Gå til innhold

Test: Samsung 840 Pro SSD 256 GB


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De kunne godt poengtert at hovedgrunnen til at Samsungs SSDer blir valgt er ikke hastighet men at de aldri feiler og alltid yter det de skal, imotsettning til alle sandforce disker som klikker oftere enn folk flest bytter sokker og som ikke klarer å yte like bra i alle sitasjoner.

 

Hadde en kompis som hadde en Kingston Hyper ssd, sykt hvor mye mer blåskjermer den pc'n fikk enn min, bortsett fra det var de så og si identiske..

Lenke til kommentar

Er vel på tide å slutte med 512b sector boundaries nå vel folkens... Min 840 Pro 128gb får 97 656 IOPS 4kb random read med 4k sector boundaries, altså identisk configfil med deres, kun med 4k sector boundaries istedenfor 512b..

 

Alt fra og med vista og nyere bruker 4k sector boundaries, så her bør dere oppføre en ny graf med 4k boundaries på alle nye SSD'er dere tester, begynn med 840 Pro...

post-72177-0-72612600-1370019067_thumb.jpg

  • Liker 9
Lenke til kommentar

De kunne godt poengtert at hovedgrunnen til at Samsungs SSDer blir valgt er ikke hastighet men at de aldri feiler og alltid yter det de skal, imotsettning til alle sandforce disker som klikker oftere enn folk flest bytter sokker og som ikke klarer å yte like bra i alle sitasjoner.

 

Du får ikke dra ALLE sandforce diskene under samme kam. Intel f.eks bruker Sandforce og intel sine disker er blant de beste. Selv har jeg 2 stk Kingston Sandforce disker og har aldri hatt noe tull.

 

I den stasjonære kjører jeg dog en Samsung 830.

Endret av FiveInline
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde en kompis som hadde en Kingston Hyper ssd, sykt hvor mye mer blåskjermer den pc'n fikk enn min, bortsett fra det var de så og si identiske..

 

Jeg har den disken. Rent søppel men veldig kjapp på visse oppgaver.

 

Du får ikke dra ALLE sandforce diskene under samme kam. Intel f.eks bruker Sandforce og intel sine disker er blant de beste. Selv har jeg 2 stk Kingston Sandforce disker og har aldri hatt noe tull.

 

I den stasjonære kjører jeg dog en Samsung 830.

 

Har både en HyperX og en 520 disk og selvom 520 disken er stabil er den ikke like rask som 840 disken på alle oppgaver. Og har hatt så mye trøbbel med sandforce at jeg skal aldri ha noe med sandforce i igjen. Selv ikke intel disker for det er søppel. Hvis intel hadde laget en egen kontroller eller brukt alt annet enn sandforce hadde jkeg alltid kjøpt intel disker.

Lenke til kommentar

Fikk 1240 i score i snitt på 3 tester på denne på en ny http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=763595 hvor 500 Gb snurredisken var byttet ut med 840'en som er testet her.

 

Og den har generellt dårligere spec's en testmaskina brukt her...

Det er noe som skurrer med tanke denne testen her.

Brukte original firmware til disc'en også. Techreport har testet denne med bedre resultat på siste firmware.....

Lenke til kommentar

Jeg har den disken. Rent søppel men veldig kjapp på visse oppgaver.

 

 

 

Har både en HyperX og en 520 disk og selvom 520 disken er stabil er den ikke like rask som 840 disken på alle oppgaver. Og har hatt så mye trøbbel med sandforce at jeg skal aldri ha noe med sandforce i igjen. Selv ikke intel disker for det er søppel. Hvis intel hadde laget en egen kontroller eller brukt alt annet enn sandforce hadde jkeg alltid kjøpt intel disker.

 

Hvordan i all verden klarer du å lire av deg att Intel sine disker er søppel? De er jo kjent for å være blant de aller mest stabile, sammen med Samsung og Crucial bl.a. Intel jobbet vel over et år med å utvikle en egen firmware til Sandforce disken sin.

Endret av FiveInline
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvordan i all verden klarer du å lire av deg att Intel sine disker er søppel? De er jo kjent for å være blant de aller mest stabile, sammen med Samsung og Crucial bl.a. Intel jobbet vel over et år med å utvikle en egen firmware til Sandforce disken sin.

