Gå til innhold

iPhone-brukere snytt for millioner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette gjelder spesifik fuktindikatoren for spesifikt iPhone, ikke sant?

 

Noe lignende skjedde med meg med min Galaxy Note da jeg sendte den på verksted. Fikk beskjed om at den var fuktskadet og umulig å reparere. De sendte med noen bilder som riktignok så ganske graverende ut (mugg på brikkene osv) men synes likevel det var en veldig kjip beskjed å få.

Lenke til kommentar

helgea: Ikke vannsprut (vannskade), men usynlig luftfuktighet (fuktskade) som i utpusten fra munnen når du prater i telefonen.

 

Jeg har inntrykk av at iPhone er spesielt utsatt for knust frontglass også. Er det flere her som har det inntrykket? Senest for noen dager siden opplevde en bekjent at iPhone-skjermen knuste etter et beskjedent fall på tregulv og da jeg skulle være behjelpelig fant jeg ut at det er har dukket opp en hel industri rundt skjermbytte på spesifikt iPhone, med mange firmaer her i lille Norge. Er virkelig knust skjerm utbredt for andre telefoner?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

helgea: Ikke vannsprut (vannskade), men usynlig luftfuktighet (fuktskade) som i utpusten fra munnen når du prater i telefonen.Jeg har inntrykk av at iPhone er spesielt utsatt for knust frontglass også. Er det flere her som har det inntrykket? Senest for noen dager siden opplevde en bekjent at iPhone-skjermen knuste etter et beskjedent fall på tregulv og da jeg skulle være behjelpelig fant jeg ut at det er har dukket opp en hel industri rundt skjermbytte på spesifikt iPhone, med mange firmaer her i lille Norge. Er virkelig knust skjerm utbredt for andre telefoner?

iPhone sitt glass går helt rundt, så dersom du treffer en kant, er du fucked!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

helgea: Ikke vannsprut (vannskade), men usynlig luftfuktighet (fuktskade) som i utpusten fra munnen når du prater i telefonen.

 

Jeg har inntrykk av at iPhone er spesielt utsatt for knust frontglass også. Er det flere her som har det inntrykket? Senest for noen dager siden opplevde en bekjent at iPhone-skjermen knuste etter et beskjedent fall på tregulv og da jeg skulle være behjelpelig fant jeg ut at det er har dukket opp en hel industri rundt skjermbytte på spesifikt iPhone, med mange firmaer her i lille Norge. Er virkelig knust skjerm utbredt for andre telefoner?

Du sier noe der, jeg har tenkt tanken.

Damen min (ser heldigvis ikke at jeg skriver dette), har mistet telefonen sin minst 20 ganger i asfalt.

Hun har også mistet den i fliser på baderomsgulvet.

ca halvparten av gangene var uten beskyttelse på og flere av gangene landet den på skjermen.

Som regel er dropphøyde ca 1.5 meter og man ser tydelig på rammen rundt skjermen at den traff hardt.

 

Det er altså en SGS3 og skjermen er like fin!

 

Så har man min SGS3, jeg har mistet den kanskje 5 ganger totalt. Alle gangene uten beskyttelse.

Den ene gangen syklet jeg i ca 20km/t og den falt ut av lommen, rullet bortover på brostein... Den fikk riper på plastrammen, men skjermen overlevde fint.

 

Man kan mase om byggkvalitet, men tåler egentlig en metalltelefon mer?

Jeg tenker litt dit hen (uten at jeg er professor, men jeg har hatt to år med fysikk): at;

Plast vil "flekse" mer, metall vil gi "hardere" slag, mer overføring av krefter.

Min teori er at det fungerer litt som et belte, en metalltelefon vil være et gammeldags belta fra 1970 tallet.

En plasttelefon vil være et belte fra en nyere tid, med pyrotekniske beltestrammere som "bremser" kreftene.

 

Kan godt være jeg er på bærtur med teorien min, men jeg kan uansett ikke si at jeg synes SGSIII virker å være særlig utsatt for uhell... Vet ikke om noen på jobb som har knust skjerm på sin SGS3 heller og vi er rundt 100 folk.. (de fleste har SGSIII, pga. rammeavtaler). Nå har jo Sony Z kommet inn i avtalen også, men så vidt jeg vet er det ingen som har kjøpt den enda... (skulle gjerne hatt den fremfor SGSIII jeg altså, he he).

