Gå til innhold

SLI - Fortsatt mye problemer?


Mixy

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg skal ha meg et nytt skjermkort fra nVidias Kepler serie, og lurer i den sammenheng på om SLI fortsatt har problemer med microstuttering, eller om det er andre problemer jeg ikke har fått med meg. Slik jeg ser det

 

+ Ofte mer kraft for pengene

+ Svært god skalering i mange spill

- Manglende skalering i andre spill

- Støy/strøm

- Microstuttering?

 

Er det slik at dersom man kjøper et nytt spill (si BF4 f.eks) at man må vente på neste driveroppdatering før skaleringen gir noe særlig kick?

 

Slik jeg tolker resutatene fra testen til Tomshardware så leverer to kort svært gode resultater hva gjelder tidsvarianser i FPS.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

+ Ofte mer kraft for pengene

+ Svært god skalering i mange spill

- Manglende skalering i andre spill

- Støy/strøm

- Microstuttering?

 

Er det slik at dersom man kjøper et nytt spill (si BF4 f.eks) at man må vente på neste driveroppdatering før skaleringen gir noe særlig kick?

 

Slik jeg tolker resutatene fra testen til Tomshardware så leverer to kort svært gode resultater hva gjelder tidsvarianser i FPS.

 

Tja, ser du på den reviewen du henviste til så har SLI mindre problemer med microstuttering enn CF, noe jeg selv har merket. Har 5870 i CF i laptopen (kanskje ikke helt rett å sammenligne dette) og merker litt MS der.

Har også hatt 4870 i CF på den stasjonære, hadde en del MS der, har siden hatt GTX 460 SLI, GTX 580 SLI og har nå GTX Titan SLI. For min del er nok et SLI oppsett bedre enn CF, mindre problemer med det, er ikke så mye plaget med microstuttering.

 

Man må nok vente litt på driveroppdateringer, men vil nok tro at både AMD og Nvidia har nye drivere klare når spill kommer, f. eks. BF4. Vet ikke om AMD Gaming Evolved er med i dette BF4, eller det er Nvidia.

 

Blir ikke så mye mer støy av SLI oppsett en et enkelt kort, to kort trenger ikke å kjøre på samme belastning som et single kort hvis du bruker samme oppløsning og setting på spill. Strøm forbruk blir jo selvsagt høyere, og varme vil nok også bli littt mer av.

Lenke til kommentar

Man kjører sli om man ikkje er fornøyd med ytelsen ved ett kort. Er man fornøyd med ytelsen med ett toppkort, så lar man være sli. Har selv kjørt sli/ cfx siden voodoo2-12mb og først ved 6 serien fra nvidia (680) så har jeg vært særdeles fornøyd. Altså svært lite/ikkje merkbar mircrostutter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man kjører sli om man ikkje er fornøyd med ytelsen ved ett kort. Er man fornøyd med ytelsen med ett toppkort, så lar man være sli. Har selv kjørt sli/ cfx siden voodoo2-12mb og først ved 6 serien fra nvidia (680) så har jeg vært særdeles fornøyd. Altså svært lite/ikkje merkbar mircrostutter.

 

siden 1998? DAYEEEM :w00t::dribble:

 

og eg som lagde en "god gamer pc" i 2011 :hmm:

Lenke til kommentar

Eneste forskjellen mellom voodo 2 og voodo2 i sli, var at man kunne spille 1024*768 oppløsning i stedenfor 800*600 i quake 3 alpha :p Iallefall det var det største forskjellen jeg merket :p

 

hahaha :D KONGE!

 

Quake var jo berre heilt konge :)

 

Eg savner Unreal Tournament også, hadde vært kult om dei kunne laga et nytt unreal tournament nå :)

Lenke til kommentar

Man kjører sli om man ikkje er fornøyd med ytelsen ved ett kort. Er man fornøyd med ytelsen med ett toppkort, så lar man være sli. Har selv kjørt sli/ cfx siden voodoo2-12mb og først ved 6 serien fra nvidia (680) så har jeg vært særdeles fornøyd. Altså svært lite/ikkje merkbar mircrostutter.

 

Problemet er at ett toppkort (780) koster ~5000 mens to 770 kommer ned mot 6000,- For oss som ikke ønsker eller kan bruke 15000 på nye skjermkort i året så spiller dette en stor rolle :) Og hvis ikke problemene ved SLI er så store lenge så er det et svært aktuelt valg for meg.

