Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Pc'n fryser ofte


Anbefalte innlegg

Hatt litt problemer med pc'n de siste dagene

Det begynte med at pc'n frøys, mens jeg søkte på nett i firefox.
Vist jeg prøvde å trykke på restart knappen på maskinen ble skjermen bare svart, og måtte holde inne av/på knappen for å skru den av, deretter på igjen.

Det skjedde 2 ganger, og i dag mens pc'n bare stod på, kom den plutselig inn i dos som viste en en boot feilmelling, og jeg kunne ikke skru på pcn uten at feilen kom

Da resatte jeg bios, som da gjorde at jeg kom meg inn på pc'n min igjen.
Men etter dette oppfører den seg veldig rart, første start så var en del av ikonene nede til høyre på startlinjen usynlige, og virker treig, og har lett for at programmer henger seg opp

Oppdatering: Nå har jeg brukt pc'n litt etter jeg fikk den opp å gå igjen og den fryser ganske ofte, det begynner med at programmer slutter å svare, deretter stopper alt opp og skjermen blir helt svart, mangler fortsatt de fleste ikonene nede til høre på startlinjen (kan ikke trykke på noen av de som er der heller)
Da kan jeg kun holde inne av/på knappen som sagt tidligere, funker ikke med restart knappen.

Noen som har forslag til hva dette kan være?

Oppsett:

Processor: AMD Athlon 7850 Dual-Core Processor (2 CPUs), ~2.8GHz
Operating System: Windows 7 Home Premium 64-bit (6.1, Build 7601) Service Pack 1
Hovedkort: Gigabyte GA-MA790X-UD4P
3d-kort: AMD Radeon HD 6800 Series

Edit:
Internett problemene var bare pga dato og klokkeslett

Endret av andy89
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du kontroll på virus? Rensker du maskinen din vba Crap Cleaner? Begynte problemene etter install av en ny software kanskje? Er alt av drivere oppdatert? (Windows 7 tar seg av de fleste..)

Har du på noe dvalefunksjon/sleep av harddisker? Du kan endre dette i Power Options --> Advanced. Jeg har mine til aldri slå seg av, aldri gå i dvale osv. Kanskje disken(e) dine har problemer med å "våkne" igjen hvis inaktiv? Er dette en laptop eller en desktop? Har du kontroll på termisk belastning? Har du forsøkt en clean install av windows? Er primærdisken din (C:) stappfull?

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Jeg bruker Microsoft security essentials og Malwarebytes

Kan ikke huske noe spesielt jeg instalerte

De driverne jeg nevte + skjermkortdriver er oppdatert

dvalemodus er skrudd av da jeg hadde problemer med dette tidligere

Det er en stasjonær pc

Jeg vet ikke hva termisk belastning er

 

Har ikke prøvd å reinstallere windows enda

Primærdisken er 80% full 23,5GB ledig

 

Jeg la nettop merke til dette nå, det var kommet et flagg nede til høyre, der stod følgende:

Problem: Video hardware error

Files that help describe the problem:

WD-20130504-1542-02.dmp

sysdata.xml

WERInternalMetadata.xml

 

Kan legge til at når den låser seg står hdd lyset på maskinen og lyser konstant

Endret av andy89
Lenke til kommentar

Jeg tenker på om noe maskinvare blir veldig varm ... Kanskje på tide med en støvsuging? Det er mange måter å monitorere temperaturer på. Core Temp til CPU og Catalyst Control Center til GPU (i ditt tilfelle) f.eks.

80% full er ikke skremmende.

 

Det kan godt tenkes at en clean install er veien å gå til å begynne med. Eliminerer du den iallfall.

Alternativt kjøre diagnose på CPU, RAM og GPU. Kanskje en Prime95 torture test og en Memtest 86 (boot cd)

 

(Edit) HDD Activity led? Har du en SSD og en HDD? Kan du prøve å kjøre maskinen uten HDD kanskje? Som Chris93 antyder.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Det varmeste i maskinen er CPU med 43 grader

 

Har kjørt den innebygde windows 7 Memtesten hvertfall

 

Disk lyset da? (spiller vel ingen trille hva en kaller det, det lyser jo når man bruker SSD også?)

Men ja jeg har 1 SSD og 2 HDD, dette har fungert knirkefritt sålenge jeg har hatt SSD

Lenke til kommentar

Ok. Jeg er usikker på hvor bra windows 7 sin memtest er. Kan du prøve å lage en boot cd med memtest 86+ ?

http://www.memtest86.com/download.htm

 

Den er ganske så bra. Jeg mener å huske jeg slet med "video hardware error" en gang, hvor det var en brikke som var dårlig.

 

Generelt er det et godt tips å plukke vekk en del hardware som man ikke MÅ ha i maskinen, for å se om dette bedrer feilen din. Derfor jeg lurte på om du kunne nappe kabelen til dem. Ikke alt kan løses i software..

