.

 

Så lenge man har enkeltmannsforetak sitter man selv med risiko og "overskuddet" går i egen privat lomme, hensikten med å dele opp vil primært være å ha oversikt om det er noe av virksomheten man taper penger på. Og det klarer man fint ved å bruke avdelingsregnskap.

 

Skattetaten og Brønnøysundregistrene vil her bare kunne svare på ulike spørsmål. Skatteetaten på spørsmålet om man avgiftsmessig skal håndteres som et eller to selskaper, Brønnøysund om muligheten til å registrere flere enkeltmannsforetak etter § 9 i Forskrift om registrering av juridiske personer m.m. i Enhetsregisteret.

 

PS! Jeg har vært daglig leder i et selskap som var både innenfor og utenfor avgiftsområdet - det var helt greitt å håndtere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørsmålet om du skal registreres som ett eller to avgiftssubjekter i Merverdiavgiftsregisteret reguleres av merverdiavgiftsloven pgf 2-2 første og annet ledd:

 

§ 2-2. En registreringsenhet

(1) Flere virksomheter som drives av samme eier, skal registreres i Merverdiavgiftsregisteret som ett avgiftssubjekt.

(2) En del av et avgiftssubjekt kan registreres som et eget avgiftssubjekt dersom denne delen fysisk og formelt er skilt ut. Ved vurderingen av om slik registrering skal tillates, skal det blant annet legges vekt på om den delen som ønskes utskilt, har særskilt varekjøp, særskilte varelagre og egne ansatte. Det er et vilkår for slik registrering at det føres særskilt regnskap for den utskilte delen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...