Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Datamaskin som slår seg av med og uten blåskjerm etter oppstart


Anbefalte innlegg

Hei, j

eg har et problem jeg ikke selv klarer å finne løsningen på, og håper noen her kan hjelpe!

Jeg har en 2 år gammel Alienware Aurora med Intel Core i7-920-prosessor, WD Caviar Black 1,5 TB (wd2002faex-007ba0) harddisk, 9GB DDR3-minne, ATI Radeon HD 5670 grafikkort. Den kjører Win7 Professional 64bit.

 

Harddisken har aldri vært spesielt stillegående eller rask, og jeg lurer nå på om den er roten til noen problemer jeg har hatt siden årsskiftet, eller om problemet ligget et annet sted: I forbindelse med, eller like etter oppstart fryser systemet, og blåskjermen kommer opp med en beskjed om at jeg bør sjekke nylig installert maskinvare. Jeg har ikke installert ny maskinvare siden jeg monterte en blu-ray-brenner og nevnte harddisk (som var speilet fra den forrige maskinen min som hadde knekt nakken da jeg kortsluttet hovedkortet...) like etter at jeg kjøpte maskinen (bortsett fra mus og tastatur fra Microsoft som har blitt korrekt installert i etter at problemene begynte). Da problemene oppsto, forsøkte jeg å gjøre søk med antivirusprogram (Windows Security Essentials, Ad-aware, avast), foreta systemgjennopprettinger og oppdatere drivere. Ingen av delene har hatt noen effekt. Alle vifter og kjølesystemer skal fungere godt, og så snart maskinen har klart å komme seg i gang (noen ganger uten restart, andre ganger med fem-seks stykker), fungerer den vanligvis helt utmerket.

 

De siste dagene har det vært en endring/forverring, da jeg ikke lenger får blåskjerm, men kun frys (+ evt restart) eller et forvrengt skjermbilde (slik at f.eks. et regneark gjøres om til sikksakkmønster i sort og hvitt), før maskinen må restartes. Dette skjer ikke hver gang maskinen startes, og ikke alltid i forbindelse med oppstart, men jeg synes det minner om et apparat som kortslutter på grunn av overbelastning, der takhøyden for overbelastning er svært lav ved oppstart, og ellers er relativt høy.

 

Jeg forsøkte tidligere idag å starte maskinen i sikkerhetsmodus, men også

der slo den seg av, så jeg lurer derfor på om det er harddisken som er synderen, eller om det er andre gode kanditater?

 

Håper noen kan hjelpe! :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde satsa på reinstallasjon.

 

Bedre med en clean innstall kontra speiling av harddisk.

 

Men hvis du vil fortsette å feilsøke, hadde jeg brukt bla.a

spybot, malwarebytes og ccleaner (i safe-mode).

Samt tatt en defrag, om du ikke har gjort det.

 

Er selvfølgelig en mulighet for at harddisken begynner og

bli sliten. Finnes et program som sjekker dette, men husker

ikke hvilket.

Lenke til kommentar

Hei, j

eg har et problem jeg ikke selv klarer å finne løsningen på, og håper noen her kan hjelpe!

Jeg har en 2 år gammel Alienware Aurora med Intel Core i7-920-prosessor, WD Caviar Black 1,5 TB (wd2002faex-007ba0) harddisk, 9GB DDR3-minne, ATI Radeon HD 5670 grafikkort. Den kjører Win7 Professional 64bit.

 

Harddisken har aldri vært spesielt stillegående eller rask, og jeg lurer nå på om den er roten til noen problemer jeg har hatt siden årsskiftet, eller om problemet ligget et annet sted: I forbindelse med, eller like etter oppstart fryser systemet, og blåskjermen kommer opp med en beskjed om at jeg bør sjekke nylig installert maskinvare. Jeg har ikke installert ny maskinvare siden jeg monterte en blu-ray-brenner og nevnte harddisk (som var speilet fra den forrige maskinen min som hadde knekt nakken da jeg kortsluttet hovedkortet...) like etter at jeg kjøpte maskinen (bortsett fra mus og tastatur fra Microsoft som har blitt korrekt installert i etter at problemene begynte). Da problemene oppsto, forsøkte jeg å gjøre søk med antivirusprogram (Windows Security Essentials, Ad-aware, avast), foreta systemgjennopprettinger og oppdatere drivere. Ingen av delene har hatt noen effekt. Alle vifter og kjølesystemer skal fungere godt, og så snart maskinen har klart å komme seg i gang (noen ganger uten restart, andre ganger med fem-seks stykker), fungerer den vanligvis helt utmerket.

