Gå til innhold

Microsoft avslører detaljer om Windows 8.1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Av andre endringer i Windows 8.1 vil PC-innstillingene nå sette deg i stand til å endre på alt av innstillinger, slik at du ikke trenger å gå til kontrollpanelet for å gjøre dette."

 

Dette i seg selv vil gjøre Windows 8 lettere en det er i dag, det er overdrevent tungvint å gjøre avanserte innstillinger i Win 8 med mindre du spesialtilpasser alt til ditt bruk.

 

Når det gjelder start knappen så vil nok ikke denne gjøre noen ordentlig forskjell, men den kan kanskje hjelpe litt i overgangsfasen. Det blir for øvrig interessant å se om de fikser litt på alle de såkalte "charms" slik at de virker mer logisk med mus, ellers så er jo win 8.1 en veldig liten forbedring.

 

Håper for øvrig at denne vil koste et par hundrelapper slik at jeg kan oppgradere min win7 tablet (snakker om knotete touch interface).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bruker ikke en eneste app. Samtlige jeg har testet hittil er hemmet av av de kun kjører i fullskjerm, ikke i bakgrunn (tror jeg?) og er fullstendig underlegne programmer som eksisterer fra før.

 

Startknappen savner jeg ikke. Har ikke brukt den på Windows 7 eller XP (brukte istedet Launchy). Men startmenyen kunne jeg godt tenkt meg å hatt igjen, da hele Metro-grensesnittet virker overflødig. På min pc har kona mi en egen konto, og der virker ikke Metro i det het hele tatt. enda godt hun har ordnet sin egen pc. Den la vi inn Windows 7 på, fordi hun ikke fikser menyen i Windows 8.

 

På samme måte jeg ikke liker blinkende reklame og logoer på websider, føler jeg nøyaktig det samme ang tiles. Statiske tiles kan være greit nok (jeg bruker ingen), men alt som beveger seg... Urk.

 

Windows 8 virker som det skal om jeg ignorer Metro og apps. Alt fungerer fint for meg. Men Metro og apps er så veldig myntet på nettbrett/touch at det føles tullete å ha det på en pc uten touch.

Lenke til kommentar

Det folk ikke ser til å skjønne, som ikke er rart med hvordan Microsoft fokuserer på det, er at man ikke trenger å bruke metro skjermen eller appene. Jeg bruker W8 og har ikke sett de siden jeg installerte OSet.

 

Jeg bruker kun skrivebordsmodusen som er en forbedret versjon av W7 og det funker utmerket!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Forstår ikke helt hva de tror problemet er, og den er vel mer tenkt mot touch skjermer slik som det meste i Windows 8.

Persolig bruker jeg den fantastiske oppfinnelsen som kalles et tastatur og trykker på windows knappen der, det å dra musepekeren helt ned i et hjørne for så a dra den til midten av skjermen er baklengs. Det som var så greit i Windows 7 var jo at når du trykkte på startknappen kom startmenyen opp rett vedsiden av. Vi er late lite musebevegelser = king, slik er det bare

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det folk ikke ser til å skjønne, som ikke er rart med hvordan Microsoft fokuserer på det, er at man ikke trenger å bruke metro skjermen eller appene. Jeg bruker W8 og har ikke sett de siden jeg installerte OSet.

 

Jeg bruker kun skrivebordsmodusen som er en forbedret versjon av W7 og det funker utmerket!

 

Tja, det er vanskelig å unngå den om man skal jobbe effektivt, bruker du aldri søkefunksjonen?

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har valgt å gå til tredjepartsleverandør, det gir meg både startknapp (som jeg ikke bruker) og startmeny med søk (som jeg bruker). Gjenopplivet Stardock Object Desktop-subscription.

 

Bruker Start8 for å søke eller starte programmer, og WindowBlinds 8 kom akkurat i beta, slik at jeg kan få bort de tjukke rammene og det store rosa X-ikonet til Windows 8. Takk gud, nå ser Windows mye mer moderne ut.

 

For å gi startsiden en ørliten sjanse til å komme seg, har jeg latt museklikk på startknappen peke til startsiden, og bare Windows-tasten peker til Start8. Men de få gangene jeg er så uheldig å trykke på startknappen med musa, blir jeg overveldet av det der gullapp-systemet de kaller tiles, og misnøyen bare øker.

 

"Windows 8.1 brings variable, continuous size of snap views. You will have more ways to see multiple apps on the screen at the same time. You can resize apps to any size you want, share the screen between two apps, or have up to three apps on each screen if you have multiple displays connected (...)

 

Jadda. Bare et halvt år gammel, og de har allerede oppfunnet å kunne se tre programmer på skjermen samtidig. Skal se at de snart oppfinner muligheten til å ha dynamisk størrelse på flere "vinduer" foran en slags "desktop", og greier. Jajaja.

 

Snart gjenoppfinner de Windows 1.

Endret av tommyb
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ja, jeg har hørt om det siste innen teknologi, nemlig "Widgets", visstnok kan man velge størrelse fritt og plassering fritt og få masse informasjon. Det er jo ikke mer enn noen genrasjoner til så er win8 nesten like funksjonsrikt som win7 på denne fronten... (Dvs MS fjernet jo muligheten for widgets i OS sitt pga "sikkerhetshull")

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Sto ikke det i artikkelen ett sted at du kunne det? Mener jeg leste det.

 

Nei.

 

 

http://www.theverge....ements-features

 

It's not an optional element either, Windows 8.1 users will not be able to disable the new Start button.

 

 

"One of the things we realised right after we shipped Windows 8, was that the start tip was the only place in our entire ecosystem in which we had something that takes you back to the Start Screen that didn't look like a Windows logo," explains Jensen Harris, director of the Windows User Experience Team at Microsoft. On the Charms bar there's a Windows logo, tablets have a Windows logo, and keyboards and mice even have the Windows logo, but Microsoft ended up adding an odd looking start tip in the lower left-hand corner of Windows 8 instead.

 

 

"We knew we needed to change that [start tip] to the Windows logo," says Harris. "Once we had that there and we figured out that was the change we needed to make it was pretty straight forward to keep that same button in the same place in the task bar…it lends back a little bit of familiarity. It makes the whole PC work the same way."

 

De måtte shippe OS'et for å finne ut at det ikke var en windows-logo i hjørnet? Da fant de ut at endringen de måtte gjøre var å ha en windows-logo i hjørnet? Og da kunne den like greit være der hele tiden? Og det får hele PC'n til å virke på samme måte!

 

Ro, ro, ro din båt.

Endret av tommyb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...