Gå til innhold

Del dine erfaringer om hjemmelagde datamaskiner!


Anbefalte innlegg

Er du glad i å game, kan det være lurt å investere i et skikkelig beist. For å spare penger, og få glede av å vrikelig sette sammen noe selv, kan det være lurt å bygge selv.

 

Dette gjelder uansett om du skal ha et kraftmonster, eller om du bare skal ha en data til dagligdagse oppgaver, eller jobb.

Det kan være både frustrende og tidkrevende, og du kommer kanskje til å støte på problemer underveis..

 

Derfor tenke jeg det ville vært nyttig med en tråd der du kan dele tips, erfaringer og råd med andre datainteresserte, så den neste databyggingen kan bli litt enklere for deg som ikke har like gode ferdigheter.

 

Del deres erfaringer, tips og råd HER! :)

 

Oppsummering

Om du ikke har særlig lyst til å lese igjennom alle sidene i denne tråden, har jeg samlet noen tips her som en oppsummering.

  • Ikke gjør impulskjøp, ta deg god tid når du plukker ut komponenter
  • Kjøp en god PSU, så slipper du at dataen kortslutter
  • Kjøp et funksjonelt kabinett
  • Om du har tenkt til å overclocke, kjøp deg en ny prosessorkjøler
  • Ikke bruk for mye kjølepasta, gjør rent før du smører på, og la vær å smøre det utover om du vil unngå luftbobler
  • Finn en god guide på f.eks YouTube før du setter deg ned og bygger, og ta deg god tid
  • Bygg en PC med gode muligheter for viftestying
  • Gå for kvalitetskomponenter
  • Kabler passer bare inn et sted, og er som oftest merket av på hovedkortet
  • Vurder antistatiske armbånd hvis du er utrygg. Hvis du dropper det, husk for all del på og røre ved metall en gang i blant
  • Pass på at alle delene du har plukket ut, passer sammen før kjøp (Sjekk spesifikasjonene på hovedkort, GPU, RAM og CPU)
  • Er du usikker på ferdighetene og kunnskapen din, er det greit å få en ferdigbygd en fra Komplett, som du kan skreddersy etter behov
  • Bygg i helga, eller på en dag du har god tid
  • Kjøp like RAM-brikker
  • Ta vare på kvitteringer, du har garanti på delene dine
  • Bygg på et sted med god plass
  • Hold drikke unna byggestedet ditt
  • Sorter komponenter
  • Ta vare på drivere o.l.
  • Planlegg byggeprosessen før du setter i gang
  • Se gjennom om alt er koblet riktig før du starter maskinen
  • Det kan være lurt å gjøre en test-boot utenfor kabinetter før du setter inn delene
  • Innstaller OS på SSD om du har, og la vær å koble til HDD før OS er ferdig innstallert
  • IKKE kast drivercdene, dersom du ikke har antivirus, er det greit å la vær å koble til internettet med en gang
  • Om du har en annen data med antivirus, og en minnepinne, kan du laste ned driverne på den og overføre dem til det nye bygget via minnepinnen din
  • Bygg pcen på et ikke-statisk underlag (tre etc.)
  • Om du skal game, holder det med en i5, 600W KVALITETS-CPU, 8GB RAM og gjerne en SSD

Litt rotete det her, men dataen min krasjer konstant, så jeg kan ikke bruke for lang tid av gangen.. Skal fikse i oppsummeringen når den nye dataen er ferdig.

 

http://www.youtube.com/watch?v=lPIXAtNGGCw

http://www.youtube.com/watch?v=d_56kyib-Ls

http://www.youtube.com/watch?v=RxaVBsXEiok

Endret av Muffinrex5
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøp et litt ok kabinett. Det går an å bygge PC i et kjipt og trangt kabinett med skarpe kanter og så lite plass at du har kutt på alle knoker før du er ferdig med å plassere kablene ... men det er unødvendig frustrerende i forhold til hva du sparer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Som de to første svarer, kjøp ett godt kabinett og en god strømforsyning

 

Det er noe som en selvbygger har glede av i mange år gjennom mange oppgraderinger.

 

Eg har ikkje tall på alle de kameratene mine som har fått problemer med ustabil PC fordi de har kjøpt en kjip strømforsyning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sett av god tid til bygging hvis det er din første gang(f.eks. storparten av en søndag). Og søk gjerne på youtube etter how to build a pc, og bruk den guiden med nyest dato.

 

Og vil du ha en stille PC er viftestyring på både skjermkortet og hovedkortet alfa og omega!

Lenke til kommentar

Heller ikke glem god kjøling til prosessoren. Jeg gikk i den fella, og har nå ikke mulighet til å kjøpe på en stund. Selv om man ikke tror man kommer til å overklokke noen gang, er det stor sjanse for at man faktisk gjør det :)

 

Jeg gikk også i den fella. Skulle spare penger, og den dude sa at overklokking kun gir 3-4 FPS bedre ytelse i spill, så da tenkte jeg at jeg ikke skulle overklokke. Så da kjøpte jeg en locka CPU. Men nå har jeg fått skikkelig lyst til å klokke, å da må jeg bruke 1500-1600 kr ekstra for å kunne det. Å spare de 150 kr var ikke vert det. Så leksa er: bruk heller et par hundre kroner for å iallfall ha muligheten til det. Man vet aldri hva tiden vil bringe. BTW om noen er interissert i en i5 3570 er det bare å sende en PM.

 

Som Stagga89 sa, bruk god tid på å bygge. Om du gjør skikkelig arbeid første gangen vil du nok ikke få så mye problemer. Og ikke stress om du får problemer, det gjør det som regel verre. Og ta visse forholdsregler.

Lenke til kommentar

Heller ikke glem god kjøling til prosessoren. Jeg gikk i den fella, og har nå ikke mulighet til å kjøpe på en stund. Selv om man ikke tror man kommer til å overklokke noen gang, er det stor sjanse for at man faktisk gjør det :)

Pleier ikke kjøling å følge med prosessoren?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...