Lenke til kommentar

Ok. Jeg er usikker på hvor bra windows 7 sin memtest er. Kan du prøve å lage en boot cd med memtest 86+ ?

http://www.memtest86.com/download.htm

 

Den er ganske så bra. Jeg mener å huske jeg slet med "video hardware error" en gang, hvor det var en brikke som var dårlig.

 

Generelt er det et godt tips å plukke vekk en del hardware som man ikke MÅ ha i maskinen, for å se om dette bedrer feilen din. Derfor jeg lurte på om du kunne nappe kabelen til dem. Ikke alt kan løses i software..

 

Jeg skal prøve det programmet

 

Jeg er med på den, skal prøve å nappe de ut også :)

Lenke til kommentar

Hmm, så litt på den feilmeldinga du hadde fått. Videocard error.

 

For meg høres det ut som du har en driver der som burde slettes og installeres på nytt. Hadde en laptop med ett Radeon 5870m kort i. Den oppførte seg noe likt som det du beskriver her. Den funka perfekt etter en fullstendig reinstall av skjermkortet.

 

Når skjermen går i svart på den måten, og resten ser ut til å virke, er nok skjermkortet der feilen mest sannsynlig ligger. En annen ting er at systemet som sådan kan lett fryse opp og bli helt rart hvis ikke skjermkortet får starta riktig. Da står den å gnager på samme sted, med det resultatet at HDD ledden lyser konstant.

 

Videre, Det å nappe ut alt, og kjøre maskina med kun det helt essensielle, kan være lurt. Hvis den da feiler med få deler, kan feilen være i noe av det utstyret du har kobla ut. Da må du bare koble til deler til feilen oppstår på nytt.

 

Asu

Lenke til kommentar

Hmm.. Interessant. Hvis TS vil ha en god metode for å VIRKELIG fjerne Radeon drivere før en ny install, så hyl ut. Det kan være rimelig knotete å bli kvitt alt, slik at du vet du har en god install. Dette køddet jeg mye med på 5870, og var noe av grunnen til at jeg gikk over på nvidia.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Crystaldiskinfo. beklager for sent svar, men det var jo bare å prøve, og det du kunne vel ha "gjettet" deg frem til at diskinfo hørtes riktig ut?

Du får kun SMART status der, men det gir en god indikasjon.

 

Men som feilmeldingen din indikerer er det nok skjermkortet.

Lenke til kommentar

Takk for svar

SSD og en HDD var bra, men stod "advarsel" på den andre HDD'en

Men har prøvd å kjøre maskinene uten begge HDD uten at det hjalp

 

Men har fått denne feilmellingen for andre gang:

DSC_0215_zpsc67e1f36.jpg

Datamaskinen starter ikke når denne feilmellingen kommer, så må resette bios for å få start på den igjen

 

Har ikke fått testet noe annet enda pga overtid osv

Endret av andy89
Lenke til kommentar

Å bli kvitt AMD drivere er ikke noen stor heksekunst, heller ikke så veldig kronglete. Man laster ned Driver Sweeper 3.2.0 (link for nedlasting under bildet) pluss CCleaner og installerer de. Avinstaller AMD drivere på vanlig måte via kontroll panelet, restart i sikker modus, kjør først CCleaner og deretter kjør Driver Sweeper. Dette vil fjerne stort sett alle spor etter AMD drivere. Restart i normal modus og installer de AMD driverne du vil ha.

 

Du sier du har Windows på SSD? I så fall, hvilken SSD er det du har? Kun for å være litt nysgjerrig.

Lenke til kommentar

Nå har jeg kjørt memtest 86, og det kom ingen feil

 

Å bli kvitt AMD drivere er ikke noen stor heksekunst, heller ikke så veldig kronglete. Man laster ned Driver Sweeper 3.2.0 (link for nedlasting under bildet) pluss CCleaner og installerer de. Avinstaller AMD drivere på vanlig måte via kontroll panelet, restart i sikker modus, kjør først CCleaner og deretter kjør Driver Sweeper. Dette vil fjerne stort sett alle spor etter AMD drivere. Restart i normal modus og installer de AMD driverne du vil ha.

 

Du sier du har Windows på SSD? I så fall, hvilken SSD er det du har? Kun for å være litt nysgjerrig.

 

Har også gjort som dette

 

Jeg bruker denne: http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16820148442

 

Og ingenting har fungert hittil

Er det noe mere jeg kan prøve, før jeg prøver å reinstallere windows?

Lenke til kommentar

Nå har jeg kjørt memtest 86, og det kom ingen feil

 

Jeg bruker denne: http://www.newegg.co...N82E16820148442

 

Og ingenting har fungert hittil

Er det noe mere jeg kan prøve, før jeg prøver å reinstallere windows?

 

Virker som du er enda en som har problemer med Crucial M4 SSD. Har du oppdatert firmware på den SSD'en din? Har du ikke gjort det vil du få problemer med den etter en viss tid, ca 5000 timer, altså restart, BSOD etc. Siste firmware er 070H og du bør oppdatere til den snarest.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...