Endret av Olavxxx
  • Liker 6
Lenke til kommentar

helgea: Ikke vannsprut (vannskade), men usynlig luftfuktighet (fuktskade) som i utpusten fra munnen når du prater i telefonen.Jeg har inntrykk av at iPhone er spesielt utsatt for knust frontglass også. Er det flere her som har det inntrykket? Senest for noen dager siden opplevde en bekjent at iPhone-skjermen knuste etter et beskjedent fall på tregulv og da jeg skulle være behjelpelig fant jeg ut at det er har dukket opp en hel industri rundt skjermbytte på spesifikt iPhone, med mange firmaer her i lille Norge. Er virkelig knust skjerm utbredt for andre telefoner?

 

Utvilsomt et problem som rammer mange, det med knust iPhone skjerm. Både på iphone 4 og 4s går glasset helt ut i kantene av telefonen, og det blir da ikke noe annet som absorberer støtet. På toppen av dette har Apple limt glasset fast i skjerm panelet, så begge deler må byttes. Videre er skjermen det siste en får ut fra telefonen, og hele sulamitten må demonteres med typ 10 komponenter og 30 nesten identiske skruer for å komme til. Reprasjoner koster hos Apple etter hva jeg har hørt rundt 2000 kroner, så en kan jo lure på om denne "svakheten" er der med hensikt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

At mange ser knuste iPhone skjermer kan vel ha en eller annen sammenheng at det flere iPhone 4 + iPhone 4S i omløp enn noen annen modell på markedet? Om prosentandelen med knuste skjermer opp imot antall solgte telefoner er noe utpreget verre med iPhone 4 og iPhone 4S enn andre telefoner foreligger det vell ikke noe data på så vidt jeg vet?

 

Men det er klart at med glass både foran og bak, og at glasset attpåtil går helt ut i kanten så oddsen for at den må dempe støtet ved et fall er såpass stor gjør nok sannsynligheten for en iPhone 4 eller iPhone 4S knuser når den dundrer i bakken endel større ja. Men at det er en mer utpreget problem enn hva det burde være har jeg vell ikke fått noe spesielt inntrykk av, det knuser endel skjermen av andre modeller også for å si det sånn.

 

 

Dette med fuktskadeindikatorer er vell noe som gjelder alle som opererer med den slags, det burde fungerer som en generell pekepinn men produktet burde uansett sjekkes for tegn til faktisk væskeskade for det hender jo at indikatorer som dette slår ut selv om det faktisk ikke er snakk om noen væskeskade på telefonen. Ulempen her blir vell at om alle selskaper skal begynne å måtte finkjemme alle iPhoner hvor indikatoren har slått ut så kan vi sikkert ta dagens servicetid ganget med to.

 

Men rett skal jo være rett, men de som gidder å ta seg bryet med å reklamere så fort en garantiforespørsel blir avvist får jo sin sjekket i 99% av tilfellene uansett. Så kjenner man sine rettigheter så finnes det jo ikke problemer i dette landet.

Lenke til kommentar

Noen telefoner har sensitive fuktighetssensorer som knapt tåler folk puster på de eller har de i lommen en dag med høy luftfuktighet. Dette er noe som egentlig burde vært tatt med i telefontester, ihvertfall hva garantien sier ved reparasjon feil som har ingenting med fukt å gjøre, men sensoren likevel er utløst.

 

Jeg har inntrykk av at iPhone er spesielt utsatt for knust frontglass også. Er det flere her som har det inntrykket? Senest for noen dager siden opplevde en bekjent at iPhone-skjermen knuste etter et beskjedent fall på tregulv og da jeg skulle være behjelpelig fant jeg ut at det er har dukket opp en hel industri rundt skjermbytte på spesifikt iPhone, med mange firmaer her i lille Norge. Er virkelig knust skjerm utbredt for andre telefoner?