 

Med 1440p skjerm og planer om at neste skjermkort også skal holde 3-4 år så vil nok ikke 1xGTX 780 svare til de forventningene jeg har

Lenke til kommentar

770 lightning sli:

 

http://wccftech.com/...enchmarked-sli/

 

Nå gikk jeg fra 3-way gtx 680 sli til 2x titan sli. I bf3, så er det cpu som er flaskehals, så der er det like bra med 2-way 680 sli (nesten) I crysis 3 med ultra settings, så kommer 3-way sli 680 til kort. Altså de har ikkje nok futt i seg. Så da blir det litt "stuttering" på høyeste settings. Sikkert pga lite minne også.

 

I farcry 3 går det nesten konge med 3-way 680, mens 2x titan går ultrasmooth. Dette på høyeste settings. Setter man ned litt AA så er det nok med 2x 680 for de fleste.

 

Det nyeste Metrospillet med 3-way 680 er no go med høyeste settings. Da ser man 30 og 40 tallet noen ganger. Med 2x Titan; Konge :xmas:

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

SLI er ikke perfekt, og har fortsatt negative sider:

  • Microstutter kan ikke fikses fullstendig, og er fortsatt et problem selv om det er kraftig redusert.
  • Driverstøtte er kritisk, og det er ikke alltid SLI-støtte på plass fra dag 1.
  • Nye spill kjører ofte mye bedre på nyere GPU-arkitekturer
  • Høyere inputlag, en frame for hver ekstra GPU du legger til.
  • Enkelte spill og modder fungerer ikke med SLI.
  • At det er bedre enn CFX betyr ikke at det er perfekt, Nvidia er ikke tjent med å fikse SLI fordi dette vil kannibalisere salg av dyrere kort.

Nvidia ønsker vi skal tro SLI er fikset, men det er lite utenom markedsføring som tyder på at det er fullstendig fikset.

Hvis du mener dette virker overdrevent kynisk er det greit, bare husk at Nvidia er et aksjeselskap. Det er lurere å være mistroisk, og bli positivt overrasket, enn det motsatte ;)

Endret av arni90
Lenke til kommentar

770 lightning sli:

 

http://wccftech.com/...enchmarked-sli/

 

Nå gikk jeg fra 3-way gtx 680 sli til 2x titan sli. I bf3, så er det cpu som er flaskehals, så der er det like bra med 2-way 680 sli (nesten) I crysis 3 med ultra settings, så kommer 3-way sli 680 til kort. Altså de har ikkje nok futt i seg. Så da blir det litt "stuttering" på høyeste settings. Sikkert pga lite minne også.

 

I farcry 3 går det nesten konge med 3-way 680, mens 2x titan går ultrasmooth. Dette på høyeste settings. Setter man ned litt AA så er det nok med 2x 680 for de fleste.

 

Det nyeste Metrospillet med 3-way 680 er no go med høyeste settings. Da ser man 30 og 40 tallet noen ganger. Med 2x Titan; Konge :xmas:

 

Er ikke noe særlig mål at alt skal gå på høyeste innstillinger, men at jeg opplever at ytelsen holder seg godt i noen år. Blir jo nesten deprimert av å lese posten din, ser jo ut som om SLI Titan er det eneste rette valget :p

 

SLI er ikke perfekt, og har fortsatt negative sider:

  • Microstutter kan ikke fikses fullstendig, og er fortsatt et problem selv om det er kraftig redusert.
  • Driverstøtte er kritisk, og det er ikke alltid SLI-støtte på plass fra dag 1.
  • Nye spill kjører ofte mye bedre på nyere GPU-arkitekturer
  • Høyere inputlag, en frame for hver ekstra GPU du legger til.
  • Enkelte spill og modder fungerer ikke med SLI.
  • At det er bedre enn CFX betyr ikke at det er perfekt, Nvidia er ikke tjent med å fikse SLI fordi dette vil kannibalisere salg av dyrere kort.

Nvidia ønsker vi skal tro SLI er fikset, men det er lite utenom markedsføring som tyder på at det er fullstendig fikset.

Hvis du mener dette virker overdrevent kynisk er det greit, bare husk at Nvidia er et aksjeselskap. Det er lurere å være mistroisk, og bli positivt overrasket, enn det motsatte ;)

 

Mye pessimisme i tråden her, men syns det er bedre å bli positivt overrasket. I tillegg er det jo bra at man stiller spørsmål som du sier :)

 

At microstutter ikke kan fikses fullstendig er en ting, men om det er så lite at det ikke er merkbart spiller det jo forsvinnende liten rolle. De fleste tester og tilbakemeldinger jeg har sett peker på at det ikke lenger er et stort problem, med noen unntak i perioder. Tomshardware sier at så lenge tidsvariansen er under 5ms vil man ikke merke det, og to GTX 770 ligger jo under det i de fleste spill.

