Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

ADHD voksen. anspent musklatur/kropp


Schanzen

Anbefalte innlegg

Vet ikke helt om dette er rette plassen å spørre, men jeg er 22 år og har fått diagnosen ADHD når jeg var 13-14 år. Jeg er ikke hyperaktiv i den forstand at jeg må klatre på veggene osv, men det sitter heller i kroppen. selv om jeg bare ligger på sofaen å ser en film å slapper av er musklene mine veldig anspent. det er ikke direkte vondt, men bare veldig ubehagelig, som de ikke får slappet helt av/overanspent.

 

Har hatt dette problemet siden jeg var 10 år, men det blir bare værre, Kanskje litt bedre enkelte perioder. Har prøvd å kutte sukker inntaket også, men ser ikke ut til å ha stor effekt på uroen i musklaturen. Det er spesielt i nakke, skuldre og underarm jeg hele tiden går å trykker meg hardt og prøver å strekke ut, for å prøve å løsne på stresset som ligger der.

 

Det var en spesialist lege som sa at ADHD medesin vil hjelpe for mange år siden, men jeg ville ikke prøve ritalin, pga jeg liker ikke å ta medesiner. men nå er det såpass ille at jeg står å slår underarmen og skulderen inni veggen, så jeg er villig til å prøve.

 

Mitt spørsmål er egentlig hvilken medesin er det som har den MEST effekt på overanspent kropp/musklatur, som får den til å slappe av mere. For det er det som er det aller største problemet med min adhd, og når jeg ikke klarer å sitte i ro fordi jeg hele tiden må trykke meg selv i armen,skulderen og nakken går det også utover konsentrasjonen.

 

Adderall?

Ritalin?

Dexedrine?

Concerta?

Strattera?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som er viktig er at du kontakter legen din jevnlig og forteller han hvilken utvikling du har hatt i forhold til din ADHD. Hvilken medisin som har best effekt på overanspent muskulatur kommer an på hva som utløser disse spenningene.

Hvorfor liker du ikke å ta medisiner? er det størrelse på tabletter, tabletter generelt, eller bivirkningene?

Endret av Mattlakk
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Tipper detta høres litt dumt ut, men har du nokon gang prøvd å berre sei til deg sjølv at du berre skal slappe av og at det er ingen grunn til å være så hyper. Det er jo ingen ting å gjøre, du vil berre slappe av og da er det ingen grunn til å gjøre musklane mine anspent. Trur økt sjølvkontroll er den beste medisinen mot ADHD.

Lenke til kommentar

Tipper detta høres litt dumt ut, men har du nokon gang prøvd å berre sei til deg sjølv at du berre skal slappe av og at det er ingen grunn til å være så hyper. Det er jo ingen ting å gjøre, du vil berre slappe av og da er det ingen grunn til å gjøre musklane mine anspent. Trur økt sjølvkontroll er den beste medisinen mot ADHD.

Det høres litt dumt ut, nettopp fordi det er dumt. Selv om du kan bruke selvdisiplin til å slutte å gjøre en fysisk handlingen, så vil fortsatt trangen til å gjøre det, sitte i hodet på personer med ADHD. Såklart vet de fleste med ADHD at det ikke er noen grunn til å være hyper, men det er ikke akkurat noe som vil hjelpe der og da. Den beste medisinen mot ADHD er såklart terapi og piller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har adhd, og er ikke så ekstremt hyper, ikke i den forstand mange ser for seg. Min uro kommer fra insiden, impulsrydding og generellt stort stress ubehag med utfordrende oppgaver, motivasjon og interesse. Syns den h'en i adhd blir ofte misplassert. Uro for min sin del er ikke en trang til å bevege seg, heller en følelse av konstant ubehag. Har prøvd Concerta / Ritalin som barn, funket greit, selvom jeg ikke husker så mye av den tiden (sykt avhengig av pc spill), men jeg kom meg på skolen og jeg gjorde det arbeidet som krevdes av meg. Nå visst jeg tar concerta får jeg tidenes angst anfall, føler meg helt syk og skrekkslagen.

 

Legen min har ikke vært så jekla gira på å la meg prøve adderall, visst det i det hele tatt finnes i Norge, siden jeg har hatt en liten periode med rusmisbruk, men nå skal jeg ned til legen å kreve at jeg får prøve vanlig amfetminbasert medisin, vært gjennom wellbutrin, concerta, ritalin, strattera og alle gir meg fullstending panikk angst.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Det høres litt dumt ut, nettopp fordi det er dumt. Selv om du kan bruke selvdisiplin til å slutte å gjøre en fysisk handlingen, så vil fortsatt trangen til å gjøre det, sitte i hodet på personer med ADHD. Såklart vet de fleste med ADHD at det ikke er noen grunn til å være hyper, men det er ikke akkurat noe som vil hjelpe der og da. Den beste medisinen mot ADHD er såklart terapi og piller.