 

De siste dagene har det vært en endring/forverring, da jeg ikke lenger får blåskjerm, men kun frys (+ evt restart) eller et forvrengt skjermbilde (slik at f.eks. et regneark gjøres om til sikksakkmønster i sort og hvitt), før maskinen må restartes. Dette skjer ikke hver gang maskinen startes, og ikke alltid i forbindelse med oppstart, men jeg synes det minner om et apparat som kortslutter på grunn av overbelastning, der takhøyden for overbelastning er svært lav ved oppstart, og ellers er relativt høy.

 

Jeg forsøkte tidligere idag å starte maskinen i sikkerhetsmodus, men også

der slo den seg av, så jeg lurer derfor på om det er harddisken som er synderen, eller om det er andre gode kanditater?

 

Håper noen kan hjelpe! :-)

 

Det jeg vil anbefale er en clean install av Windows hvis du har DVD-en. Hvis du har filer du vil ta vare på, last ned Knoppix Linux, brenn en plate med Knoppix på og start fra Live-CD. Deretter kan du bruke en minnepinne til å kopiere filene fra harddisken til minnepinnen.

 

Så formaterer du og tar en clean install.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Takk for svar, begge to! :)

Etter fire restarter uten blåskjerm fikk jeg nå en med, der den eneste informasjonen jeg oppfattet før den forsvant var "the video scheduler has encountered a fatal error".

 

Finnes det noen måte å feilsølke problemet på uten først å reinstallere windows? Jeg har allerede vært nødt til å be om ny lisensnøkkel én gang (etter speilingen), så ser for meg at microsoft vil være mindre velvillige denne gangen. Den forrige PC-en (som jeg som nevnt kortsluttet hovedkortet på, hurra!) ble levert med Vista og fri oppgradering til win7 home premium, som deretter ble oppdatert til professional, så jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg i praksis burde gå frem for å få dette til... Når det er sagt, er tilgangen til filene mine ikke noe problem - maskinen fungerer som sagt knirkefritt når den først har klart å komme over den første kneika.

Om det er ondsinnet programvare som er synderen, bør vel problemet arte seg helt likt hver gang?

 

Bør jeg kunne være trygg på at problemet er løst dersom jeg f.eks. kjøper en ny disk, partisjonerer, speiler over partisjonen med brukerfiler fra den nåværende disken (eller kopierer fra backupdisken) og installerer win8?

Lenke til kommentar

Hej renia

 

Jeg er lei for, at du har problemer med din Aurora.

 

For at sikre dig, at det problemerne ikke skyldes fejl på hardwaren, vil jeg råde dig til at prøve at køre en PSA. Dette gøres ved at trykke F12 ved opstart, og vælge "Diagnostics".

 

Skulle du få en fejlmeddelse her, må du meget gerne sende den til mig i en privat besked, sammen med dit servicetag. Så ser jeg gerne nærmere på sagen.

 

Med venlig hilsen

 

Karina Hansen

Dell | Social Media & Communities Professional

Følg os på Twitter: @DellLytter

Lenke til kommentar

...

Tusen takk for svar!

Jeg forsøkteå kjøre en PSA, men maskinen frøs til underveis (den ene gangen ble skjermen fylt av store "î"- i sort og rødt, mens de andre gangene låste den seg bare. Imidlertid klarte windows å gi meg en ordentlig blåskjermstatus da jeg etter flere PSA-forsøk glemte å trykke F12 og kom inn i windows, og gjennom googling fant jeg ut at "X64_0x116_TdrBCR:2_Tdr:2_IMAGE_atikmpag.sys", som var infoen som kom opp, kunne tyde på en feil med grafikkortdriverne. Har oppdatert dem jevnlig, men nå avinstallerte jeg de gamle først og installerte beta-utgaven, og nå har maskinen slått seg på tre ganger uten å oppføre seg unormalt, så det kan se ut som om problemet er løst! :-) Skal prøve med PSA og kontakte deg dersom det skulle vise seg at det er mer som er galt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...