 

I forhold til Samsung disken er de søppel jo. De er ikke stabile i ytelse. og koster mer og har hatt en del blåskjermer før jeg fikset firmwareoppdatering. Med samsungdiskene har alt bare funket fra starten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I forhold til Samsung disken er de søppel jo. De er ikke stabile i ytelse. og koster mer og har hatt en del blåskjermer før jeg fikset firmwareoppdatering. Med samsungdiskene har alt bare funket fra starten.

 

Søppel får være dine ord. Men inntrykket mitt er værtfall att Samsung, Crucial, Intel og Plextor er de mest stabile diskene, og Intel stikker seg frem sammen med Samsung blant de alle mest stabile hvis man begynner å søke litt.

 

Når det er sagt er jeg veldig fornøyd med min egen Samsung 830, kansje den mest stabile av dem alle :)

Endret av FiveInline
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du får ikke dra ALLE sandforce diskene under samme kam. Intel f.eks bruker Sandforce og intel sine disker er blant de beste. Selv har jeg 2 stk Kingston Sandforce disker og har aldri hatt noe tull.

 

Sandforce-kontroller, men egen firmware. ;) Og dem bruker tydeligvis mer tid på å luke ut bugs før release, i motsetning til visse andre merker som ikke skal nevnes.

 

 

Passer den disken i min Samsung Ultra eller er den for tykk

 

Samsung 840-serien er 7mm tykk, så de fleste maskiner, inkludert Ultrabooks burde klare å svelge den.

Endret av Paladin@LANur
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Søppel får være dine ord. Men inntrykket mitt er værtfall att Samsung, Crucial, Intel og Plextor er de mest stabile diskene, og Intel stikker seg frem sammen med Samsung blant de alle mest stabile hvis man begynner å søke litt.

 

Når det er sagt er jeg veldig fornøyd med min egen Samsung 830, kansje den mest stabile av dem alle :)

 

Jeg er kanskje litt streng ja. De er veldig bra men etter at jeg fikk 840 pro er det absolutt ingenting den intel disken er bedre på, og den koster 400kr mer for mindre av alt og høyere RMA. så aldri mer sandforce for meg :p

Lenke til kommentar

Jeg er kanskje litt streng ja.

 

Du svekker andres tillit til din egen vurderingsevne når du kommer med slike drøye uttalelser, spesielt med tanke på at Intel har vist seg å være blant de mest pålitelige diskene på markedet, samtidig som at de yter bra :)

 

De er veldig bra men etter at jeg fikk 840 pro er det absolutt ingenting den intel disken er bedre på,...

 

Men det gjør den ikke til en dårlig disk, selv om du synes at Samsungen er bedre på alt. Selv etter din skala burde jo Intel-disken score ganske høyt.

 

Og forskjellen i den opplevde ytelsen er dessuten såpass liten (har to Intel SSD'er hjemme og en Samsung SSD på jobb PC'en) at valg av disk blir mer et individuelt valg basert på andre faktorer som f.eks. pris, pålitelighet, ytelse over tid (her kan det være større forskjeller), osv.

 

og den koster 400kr mer for mindre av alt og høyere RMA. så aldri mer sandforce for meg :p

 

Som nevnt tidligere: Intel bruker egenutviklet firmware for sine SSD'er. Dette er grunnen til at du ikke får de samme stabilitetsproblemene som du fikk med de andre Sandforce-baserte SSD'ene.

 

Angående pris: Intel 335 koster nesten 300 kr mindre enn Samsungen. Intel 520 240 GB (som det er mer naturlig å sammenligne med her) koster omtrent det samme som Samsungen (ifølge prissammenligningen til HW.no).

 

520-serien er ikke blant markedets aller raskeste disker, men de er ofte førstevalget blant dem som setter pålitelighet aller øverst, og som samtidig ønsker seg en relativt rask disk.

 

Det er også verdt å nevne at både Intel og Samsung gir opptil 5 års garanti på sine 520/840 Pro-disker, noe som også sier litt om hvilken tillit de har til påliteligheten på sine toppmodeller.

 

EDIT: Tasteleif

Endret av hal9k
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...