 

Men kvifor har dei denne trangen? Du har jo full kontroll over viljen din og denne trangen har nok kun med manglande forståelse ovenfor deg sjølv og sjølvdisiplin.

Lenke til kommentar

Men kvifor har dei denne trangen? Du har jo full kontroll over viljen din og denne trangen har nok kun med manglande forståelse ovenfor deg sjølv og sjølvdisiplin.

Hvorfor denne trangen? Pga. lidelsen ADHD. Som sagt, trangen vil fortsatt være der, enten du har selvdisiplin eller ei.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Hvorfor denne trangen? Pga. lidelsen ADHD. Som sagt, trangen vil fortsatt være der, enten du har selvdisiplin eller ei.

 

Spørst, folk kan eigentleg styre seg sjølv 100% og det er trulig ikkje slik at nokon har ADHD, men heller slik at folk tenker på ein måte som skaper problem.

Lenke til kommentar

Spørst, folk kan eigentleg styre seg sjølv 100% og det er trulig ikkje slik at nokon har ADHD, men heller slik at folk tenker på ein måte som skaper problem.

Har du tenkt den veien at det TS opplever er nevromuskulært? Da kan man ikke styre kroppen med psykoterapi eller selvdisiplin. Det kan sammenlignes med å ha AIDS og skulle fortelle kroppen at den skal slutte med det.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Har du tenkt den veien at det TS opplever er nevromuskulært? Da kan man ikke styre kroppen med psykoterapi eller selvdisiplin. Det kan sammenlignes med å ha AIDS og skulle fortelle kroppen at den skal slutte med det.

 

Det er ikkje bevist at det er dette, og terapi funker faktisk ganske greit mot ADHD. Og kvifor skulle ulike former for medisiner som går på hjernen virke mot denne lidelsen dersom dette skule være sant? Nei, eg kan være med på at det kan være nervomuskulært og at han dermed ikkje kan styre kroppen. Men eg ville prøvd teori nr. 1 til høgast mulig grad før eg ville akseptert at det direkte er noko galt på den måten du pratar om. Eg har ingen forståelse på folk som aksepterer at det er noko direkte galt med seg sjølv før dei i full grad forsøker å bli betre på andre måter først.

Lenke til kommentar

Jeg må nå le litt av holdningen din. Man kan jo for fanken ikke fikse noe før man anerkjenner at det faktisk er noe galt... :lol:

 

Jeg er dog enig i at for mange bare slår seg til ro med at det er noe feil og at enkelte/mange prøver for lite.

 

Men de symptomene som TS beskriver kan jeg ikke i min villeste fantasi se for meg at skal kunne løses med samtaleterapi. Ja med mindre du mener terapi på generelt grunnlag. Da er jeg med på at kostholdsendring kanskje kan løse opp i NOE...

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Jeg må nå le litt av holdningen din. Man kan jo for fanken ikke fikse noe før man anerkjenner at det faktisk er noe galt... :lol:

 

Man kan jo anerkjenne at det er noko galt uten at man meinar at det er noko med kroppen som gjer det. Kan jo like godt ha noko med eins eigen oppdragelse, tankegang og manglande sjølvkontroll og bevisthet å gjere.

 

Men de symptomene som TS beskriver kan jeg ikke i min villeste fantasi se for meg at skal kunne løses med samtaleterapi. Ja med mindre du mener terapi på generelt grunnlag. Da er jeg med på at kostholdsendring kanskje kan løse opp i NOE...

 

For min del hadde min tvangslidelse til størst mulig grad med min tankegang å gjere. Mange vil hevde at dette også har med hjernen eller ett eller anna med kroppen, men i vertfall virker det slik med meg at det handla i størst mulig grad om min idioti. Om det så er noko galt med den kroppen eg har fått er det i vertfall noko eg greier å takle ganske greitt i dag. Eg er ivertfall av den oppfatninga at det er hundre prosent min feil at eg fekk denne angstlidelsen og ikkje noko med kroppen.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

Ole, det nytter ikke å anta at alle har de samme forutsetningene som deg. Det øyeblikket du forstår at andre har andre forutsetninger/preferanser etc. vil du ha det enklere med deg selv.

La være å kapre tråden til TS fordi du vil ha anerkjennelse for din egen hypotese om behandling av sykdom.

