Gå til innhold

Se hvor realistisk digitalt hår har blitt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmm, er jo på en måte spennende. Greit med bra grafikk etc. Det jeg har problemer med er at det er så utrolig fokus på dette. Animerte filmer har ikke den følelsen man får av eldre tegnede filmer. Spill har så høyt fokus på grafikk at det rammer spillbarheten. De legger altfor mye vekt på at grafikken skal være bra at de glemmer alt annet. Jeg vil mye heller spille ett gammelt SNES spill som er underholdene enn ett spill som har fokuset på grafikk, ikke spillbarhet.

 

Animerte filmer er ofte slik de også, mer fokus på alt man ikke kan få til i vanlige filmer av stunts og effekter (ofte med tanke på pris på stunts etc). Liker filmer som Alice in wonderland pga den følelsen man får av slike kontraster de hadde før og at de fokuserte på bra historier.

 

Men jeg er nok litt sær på akkurat dette punktet. Misforstå meg rett, jeg er for utvikling og dette er ganske kult men ikke hvis man bruker dette på bekostning av en bra historie i spill og film. Bra grafikk er ikke alt :p

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tror det vil ta en god stund før vi ser slikt i spill... bare tenk på hvor mye det drar ned med TressFX i Tomb Raider (da det kun er Lara som har dette og ingen andre karakterer i spillet).

 

Liker virkelig hvordan grafikk/digitalisering går fremover, men det når et visst punkt hvor mannen i gata ikke kan holde følge.

 

Men til CGI og MoCap så er jo dette gode nyheter!

Lenke til kommentar

Største problemet i spill for øyeblikket er jo ikke akkurat modellene, de kan lages så realistisk som bare det på mange måter (mest elementære er jo å tegne hvert hårstrå for seg selv i en modell, men da begynner man å snakke om helt enormt mange polygoner). Problemet er jo nettopp å gjøre som i Tomb raider 2013 med Tress FX at enkelte hårstrå har egen fysikk fremfor en helt sammensatt modell. Da begynner man plutselig å snakke realistisk når håret til folk beveger seg etter vinden og personens bevegelser.

 

Uansett så er det interessant å se utviklingen på grafikk fronten. Jeg hadde nylig en samtale om spill sin utvikling, og det viser seg at selv om grafikk utviklingen går frem over så ser det ut til at lydbildet dør helt ut. Det er merkelig at det ikke fokuseres mer på lyd slik som i gamle dager, da dette definitivt er like viktig som grafikk i det helhetlige bildet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Enig FrihetensRegn. Syntes det er spesielt øynene som ødelegger realismen i et animert ansikt. Men jeg tror også at øyne er det vanskeligste å animere realistisk.

Hos et ekte menneske er det lett å se på øynene om et menneske står og dagdrømmer men jeg klarer ikke å forklare hvilke detalj som avslører det, det ser bare tomt ut. Det er rett og slett utrolig mye detaljer i et øye men jeg klarer ikke å deskrive det jeg ser, og den spesielle egenskapen til øye tror jeg er utrolig vanskelig å animere. Om det er mulig i det hele tatt.

 

Håret legger jeg som regel ikke merke til i et spill så lenge det ikke ser helt forferdelig ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmm, er jo på en måte spennende. Greit med bra grafikk etc. Det jeg har problemer med er at det er så utrolig fokus på dette. Animerte filmer har ikke den følelsen man får av eldre tegnede filmer. Spill har så høyt fokus på grafikk at det rammer spillbarheten. De legger altfor mye vekt på at grafikken skal være bra at de glemmer alt annet. Jeg vil mye heller spille ett gammelt SNES spill som er underholdene enn ett spill som har fokuset på grafikk, ikke spillbarhet.Animerte filmer er ofte slik de også, mer fokus på alt man ikke kan få til i vanlige filmer av stunts og effekter (ofte med tanke på pris på stunts etc). Liker filmer som Alice in wonderland pga den følelsen man får av slike kontraster de hadde før og at de fokuserte på bra historier.Men jeg er nok litt sær på akkurat dette punktet. Misforstå meg rett, jeg er for utvikling og dette er ganske kult men ikke hvis man bruker dette på bekostning av en bra historie i spill og film. Bra grafikk er ikke alt :p

 

For meg er grafikk så godt som alt. Kanskje er jeg også litt sær, - vi er vel alle litt sære på våre egne måter;P - men jeg bruker heller den relativt lille tiden jeg bruker på spill, på spill som er vakre. Jo penere selve gameplayet er, jo større glis har jeg mellom øreflippene mine idet jeg nyter fantastisk flott natur i et spill. Skyrim er favoritten sålangt. Tar gjerne imot tips på flere vakre spill :) Og kritikk for den saks skyld, av dere som bryr dere aller mest om storfilmen. Viktig den også, for all del, men jeg er iallefall fornøyd med at det er et stort press på det visuelle i dagens spill.