 

Merker man 1 frame høyere inputlag, eller er det bare noen som påstår at de merker det? At det er målbart er en helt annen sak.

Lenke til kommentar

Jeg har ingen praktisk erfaring med SLI/Xfire, men sitter med inntrykk at det sjelden er en god løsning på gamle kort. Dvs det tar ikke så mange år, spesielt etter at firmaet endrer arkitektur før støtten til SLI reduseres en del, og nVidia gjør jo ett slikt skifte ved neste GPU.

Men her kan det godt være jeg ikke har rett.

 

Uansett så tror jeg, hvis det hadde vært mitt valg, så hadde jeg valgt å kjøpe en 770 eller 780 nå og heller oppgradert når Maxvell kommer. Normalt vil toppkortet ved neste produksjonsnode ha ca lik ytelse som dagens SLI, og være langt mer behagelig å ha med å gjøre i lengden.

Lenke til kommentar

Jeg har ingen praktisk erfaring med SLI/Xfire, men sitter med inntrykk at det sjelden er en god løsning på gamle kort. Dvs det tar ikke så mange år, spesielt etter at firmaet endrer arkitektur før støtten til SLI reduseres en del, og nVidia gjør jo ett slikt skifte ved neste GPU.

Men her kan det godt være jeg ikke har rett.

 

Uansett så tror jeg, hvis det hadde vært mitt valg, så hadde jeg valgt å kjøpe en 770 eller 780 nå og heller oppgradert når Maxvell kommer. Normalt vil toppkortet ved neste produksjonsnode ha ca lik ytelse som dagens SLI, og være langt mer behagelig å ha med å gjøre i lengden.

 

Som om jeg skulle ha sagt det selv. Den lille microstutteren som noen gang oppstår er knapt nok merkbar, man må nesten fokusere på det. Litt varierende fra person til person selvsagt.

 

Folk spør meg ofte om de burde kjøpe nå eller vente o.l. De gangene jeg svarer at de bør vente fordi det er godsaker rett rundt hjørnet svarer de ''men det er det alltid i teknologiverden''. Vil understreke at når det er arkitektur-skifte rett rundt hjørnet er det absolutt verdt å vente. Det samme gjelder CPUer. Kjøper du GPU/CPU like etter et arkitekturskifte vil de(n) som regel holde seg godt i omtrent 3-4 år(varierer dog litt). Kjøper du før selve arkitekturskiftet vil det ikke ta lang tid før du må ned på low/medium i flere spill, samt at du ikke alltid får med deg driver-teknologier som gjør bildet bedre nesten uavhengig av spillet.

 

Den største utfordringen ved SLI i dag er støy/varme, og ikke microstuttering. Sørg for å kjøp en versjon med god og stille kjøler, evt. lag en vannkjøling.

Hvorvidt det gjelder støtte for SLI mtp. nye spill, så tar det som regel bare et par dager for stortitler. I min erfaring er og har nvidia alltid vært kjappest på dette. Har aldri opplevd det som et problem. Du kan jo fortsatt bruke det ene kortet.

 

tldr; Kjøp en billig SLI-løsning. 760x2 elns. Det vil bli et hopp snart, så du blir nesten nødt til å oppgradere igjen fortkommende. Da kan du også få testet ut microstuttering selv slik at du vet om du skal investere stort i en SLI-løsning igjen ved neste oppgradering.

Lenke til kommentar

 

 

Problemet er at ett toppkort (780) koster ~5000 mens to 770 kommer ned mot 6000,- For oss som ikke ønsker eller kan bruke 15000 på nye skjermkort i året så spiller dette en stor rolle :) Og hvis ikke problemene ved SLI er så store lenge så er det et svært aktuelt valg for meg.

 

Med 1440p skjerm og planer om at neste skjermkort også skal holde 3-4 år så vil nok ikke 1xGTX 780 svare til de forventningene jeg har

 

Jeg tviler prat 2x 770 vil holde noe spesielt lengre enn 2 år. Da er de andre kortene så mye bedre.

 

Kjøp heller ett bra kort nå, også kjøper du ett nytt om 2 år. Det gir mest for pengene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...