 

Man vinner andre med eksempler, ikke med belæring...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Ole, det nytter ikke å anta at alle har de samme forutsetningene som deg. Det øyeblikket du forstår at andre har andre forutsetninger/preferanser etc. vil du ha det enklere med deg selv.

La være å kapre tråden til TS fordi du vil ha anerkjennelse for din egen hypotese om behandling av sykdom.

 

Man vinner andre med eksempler, ikke med belæring...

 

Som sagt vil eg ikkje sei at det må være slik at ADHD eller OCD handlar om personen sin eigen måte å være på, men det er hensiktsmessig å ivertfall prøve denne måte å behandle det på først. Som sikkert dei fleste gjør og som sikkert trådstarter har prøvd og. Det er heller ikkje slik at eg vil ha noko anerkjennelse for noko slikt, fordi det ikkje er eg som har funne på det. Det er ein heil rettning innanfor psykiatrien som trur dette og det har lite med meg å gjøre. Og eg er også eit eksempel og eg kan tenke meg at plenty av andre personar med ADHD har blitt friske. Alt eg prøver å få fram er at det virker som i stor grad at personar sine tolkningar av livets realitetar er årsaken til mange sine lidelsar. Søk opp kognitiv terapi.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

Jojo, jeg skjønner absolutt hvor du vil hen men for din egen del bør du fokusere på å komme deg ut av den tankrekka som fører til at du vil at andre skal ta dine råd enn å velmente de er.

Jeg har vært der selv, og har erfart at skal man ha noen til å gjøre som en selv vil så er ikke hardt fokus på saken kombinert med avvisning av andre alternativer veien å gå.

 

Greia er at du ønsker oppmerksomhet rundt din sykdom og vil ha bekreftelse på at du selv er blitt frisk, og at det er gjort på rett måte. Greit nok, du er åpenbart kommet dit men det vil ikke hjelpe uansett hvor mye du nå fisker mer etter den oppmerksomheten for den er mettet selv om du ikke føler det sånn.

 

Hadde jeg vært TS hadde jeg uansett spurt lege/psykiatri om dette du representerer. Det hjelper ikke å avfeie det med mindre man har prøvd som du sier. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Jojo, jeg skjønner absolutt hvor du vil hen men for din egen del bør du fokusere på å komme deg ut av den tankrekka som fører til at du vil at andre skal ta dine råd enn å velmente de er.

 

Eg forstår virkelig ikkje kvifor du føler det på denne måten.

 

Jeg har vært der selv, og har erfart at skal man ha noen til å gjøre som en selv vil så er ikke hardt fokus på saken kombinert med avvisning av andre alternativer veien å gå.

 

Eg bryr meg eigentleg ganske lite om kva andre gjer, dei kan like godt være av den oppfatning at det ikkje har noko med dei å gjere, men kun med deira kroppslige funksjonar for min del. Og eg har nå faktisk ikkje avvist noko.

 

Greia er at du ønsker oppmerksomhet rundt din sykdom og vil ha bekreftelse på at du selv er blitt frisk,

 

Kvifor skal eg ville ha oppmerksomhet rundt denne sjukdommen? Og kvifor skal eg ville ha bekreftelse av nokon på at eg er blitt frisk? Når eg ikkje lenger opplever symptomene på å ha tvangslidelse har eg vel ikkje tvangslidelse.

 

Greit nok, du er åpenbart kommet dit men det vil ikke hjelpe uansett hvor mye du nå fisker mer etter den oppmerksomheten for den er mettet selv om du ikke føler det sånn.

 

Du misstolker kva eg prøver på. Alt eg virkelig missliker er at folk aksepterer at det faktisk er noko galt med kroppen deira (då inkludert hjernen) før dei faktisk sjekker om det er sinnet det er noko feil med.

 

Hadde jeg vært TS hadde jeg uansett spurt lege/psykiatri om dette du representerer. Det hjelper ikke å avfeie det med mindre man har prøvd som du sier. :)

 

Det kan han og dersom det ikkje funker på nokon måte kan det kanskje hende at det er slik at det er noko i kroppen det er noko galt med. Forresten skal det også seiast at sinnet har ein sterk effekt på korleis kroppen er og at mange forandringar i hjernen kan sporast tilbake i tankegangen.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Som sagt, uimottagelig for andres meninger/synspunkter. Jeg skal ikke ha skylda for at du fortsetter med det du gjør. Jeg avslutter her nå...

 

Vel, så kom du med påstandar om kva eg meinar eller tenker, og dette synes eg er ganske idiotisk. Eg har ikkje fornekta noko av det du har sagt når det gjelder årsaken til ADHD. Men greitt la oss gi oss. Dette er lite fruktbart uansett.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...