Folk trenger ikke ha ingeniørutdanning for å forstå at iPhone er katastrofalt feilkonstruert. De fleste telefoner er bygget i plast som absorberer støt godt, iPhone er derimot bygget i glass og metall. Det er et utbredt problem at iPhone har typisk svært kort levetid, og har absolutt ikke kvalitet som samsvarer med prisen. En levetid på under et år er ikke uvanlig for iPhone, og med en pris på 5k og oppover så er det vel snart kun bil som er en dårligere investering. Og som du sier, vi ser ikke ørten firma over hele verden som annonserer at de reparerer én spesifikk Samsung-modell eller lignende, at det har blitt en stor industri å fiske små iPhones er urovekkende. Defekten er så alvorlig at de burde få laveste karakter i alle tester, samme hvor pene og brukevennlige de eller er. Satt i perspektiv så er denne egentlig mer fatalt enn Ford Pinto
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Har du noen kilder på at iPhone har en typisk levetid på under ett år? Det er temmelig banal påstand å komme uten noen kilder som kan støtte opp under påstanden, selv har jeg vell knapt vært borti noen som bruker iPhone fast som ikke har hatt sin modell kortene enn ett år.

 

Det at det er mye å tjene på å reparere iPhone kan vell ikke ha noe å gjøre med at det er den modellen som selger mest, og at det er en modell som verksteder ikke reparerer men som blir byttet med swop så det er svært attraktivt for private aktører å kunne tilby reparasjoner på disse modellene?

Lenke til kommentar

helgea: Ikke vannsprut (vannskade), men usynlig luftfuktighet (fuktskade) som i utpusten fra munnen når du prater i telefonen.Jeg har inntrykk av at iPhone er spesielt utsatt for knust frontglass også. Er det flere her som har det inntrykket? Senest for noen dager siden opplevde en bekjent at iPhone-skjermen knuste etter et beskjedent fall på tregulv og da jeg skulle være behjelpelig fant jeg ut at det er har dukket opp en hel industri rundt skjermbytte på spesifikt iPhone, med mange firmaer her i lille Norge. Er virkelig knust skjerm utbredt for andre telefoner?

Det med overfølsom fuktsensor virker som er vanlig på mange telefoner.

Fikk selv besjed om at fuktsensoren var utløst på en telefone jeg hadde til en urelatert reperasjon.

Den virket i flere år etterpå.

 

Knust skjerm virker som er et spesifikt iphone problem da den er følsom mot å miste den på siden, andre telefoner knuser mest midt på om du presser dem mot noe eller bøyer dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

...selv har jeg vell knapt vært borti noen som bruker iPhone fast som ikke har hatt sin modell kortene enn ett år.

 

Litt OT men...

Dette er jo rein sløsing med pengane. Har folk verkeleg ein slik bruk og kast mentalitet?

Folk må ha for god råd om dei kan byte telefon ein gong i året.

 

Sjølv har eg sia midt på 90-talet hatt 5 telefonar. Første, ein Motorola MicroTAC, døde etter ein tur i vaskebøtta under bilvask. #2 Nokia 6110 vart bytt når batteriet vart dårleg og nytt vart for dyrt i forhold til ny tlf. #3 SE K700 var same og eg ville ha ein eg kunne ta bilete med, og som hadde betre batteri. #4 SE C905 som eg hadde fram til eg kjøpte meg SGS3 i fjor sommar. Den og måtte få nytt batteri om eg skulle bruke den meir.

 

Rett og slett skremmande kor ofte folk byter.

Endret av Gazer75
Lenke til kommentar

helgea: Ikke vannsprut (vannskade), men usynlig luftfuktighet (fuktskade) som i utpusten fra munnen når du prater i telefonen.Jeg har inntrykk av at iPhone er spesielt utsatt for knust frontglass også. Er det flere her som har det inntrykket? Senest for noen dager siden opplevde en bekjent at iPhone-skjermen knuste etter et beskjedent fall på tregulv og da jeg skulle være behjelpelig fant jeg ut at det er har dukket opp en hel industri rundt skjermbytte på spesifikt iPhone, med mange firmaer her i lille Norge. Er virkelig knust skjerm utbredt for andre telefoner?

Aldri hørt om noe lignende og våre telefoner har hatt mange harde knall og fall. Min er nå 3 år og er brukt i alt av idrett, aktivitet og friluftsliv.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Hvorfor siterte du mitt innlegg? Jeg nevnte jo at jeg sjeldent ser noen som bytter sin iPhone årlig, i motsetning til vedkommende som jeg siterte som sitter med en vrangforestilling av at en iPhone har en generell levetid som ikke når året engang.

