Gå til innhold

Galvanisk skille - Er det å få tak i lengre?


Anbefalte innlegg

Galvanisk skille er det mye snakk om fram og tilbake.

Men det er ganske enkelt slik:

 

Har man jording i stikkontaktene (alle er jordet i nyere boliger) og man har kabel-TV og minst et jordet apparat som er koblet til TV via strømledende kabler, må man ha et galvanisk skille, selv om TVen ikke trenger jording.

 

F.eks:

-TV bruker ikke jording

-Receiver bruker ikke jording

-HTPC/PS3 bruker jording

 

HTPC/PS3 er koblet til receiver via HDMI, receiver til TV via HDMI, TV til kabel-TV uttak. Dermed kan HTPC/PS3 trekke jording via kabel-TV uttaket ved jordingsfeil = brannfelle.

 

Derfor må man ha et galvanisk skille, som rett og slett er en liten dings som bryter jord til coax kabelen.

 

Problemet? Det er ingen gode galvaniske skiller å få tak i!!!

 

Jeg har vært på alle de nærmeste butikkene og lett etter galvaniske skiller, alle har Hama-skillet (mantelstromfilter), og det er elendig! Jeg har tre stk, en er 100% uten signal, en funker med 90% av kanalene, en fungerer med 50%, ingen HD-kanaler, og ser ikke ut til å passe skikkelig i en helt ny elko multimedia kontakt.

Kobler jeg coax direkte på TVen - 100% perfekt signal TVERT, men risiko ved jordfeil!

 

Hva er problemet? Hvor er de gode skillene? Noen som kan anbefale? Den på Clas ser nesten for enkel ut, de eneste jeg har hørt noe bra om er skiller fra Supra, men de har jeg ikke funnet noen steder.

 

Hva bruker dere?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Visste ikke om det du sier... det der er jo skummelt.

Søkte på "galvanisk skille" på finn.no Torget fikk opp 2 treff:

 

1. Fikk opp et ekstremt dyrt galvanisk skille til 9999 kr. her

http://www.finn.no/f...alvanisk+skille

 

2. Mens det er en butikk som selger TV-er med galvanisk skille her

http://www.finn.no/f...alvanisk+skille

 

På nummer 2. står det følgende under "Beskrivelse" på annonsen:

 

Galvanisk skille kan forhindre at utstyret forårsaker brann.

Galvanisk skille settes inn mellom TV-kabelen og TV-uttaket i veggen.

Galvanisk skille finner du i tilbehørslisten.

 

Håper det var til hjelp.

Endret av FFSi
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tja, ikke akkurat.

 

Jeg har som sagt Hama galvanisk skille, men dette er for dårlig. Problemet er å finne et skille som faktisk er bra.

 

Jeg har sett et hos Clas Ohlson, men det så for tynt ut til å faktisk gjøre noe, har sett et hos Siba og Expert som er fra Champion, ligger på 100-200,- pr stk.

 

Får prøve en slik.

Lenke til kommentar

Hvis PC ikke er tilkoblet jordet kontakt (slik mange har det) så er det ikke påkrevet mht brannfare.

Men det kan nok være en fordel å bruke et skille uansett.

 

Riktig, kun et problem ved jordet stikkontakt. Alle kurser i leiligheten er byttet til jordet stikk, så jeg blir vel fint nødt til å skaffe meg skille.

 

Har kjøpt inn noen til 5,- fra Deal.no. Får se om de duger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...