Gå til innhold

2-årig Master innen energi/elkraft


Anbefalte innlegg

Hei! :)

 

Dette semesteret fullfører jeg bachelor i fornybar energi (elkraftteknikk) ved UiA. Jeg har fått gode karakterer og ønsker å gå videre på master, og da helst i en ny by siden jeg trenger et miljøskifte. NTNU i Trondheim er da førstevalget mitt, og jeg har søkt på to mastere: Electric Power Engineering og Energibruk og energiplanlegging. Dersom jeg velger den siste av disse ønsker jeg i såfall å ta fordypning i energiforsyning.

 

Jeg ønsker å vite mer om forskjellen mellom disse to mastergradene. Har begge fag på engelsk? Er det meste av undervisningen på engelsk ? Har de to mastergradene en del felles fag? Og kan man velge fag fra emneplanen til det 5-årige masterstudiet i Energi og Miljø?

Et spørsmål til studenter med samme bakgrunn som meg: Var overgangen fra bachelorstudiet til en av disse mastergradene stor ?

 

Ble mange spørsmål dette, men håper noen tar seg tid til å svare på dem :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! :)

 

Jeg ønsker å vite mer om forskjellen mellom disse to mastergradene. Har begge fag på engelsk? Er det meste av undervisningen på engelsk ? Har de to mastergradene en del felles fag? Og kan man velge fag fra emneplanen til det 5-årige masterstudiet i Energi og Miljø?

Et spørsmål til studenter med samme bakgrunn som meg: Var overgangen fra bachelorstudiet til en av disse mastergradene stor ?

 

Ble mange spørsmål dette, men håper noen tar seg tid til å svare på dem :)

 

Mastergraden innenfor energibruk og energiplanlegging er i realiteten det samme som de siste 2 årene til den ene studieretningen til det 5-årige masterstudiet innen Energi og Miljø. Praktisk sett er det her minimale forskjeller og dere har omtrent akkurat de samme fagene. Det dreier seg i større grad om planleggnings- og analysefag rettet mot energibransjen. Mye fag med analyser, simuleringer og beregninger. Både rent tekniske analyser samt teknisk-økonomiske.

 

Den andre graden i Electric Power Engineering er en mer redyrket elkraftgrad. Både elkraftfag rettet mot analyse og beregninger, samt rettet mot utstyr, installasjoner og anlegg.

 

Dersom det ikke er noen endringer fra min tid der, vil de fleste av fagene foreleses på engelsk. Dette gjelder begge mastergradene. Mange av fagene er også felles for begge mastergradene du har søkt. I praksis kan gradene bli nesten helt like om du velger de "rette" fagkombinasjonene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mastergraden innenfor energibruk og energiplanlegging er i realiteten det samme som de siste 2 årene til den ene studieretningen til det 5-årige masterstudiet innen Energi og Miljø. Praktisk sett er det her minimale forskjeller og dere har omtrent akkurat de samme fagene. Det dreier seg i større grad om planleggnings- og analysefag rettet mot energibransjen. Mye fag med analyser, simuleringer og beregninger. Både rent tekniske analyser samt teknisk-økonomiske.

 

Den andre graden i Electric Power Engineering er en mer redyrket elkraftgrad. Både elkraftfag rettet mot analyse og beregninger, samt rettet mot utstyr, installasjoner og anlegg.

 

Dersom det ikke er noen endringer fra min tid der, vil de fleste av fagene foreleses på engelsk. Dette gjelder begge mastergradene. Mange av fagene er også felles for begge mastergradene du har søkt. I praksis kan gradene bli nesten helt like om du velger de "rette" fagkombinasjonene.

 

Hvilken av disse to mastergradene vil du si er den mest krevende faglig sett?

Vil begge studiene gi et godt utgangspunkt for en jobb hos Statnett/Statkraft/NVE osv ?

Er energibruk og energiplanlegging mer rettet mot de som ønsker å jobbe med ledelse ?

Lenke til kommentar

Hvilken av disse to mastergradene vil du si er den mest krevende faglig sett?

Vil begge studiene gi et godt utgangspunkt for en jobb hos Statnett/Statkraft/NVE osv ?

Er energibruk og energiplanlegging mer rettet mot de som ønsker å jobbe med ledelse ?

 

Electric Power Engineering er nok sannsynligvis den vanskeligste i utgangspunktet. Det er endel tyngre analyse- og teknologifag der som du ikke nødvendigvis finner på energibruk og energiplanlegging.

 

Men som jeg skrev i forrige innlegg kan gradene bli nesten helt like om du velger de "riktige" fagene på energibruk og energiplanlegging.

 

Se studiehåndboken side 15 og 16 her.

 

Du kan velge profil "energiforsyning" som teoretisk sett kan bli veldig lik Electric Power. Om du velger profil "energi og samfunn" blir det mer miljøanalyse og økonomi og mindre teknologi. Profil "energibruk i bygninger" sier seg selv. Da rettes det mer mot det som skjer i bygg både når det gjelder varme, ventilasjon og bygningsfysikk.

 

Jobb i Statnett og Statkraft kan du nok fint få med med begge grader. Men spesielt i Statnett er det mye rettet mot elkraft så en grad i Electric Power Energineering eller profil "energiforsyning" innen energibruk og energiplanlegging er nok det beste. Til en viss grad gjelder dette også Statkraft. Dog har begge selskapene ganske store markeds- og analyseavdelinger, så om du tar en del fag rettet mot økonomi så kan fint dette rettes mot jobb i de selskapene.

 

Det er i hovedsak fagkombinasjon (spesielt i graden energibruk og energiplanlegging er det mange valgmuligheter) samt emne på masteroppgave som avgjør hvor du passer i jobb.

 

Ingen av gradene er nok mer rettet mot ledelse enn den andre. Der handler det mer om karakterer, personlighet, egne ønsker og driv samt eventuelle ekstrafag du tar som kan være rettet mot ledelse.

Endret av OlavEH
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...