Gå til innhold

? PC-salget vil fortsette å falle kraftig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Datamaskiner har blitt så kraftige gjennom tidene at jeg tror folk ikke kjøper ny, fordi det de har er kraftig nok til en vanlig person sitt bruk.

 

Jeg har ikke nettbrett, men jeg antar at det har de funksjonene som en vanlig person ser etter i en pc. av den grunn så kjøper sikkert folk det fremfor en pc. Og jeg kan helt klart se fordelen i å kunne ta med seg et sånt lite nettbrett på tur, eller hvis en bare vil lese nyhetene i senga eller i en sofa.

 

Personlig krever jeg veldig mye av en pc, og et nettbrett eller en overpriset mac full av begrensninger vil ikke holde for meg. "Ikke for å kritisere Apple"

 

Tror de som liker og holde på med tyngre programmer, spill, og mer avanserte ting. Vil holde seg til sin trofaste PC !

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Datamaskiner har blitt så kraftige gjennom tidene at jeg tror folk ikke kjøper ny, fordi det de har er kraftig nok til en vanlig person sitt bruk.Jeg har ikke nettbrett, men jeg antar at det har de funksjonene som en vanlig person ser etter i en pc. av den grunn så kjøper sikkert folk det fremfor en pc. Og jeg kan helt klart se fordelen i å kunne ta med seg et sånt lite nettbrett på tur, eller hvis en bare vil lese nyhetene i senga eller i en sofa.Personlig krever jeg veldig mye av en pc, og et nettbrett eller en overpriset mac full av begrensninger vil ikke holde for meg. "Ikke for å kritisere Apple" Tror de som liker og holde på med tyngre programmer, spill, og mer avanserte ting. Vil holde seg til sin trofaste PC !

 

Det er nok noe i det du sier. På meg virker det som om ytelseshoppene er mindre nå enn før. Enkelttrådsytelsen er fortsatt relevant, og den har ikke gått nok opp på de siste 4 årene til at man bare MÅ ha en ny maskin. Selv Haswell vil ikke løpe i ring rundt Sandy Bridge, etter all sannsynlighet. Skjermkortene blir dog kraftigere og kraftigere, så de byttes nok oftere blant de som bygger selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke at folk ikke lenger trenger ordentlige datamaskiner, men at billige tablets og små bærbare har langt kortere levetid. Kortere levetid betyr at folk kjøper nye enheter oftere, pluss at folk kanskje ønsker flere varianter i husstanden gjør at slike enheter selges i hopetall. Dette betyr ikke at stasjonære maskiner er avleggs, og det vil i fremtiden også være et marked for stasjonære selv om smådingser selges i større antall og dermed har større "markedsandel" i antall enheter. Dere ikke klarer å forstå at disse primært ikke er konkurrenter men ulike løsninger til ulike bruksområder.

 

Det blir nesten som å sammenligne tørkerull med papirlommetørkle, og påstå at endringer i markedsfordeling mellom disse er et tegn på at den ene er på vei ut!

Endret av efikkan
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Syns det er rart at den tregere utviklingen i hastighet en til maskinvaren ikke får en større del av forklaringen i slike artikler.

 

Jeg pleier å kjøpe nye komponenter når jeg får noe som er ca dobbelt så raskt som det jeg har til samme pris. Hadde dette vært på begynnelsen av 2000-tallet ville det snart vært på tide å bytte ut/oppgradere maskinen jeg kjøpte for 2.5 år siden etter det kriteriet. Nå tviler jeg på om det kommer til å skje før tidligst i 2015

 

 

Lenke til kommentar

mhm, angrer på at jeg kjøpte 2011 socket, siden jeg spiller jo bare spill som ikke tar mye for og spille og flere kjerner betyr ikke mer fps, ivy bridge var jo bedre til spilling hvis du bruker bare ett skjermkort, men med flere skjermkort så er 2011 socket bedre, men noen spill igjen som supreme commander bruker jo bare 1 tråd eller så også hvis du ser på world of tanks, få spill bruker jo mer en 4 kjerner. syns jeg tabba meg ut med at jeg lærte dette etterpå, men mange som bruker amd cpuer tror jo at intel er ikke så mye bedre, blir litt irritert men er jo forståelig siden de fleste bruker jo bare pcen til spilling og ikke bygger selv og sånn, kjæresten min han kan ikke bygge pc selv men jeg har 480 radiator og sikkelig rustfri tank og div, håper ikke at den store forskjellen på hva folk kan og ikke vil gå formye utover markedet sånn at det blir vanskelig og kjøpe deler

Lenke til kommentar

mhm, angrer på at jeg kjøpte 2011 socket, siden jeg spiller jo bare spill som ikke tar mye for og spille og flere kjerner betyr ikke mer fps, ivy bridge var jo bedre til spilling hvis du bruker bare ett skjermkort, men med flere skjermkort så er 2011 socket bedre, men noen spill igjen som supreme commander bruker jo bare 1 tråd eller så også hvis du ser på world of tanks, få spill bruker jo mer en 4 kjerner. syns jeg tabba meg ut med at jeg lærte dette etterpå, men mange som bruker amd cpuer tror jo at intel er ikke så mye bedre, blir litt irritert men er jo forståelig siden de fleste bruker jo bare pcen til spilling og ikke bygger selv og sånn, kjæresten min han kan ikke bygge pc selv men jeg har 480 radiator og sikkelig rustfri tank og div, håper ikke at den store forskjellen på hva folk kan og ikke vil gå formye utover markedet sånn at det blir vanskelig og kjøpe deler