Lenke til kommentar
Hmm, er jo på en måte spennende. Greit med bra grafikk etc. Det jeg har problemer med er at det er så utrolig fokus på dette. Animerte filmer har ikke den følelsen man får av eldre tegnede filmer. Spill har så høyt fokus på grafikk at det rammer spillbarheten. De legger altfor mye vekt på at grafikken skal være bra at de glemmer alt annet. Jeg vil mye heller spille ett gammelt SNES spill som er underholdene enn ett spill som har fokuset på grafikk, ikke spillbarhet.Animerte filmer er ofte slik de også, mer fokus på alt man ikke kan få til i vanlige filmer av stunts og effekter (ofte med tanke på pris på stunts etc). Liker filmer som Alice in wonderland pga den følelsen man får av slike kontraster de hadde før og at de fokuserte på bra historier.Men jeg er nok litt sær på akkurat dette punktet. Misforstå meg rett, jeg er for utvikling og dette er ganske kult men ikke hvis man bruker dette på bekostning av en bra historie i spill og film. Bra grafikk er ikke alt :p
For meg er grafikk så godt som alt. Kanskje er jeg også litt sær, - vi er vel alle litt sære på våre egne måter;P - men jeg bruker heller den relativt lille tiden jeg bruker på spill, på spill som er vakre. Jo penere selve gameplayet er, jo større glis har jeg mellom øreflippene mine idet jeg nyter fantastisk flott natur i et spill. Skyrim er favoritten sålangt. Tar gjerne imot tips på flere vakre spill :) Og kritikk for den saks skyld, av dere som bryr dere aller mest om storfilmen. Viktig den også, for all del, men jeg er iallefall fornøyd med at det er et stort press på det visuelle i dagens spill.

Mente storylinen, ikke storfilmen :p Autokorrektur er tingen!

 

Lenke til kommentar

Spennende, men blir litt betenkt hvis for eksempel et skytespill skal se helt realitisk ut. Hvordan blir det med virkelighetsoppfatningen da....?

Film er jo helt realistisk allerede, uten at det utgjør noe stort problem.

Du opplever ting helt annerledes når du vet at det er ekte, selv om sanseinntrykket kan vært så godt som identisk.

 

Lenke til kommentar
Hmm, er jo på en måte spennende. Greit med bra grafikk etc. Det jeg har problemer med er at det er så utrolig fokus på dette. Animerte filmer har ikke den følelsen man får av eldre tegnede filmer. Spill har så høyt fokus på grafikk at det rammer spillbarheten. De legger altfor mye vekt på at grafikken skal være bra at de glemmer alt annet. Jeg vil mye heller spille ett gammelt SNES spill som er underholdene enn ett spill som har fokuset på grafikk, ikke spillbarhet.Animerte filmer er ofte slik de også, mer fokus på alt man ikke kan få til i vanlige filmer av stunts og effekter (ofte med tanke på pris på stunts etc). Liker filmer som Alice in wonderland pga den følelsen man får av slike kontraster de hadde før og at de fokuserte på bra historier.Men jeg er nok litt sær på akkurat dette punktet. Misforstå meg rett, jeg er for utvikling og dette er ganske kult men ikke hvis man bruker dette på bekostning av en bra historie i spill og film. Bra grafikk er ikke alt :p
For meg er grafikk så godt som alt. Kanskje er jeg også litt sær, - vi er vel alle litt sære på våre egne måter;P - men jeg bruker heller den relativt lille tiden jeg bruker på spill, på spill som er vakre. Jo penere selve gameplayet er, jo større glis har jeg mellom øreflippene mine idet jeg nyter fantastisk flott natur i et spill. Skyrim er favoritten sålangt. Tar gjerne imot tips på flere vakre spill :) Og kritikk for den saks skyld, av dere som bryr dere aller mest om storfilmen. Viktig den også, for all del, men jeg er iallefall fornøyd med at det er et stort press på det visuelle i dagens spill.

 

Nå er vel Skyrim strengt tatt ikke det beste når det gjelder grafikk da, men det skal kanskje ikke nevnes (kjører selv et sterkt moddet skyrim, og har passert 500 timer spilt for lenge siden). Antar det det hintes til er spill slik som Crysis hvor grafikken er helt enestående, mens historien er middels til dårlig. Det samme kan sies om en hel rekke andre spill som er gitt ut de siste årene, men da ikke Skyrim da det åpenbart er fokusert på stillbarheten her og ikke kun grafikk.

Lenke til kommentar

Film er jo helt realistisk allerede, uten at det utgjør noe stort problem.

Du opplever ting helt annerledes når du vet at det er ekte, selv om sanseinntrykket kan vært så godt som identisk.

Mulig du har rett. Jeg bare spør, hva vil det gjøre med oss om for eksempell skytespill blir for "ekte"? Vil det gjøre noe med oss? Avhumanisere oss? Jeg vet ikke. Litt OT dette kanskje......min feil.