 

For meg virker det som du enten er en apple-fanboy eller rett og slett bare er her for å beskytte apple.

 

Jeg har hatt iphone 4s, og mane android tlfner. Men iPhone'n kommerke i nærheten av mine andre tlfnr.

 

Jeg hadde min iphone 4s i kansskje 4mndr før min hang seg, og e kunne ikke gjøre noe. Ikke slå den på ingen ting. Så fikk jeg en ny enhet i erstatning. Samme skjedde under 3mndr etter. Og jeg har 2 venner som er gått over te android som hadde samme problemet.. men deres stoppet mellom 1-2år.

Det har nå gått 8mndr, og jeg er på tlfn nr 3! Og jeg mister den ca under 1m fra lomma mi og ned i gulvet med parkett.. der sprakk hele skjermen:/ etter dette gikk jeg over til en billig android tlfn.

 

HTC Tattoo. Denne daua aldri! Jeg mista den i en mugge med vann jeg hadde ved-sidna senga mi. Jeg tokk den fra hverandre og heiv delene i vinduet og tørket de. Dagen etterpå virka den som ny.

 

Jeg er ute å kjører på scootern, og jeg mister mobilen ut av handa og den ruller nedover asfalten i 70km/t+ (trimmet)

Skjermen var helt fin, tlfn virka helt fint.. men dekslene var oppript som bare det!

 

Nå har jeg en Nexus 4. Denne har e mista mange ganger i bakken og har nesten hevet den i veggen:P Jeg "løp" også slapp e mobilen ut av handa (veldig glatt tlfn) og rett i treveggen:P En liten bulk i dekselet var alt som skjedde.

 

Denne er forsatt like god som ny :) En grunn te at jeg ikke har Iphone lengre:)

Lenke til kommentar

Innbiller du deg virkelig at dette skal være normalt at folk har måtte swoppe tre iPhoner innen 1år? Hvordan regner du med at Apple skal tjene penger om de i snitt må bytte en iPhone tre ganger innenfor sin globale garanti på 1år?

 

Du må være passe trangsynt om du innbiller deg selv at dette er normalen, bare fordi du kanskje har vært litt ekstra utsatt. Jeg hadde min iPhone 4 i litt over to år helt uten problemer, og før det hadde jeg en iPhone 3G i ca 1,5år uten problemer, nå har jeg iPhone 5 og den har jeg riktignok fått swoppet i dag på grunn av skadeutsatt aluminiumsramme men det var jo mer snakk om en smakssak og hadde ikke noe å gjøre med at telefonen ikke fungerte.

 

 

Det er med iPhone, som med alle former for maskinvare.. Det vil alltid være fare for at feil oppstår, men at iPhone skal ha en gjennomsnittlig levetid på under 1år blir tullete. At enkelte Android telefoner kanskje har et design som kan tåler større belastning før telefonen sliter er godt mulig, men det bakker jo ikke opp håpløse konspirasjonsteorier om at iPhone er bygget for å vare under 1år.

Lenke til kommentar

Innbiller du deg virkelig at dette skal være normalt at folk har måtte swoppe tre iPhoner innen 1år? Hvordan regner du med at Apple skal tjene penger om de i snitt må bytte en iPhone tre ganger innenfor sin globale garanti på 1år?

 

Du må være passe trangsynt om du innbiller deg selv at dette er normalen, bare fordi du kanskje har vært litt ekstra utsatt. Jeg hadde min iPhone 4 i litt over to år helt uten problemer, og før det hadde jeg en iPhone 3G i ca 1,5år uten problemer, nå har jeg iPhone 5 og den har jeg riktignok fått swoppet i dag på grunn av skadeutsatt aluminiumsramme men det var jo mer snakk om en smakssak og hadde ikke noe å gjøre med at telefonen ikke fungerte.

 

 

Det er med iPhone, som med alle former for maskinvare.. Det vil alltid være fare for at feil oppstår, men at iPhone skal ha en gjennomsnittlig levetid på under 1år blir tullete. At enkelte Android telefoner kanskje har et design som kan tåler større belastning før telefonen sliter er godt mulig, men det bakker jo ikke opp håpløse konspirasjonsteorier om at iPhone er bygget for å vare under 1år.

http://en.wikipedia.org/wiki/Planned_obsolescence

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...