Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpt ny bil, lyst på litt bedre lyd. Lar det seg gjøre?


Anbefalte innlegg

Har kjøpt en Mazda 6 2007 og har nå lyst på litt bedre lyd, men ikke villig til å bruke så alt for mye penger på det da jeg ikke kan bruke anlegget når jeg har ungen i bilen.

 

Har ikke noe behov for en sub da jeg vil beholde plassen i bagasje rommet. Det jeg tenkte på var å bytte ut høyttalerne i bilen. Vil det gjøre noe med lydbildet eller må jeg begynne med forsterker osv?

 

Kan jeg eventuelt koble de nye høyttalerne til de kablene som er i bilen?

Spiller og høyttaler er originalt. Eneste jeg har gjort er å fått lagt inn en mini Jack inngang.

Endret av MysticoN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Barn digger jo bra lyd i bilen. Jentungen har likt å spille høyt siden hun satt i barnesete. Hun satt og headbanget til Mannish Boy og Splitter Pine før hun kunne prate :)

 

Sub: ordne en kasse som er lett å ta ut når du trenger hele bagasjerommet.

 

Ganske mye bedre lyd: skifte ut originalstereoen med en ok kurant ny spiller.

 

Betydelig mye bedre lyd: også skifte ut originalhøytalerene med kurant frontsett.

 

veldig mye bedre lyd: Sub med forsterker og forsterker til frontsett.

Lenke til kommentar

Har kjøpt en Mazda 6 2007 og har nå lyst på litt bedre lyd, men ikke villig til å bruke så alt for mye penger på det da jeg ikke kan bruke anlegget når jeg har ungen i bilen.

 

Har ikke noe behov for en sub da jeg vil beholde plassen i bagasje rommet. Det jeg tenkte på var å bytte ut høyttalerne i bilen. Vil det gjøre noe med lydbildet eller må jeg begynne med forsterker osv?

 

Kan jeg eventuelt koble de nye høyttalerne til de kablene som er i bilen?

Spiller og høyttaler er originalt. Eneste jeg har gjort er å fått lagt inn en mini Jack inngang.

Det vil bli bedre og klarere lyd med bedre høyttalere. Men original stereo og dens forsterker vil alltid være en flaskehals. Det som er lurt er å kjøpe minst en forsterker for høyttalerene i bilen og få signal for originalspiller.

 

Kommer helt an på hvor mye penger du ønsker å legge inn i det.

 

Du kan bruke originale kabler ja, men de som er pirkete legger inn sine egne. Og dette kan være lurt mtp. at det kan være bedre kvalitet og isolerer bedre, samtidig som at de får lagt opp kablene til forsterkerene sine som de vil.

 

Det enkleste er å skifte høyttalere, og du vil merke forskjell. Vet ikke hvilken standard du har, men det blir liksom ikke optimalt.

 

 

Det jeg ville gjort er å skaffe en 4 kanals forsterker og nye høyttalere.

Endret av B25S
Lenke til kommentar

Du får mer utbytte av originale høyttalere og heller en kraftigere spiller, eller aller helst egen forsterker. Originalhøyttalerne i mange biler kan spille sinnsykt bra bare de får nok effekt.

Har vanskelig for å tro dette i en 2007 Mazda 6. Papp lyder ikke bra.

 

Men som sagt så er integrert forsterker i spilleren/headunit ræva.

Endret av B25S
Lenke til kommentar

Har selv testa "papphøyttalere" på standardspillere vs. egen effektforsterker. Var utrolig hva de pappgreiene presterte. Det beste er selvsagt forsterker OG nye høyttalere men å kjøre et par nye, kraftigere høyttalere på en daff 2x14W hovedenhet vil antageligvis bare gi så vidt merkbart bedre lyd.

 

Er utrolig mange som tror at bare de hiver inn et beindyrt komponentsett så får de kongelyd umiddelbart.

Lenke til kommentar

Kanskje jeg bør vurdere en forsterker da. Har allerede brukt 3000 på å koble til en minijack utgang til spilleren så frister ikke så mye å bytte spiller.

 

Kan jeg koble til forsterker til orginal spiller i bilen? Er det mye jobb? Har 0 erfaring med bil sterio

Lenke til kommentar

Som sagt så er det jeg ville gjort å skaffe en 4 kanals forsterker (og høyttalere). Er ikke mye jobb, men kan ta litt tid å legge kabler.

 

Da kobler du den forsterkeren til en originale spilleren din. Skjønner at du vil beholde denne. Ser bedre ut enn mye aftermarket greier.

Lenke til kommentar

Det kan fort bli en del kobling. Ikke alle standardspillere har linjeutganger. Da må du koble deg på høyttalerutgangene enten via en nivåadapter eller en forsterker som har høynivåinnganger.

 

Hvis dørene er dårlig dempa kan du også tjene inn en god del lyd ved å legge asfaltmatter e.l. i dørene. Bare aldri finn på å legge dempevatt, stoff eller andre ting som kan samle fuktighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...