Lenke til kommentar

God nyhet for oss som har blitt tynne på toppen :)

Nja, da har man høvel så man slipper resten av "munkekappa" man har igjen, Som profilbildet mitt viser var jeg stolt eier av en fyldig og meget lang manke. Men med alderen kom vikene og alt som hører til, så nå har jeg dratt en Bruce Willis og er glattbarbert, og er mere fornøyd med det enn styret med griselangt hår :)

 

Lenke til kommentar

Hmm, er jo på en måte spennende. Greit med bra grafikk etc. Det jeg har problemer med er at det er så utrolig fokus på dette. Animerte filmer har ikke den følelsen man får av eldre tegnede filmer. Spill har så høyt fokus på grafikk at det rammer spillbarheten. De legger altfor mye vekt på at grafikken skal være bra at de glemmer alt annet. Jeg vil mye heller spille ett gammelt SNES spill som er underholdene enn ett spill som har fokuset på grafikk, ikke spillbarhet.

 

Animerte filmer er ofte slik de også, mer fokus på alt man ikke kan få til i vanlige filmer av stunts og effekter (ofte med tanke på pris på stunts etc). Liker filmer som Alice in wonderland pga den følelsen man får av slike kontraster de hadde før og at de fokuserte på bra historier.

 

Men jeg er nok litt sær på akkurat dette punktet. Misforstå meg rett, jeg er for utvikling og dette er ganske kult men ikke hvis man bruker dette på bekostning av en bra historie i spill og film. Bra grafikk er ikke alt :p

 

Ser poenget ditt angående grafikk i spill, men jeg vil gjøre deg oppmerksom på at det er forskere ved et universitet som har jobbet med dette. Med andre ord er dette sannsynligvis folk som ikke hadde egnet seg til å skrive spillhistorier uansett (i hvert fall hadde jeg foretrukket at de jobbet med grafikk, da de tydeligvis er veldig flinke). Det de gjør blir selvsagt først og fremst brukt i spill, men slik teknologi er også nyttig i på andre områder som f.eks. modellering og simulering, og da kan vi bare takke alle grafikkelskere for deres drivkraft på utviklingen.

 

Nå trenger vi bare like mange AI-elskere, så kanskje neste COD kommer med noe bedre enn next gen fish technology.

Lenke til kommentar

Grafikk har faktisk en god del å si. For et par år siden hadde jeg blitt bitt av Minecraft-basillen. Og nå for et par uker siden var jeg hos en kompis som hadde kjøpt seg ny spillpc. Og naturligvis sjekket jeg ut grafikkmods til Minecraft og installerte dette. Og jøss, jeg ble bitt av basillen igjen gitt! Mest fordi det så så sinnsykt mye bedre ut og innlevelsen ble mangedoblet.

 

Forskjellen er vel kanskje at spillbarheten var der fra før, og grafikken ble lagt oppå der igjen. Og ikke motsatt.

Lenke til kommentar

Ser veldig spennende ut dette. Men kan tenke meg denne graden av simulering for eksempel i spill i realtime har en god del vei å gå ang maskinvare krav. På samme måte som full image ray-tracing ville gjort underverker for spillgrafikk så er det så enormt krevende at det eneste jeg har sett utført med vanlig maskinvare er kun ray-tracing på ansikter i closeup mens resten av bildet har brukt vanlig løsning og scener med få objekter/ lite detaljer . Google ray tracing så ser du hva jeg mener.

Endret av LandeTLS
Lenke til kommentar

Hmm, er jo på en måte spennende. Greit med bra grafikk etc. Det jeg har problemer med er at det er så utrolig fokus på dette. Animerte filmer har ikke den følelsen man får av eldre tegnede filmer.

(...)

 

Er på mange måter enig, men mener at f.eks Pixar og Aardman fortsatt har stort fokus på å gjøre filmene sine veldig levende. I motsetning til svært svært svært mange av de gamle tegnefilmene og seriene, hvor det stort sett er munnen til figuren som snakker som beveger seg mens resten er stillbilde, fokuserer de nevnte studioene på et lidenskapelig forhold til modellering og ikke minst animering.

 

Filosofien til Aardman er vel at man kan lære en god animatør å bruke en datamaskin, men man kan ikke lære en god databruker å bli en god animatør. Ikke alle studioer har skjønt dette. Passion for the craft er alfa omega.

 

Det er ikke teknologien som er en trussel, imho, det er profittjaget.

 

Jeg tør påstå at 99% av alt som er laget av både tegneserie/film og CGI-baserte filmer/serier er... håndtverksmessig sett... søppel. Med 99% mener jeg at det er produsert vanvittig mye, så det er fortsatt svært mye kvalitet der ute. Det er bare veldig langt mellom.

 

Man kan si akkurat det samme om f.eks overgangen i Disney fra dansende fugler i bakgrunnen, hvor hele verdenen "lever", til f.eks Pocahontas. Sistnevnte er tegnemessig og animeringsmessig søppel. imho.

Endret av Dummst
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...