 

vell jeg fikk meg 2011 socket med 3930k pga pci-e lanes den har opp til 40 så jeg kan fylle opp så mye jeg klarer (i mitt tilfelle 2 stk gtx titan og lyd kort snart et 10 gbps nettverks kort)

 

og på det med spill så ja. det er ikke mange spill som er bygget for mere en 4 kjerner, men igjen 6-8 kjerner blir det bare mere av. så etter vert vil vi få tak i flere spill som støter flere kjerner (også med tanke på neste gen konsoller som har 8/7 aktive kjerner)

 

pluss at 2011 har støtte for mere ram opp til 8 brikker totalt 64gb ram og for og få enten 16 eller 32 gb ram så koster det deg mindre en med andre sockets (for og få 32gb må du da ha 8gb brikker hvilket koster mye mere en 2 4gb til tider. vell vertfall rundt 2000mhz og opp)

 

så du trenger ikke angre på kjøpet av 2011 socket men du kan jo selge det og kjøpe ivy bridge det funker jo det og

Lenke til kommentar

Syns det er rart at den tregere utviklingen i hastighet en til maskinvaren ikke får en større del av forklaringen i slike artikler.

 

Jeg pleier å kjøpe nye komponenter når jeg får noe som er ca dobbelt så raskt som det jeg har til samme pris. Hadde dette vært på begynnelsen av 2000-tallet ville det snart vært på tide å bytte ut/oppgradere maskinen jeg kjøpte for 2.5 år siden etter det kriteriet. Nå tviler jeg på om det kommer til å skje før tidligst i 2015

Enda mer relevant er det at hardware kravene ikke har økt nevneverdig siden vista.

hardware kravene i de fleste spill har stått temmelig stille pga konsoller siden crysis 1.

Irelevant om du kan få kraftigere pcer når den du har funker.

 

TV salget har en tilsvarende tren, for noen år siden ble lcd tver så billige og bra at de fleste byttet ut sin gamle crt med en flat tv selv om crt virket.

Salget gikk til himmels og falt etter det da utbyttingen var ferdig.

 

nettbrett vil selvsagt følge den samme trenden når folk are netbrett kjøper de ikke ett til.

neste konsoll generasjon vil medføre økt pc salg da mange marginale spill bærbare ikke kan spille ps4 spill.

Lenke til kommentar
Jeg er veldig interesert i hvor mange skjermkort, CPUer, Ram brikker osv som selges separat.

Det er du sikkert, men dette er informasjon som produsentene holder tett til brystet. Jeg vet ikke om de er redde for å vise hvor få de egentlig selger av hver modell og at dette vil føre til at folk mister troen på dem - og at de dermed får solgt enda færre. (Ingen liker å holde med en taper ...)

 

Nettbutikkene (som konkurrerer med hverandre) går heller ikke ut med informasjon om hvor mye de selger av de ulike modellene.

Lenke til kommentar

vell jeg fikk meg 2011 socket med 3930k pga pci-e lanes den har opp til 40 så jeg kan fylle opp så mye jeg klarer (i mitt tilfelle 2 stk gtx titan og lyd kort snart et 10 gbps nettverks kort)

 

og på det med spill så ja. det er ikke mange spill som er bygget for mere en 4 kjerner, men igjen 6-8 kjerner blir det bare mere av. så etter vert vil vi få tak i flere spill som støter flere kjerner (også med tanke på neste gen konsoller som har 8/7 aktive kjerner)

 

pluss at 2011 har støtte for mere ram opp til 8 brikker totalt 64gb ram og for og få enten 16 eller 32 gb ram så koster det deg mindre en med andre sockets (for og få 32gb må du da ha 8gb brikker hvilket koster mye mere en 2 4gb til tider. vell vertfall rundt 2000mhz og opp)

 

så du trenger ikke angre på kjøpet av 2011 socket men du kan jo selge det og kjøpe ivy bridge det funker jo det og

yup, litt trist at rampage 4 extreme hovedkortet mitt har feil på 2 ram slots, har 8 brikker men blir bare 24gb da 4gb per brikke, kan jo være så enkelt som en bøyd cpu socket pinne men er redd for og begynne og se på det, rma er ikke en mulighet siden av så lang leveringstid, bruker pcen mye og par ukers tid uten den blir det trist. har 3930k også, lurte på om du anbefaler titan eller 780?
Lenke til kommentar

lol... nettbrett tar over ;( dumt, jeg som vil at det skal fortsette med stasjonære pcer som man kan ta med på LAN for å skryte litt av og kunne oppgradere en hel hau.. men om noen år så vil det antageli ikke finnes noen stasjonære pcer for sivil bruk ;( "Fuck you tablet!"

Lenke til kommentar

lol... nettbrett tar over ;( dumt, jeg som vil at det skal fortsette med stasjonære pcer som man kan ta med på LAN for å skryte litt av og kunne oppgradere en hel hau.. men om noen år så vil det antageli ikke finnes noen stasjonære pcer for sivil bruk ;( "Fuck you tablet!"

 

Tull.

 

Godt mulig entusiastmarkedet over tid blir enda smalere enn det er i dag (noe jeg regner som en selvfølge), men at det om noen år ikke vil være muligheter for oss som ønsker det å holde på slik vi gjør i dag er overhodet ikke sant, ei heller sannsynlig.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...