Gå til innhold

[Løst] Oppgradering fra x58 til x79


Anbefalte innlegg

EDIT: Skrev at jeg hadde et Asrock extreme11 som var kjøpt brukt, men slik er det ikke lenger. Så er ute etter HK som matcher Kingstons jubleums minne og CPU 3820 nevnt nedenfor

 

Pc brukes hovedsaklig til spilling(farcry3, Crysis warhead, bf3 etc)

 

1: Ram

Lurer på om jeg kan bruke "Kingston's HyperX®10th Anniversary Edition memory"? ( KHX24C11X3K4/16X )

Eller BØR jeg bruke noe annet?

 

http://www.komplett....aspx?sku=772986

 

http://www.hardware....mhz-cl11/117184

Ble smått begeistret da jeg leste denne testen, virket enkelt for en som ikke har oc ram før

 

2: Prosessor.

Er i tvil om jeg skal velge i7- 3820 eller 3930, blir ikke helt klok på hva som sies og skrives av de forskjellige test nettstedene.

Kommer det nye cpu'r til 2011 socket snart?

Om ikke klare fordeler med 3930, heller bruke kronene på et Physx kort ala Evga GTX 650 ti Boost?

 

3: SSD

Har nå en pcie OCZ Revodrive 3 x2 480 gb, men kanskje bedre og kjøre +3 stk "vanlige" SSD" i raid og selge Revodrive( nylig kjøpt)

 

4: Kjøling

Har H70 fra før til CPU, men vurderer og vannkjøle både CPU og GPU.

Har klokket begge Evga classy til ca 1400 med relativ lav temp på orginal kjøler for en kort periode

Som de fleste klassiske oppsett så går vannet gjennom GPU før cpu og jeg synes det ikke virker optimalt. Hva med eks H100 til CPU + egen vannkjøling for GPU'r? Andre forslag?

 

 

 

Hardware fra forrige rig:

2 x Evga GTX 680 Classified (evbot tilkobling)

1 x OCZ Revodrive 3 x2 480gb

1 x 1 tb WD black HDD

PSU: 1200 W

H70 vannkjøling til CPU

Kabinett: Coolermaster Haf x big tower

Endret av edtoo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vell snart 1 mnd siden Asus "#¤%&%¤#"!#¤&/() Rampage III Extreme tok kvelden, ventet egentlig på x79 EVGA Dark, men siden de ikke klarer og sette ny release dato etter utsettelsen i Mars har jeg gitt opp dette HK.

Så jeg er fortiden uten spill pc, kun et par bærbare som egner seg svært dårlig til spilling.

 

Ivy-E vil de passe dagens 2011 socket?

 

Ivy-E kommer om ikke så alt for lenge - når er det? September - oktober? Det er leeenge og være uten spill pc'n.

 

Er det 100% Ivy-e kommer i år?

I såfall er vel 3820 en midlertidig løsning så sant Ivy-e passer dagens 2011 socket

Endret av edtoo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+412

Du betaler ikker mer for å kjøpe 1600mhz cl10 enn 1866mhz cl9, det blir bare dumt.

Cl9 er raskere enn cl10.

 

Fyfy av meg, det blir for idiotisk. CL9 soleklart, hvorfor fant jeg fram CL10 mon tro? :p

 

Var nok sent på kvelden for meg og kanskje vell opphengt i Chuck. Men men, takk for beskjeden! :)

Lenke til kommentar

Nå viser det seg at lås på pcie slot nr 1 er knekt, synes dette var ugreit. Skjermkorta mine er ganske tunge.

Har brukt finn.no betalings garanti pay-ex, har sendt melding gjennom systemet + mail til selger.

 

Angående volt så nevte Kingtson pr tlf og Asrock pr mail at det var helt kurrant og benytte rammen jeg har valgt. Måtte da endre er noen innstillinger i bios.

Kjøpte disse siden en slipper og overklokke dem selv.

Endret av edtoo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+412

Om de bare sitter godt i sporet og du får skrudd dem fast så går det fint. :)

 

Kjøpte disse siden en slipper og overklokke dem selv.

 

Du må inn i BIOS og klokke dem opp selv.

Når man først installerer dem så vil dem være på en "safeklokk" på 1333 MHz. Bare å ta turen i BIOS og sette dem på 2400 MHz.

Lenke til kommentar

Om de bare sitter godt i sporet og du får skrudd dem fast så går det fint. :)

 

Kan sikkert finne på noe lurt for og kompansere for knekt feste, men det er ikke hoved poenget.

Siden nevnte skade ikke var opplyst fra selger, kan man spekulere om det er mer som er "glemt" opplyst.

Hadde selger nevnt dette hadde jeg avstått fra kjøp, og lagt til 1500,- kr og kjøpt et nytt et.

 

Ser av medfølgende kvittering at selger kjøpte dette HK 09.01.213

Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet, så bør ikke i7 ha RAM på over 1.575V.

http://forums.anandt...d.php?t=2242622

 

...og den Kingston RAMen er på 1.65V, i.e. ingen god idé.

Sludder og vas. I7 tåler fint 1.65. Har nå ikkje hatt annen ram, og jeg har hatt det siden dag en. Inkludert veldig mange andre.

 

Skulle jeg ha kjøpt x79, så hadde jeg iallefall kjøpt en 6 kjerner 3930k i stedet for en 4 kjerner. Da kunne man like greitt kjøpt z87/z77 eller.no. 6 kjerner cpu er også mye lettere å få solgt brukt for en grei penge, fordi det ikkje er så fryktelig mange som har 6 kjerner cpu. Og de som er på jakt etter dem ofte betaler litt bedre, da de veldig ofte har brukt for 6 kjerner. Å spare 1000kr selv om den er brukt gjør mange. Altså 4 kjerner x79 cpu er et elendig kjøp :)

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...