Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Lager en tråd for de som kom opp i Entreprenørskap 2 den 30.05.2013.

 

TEMA : Spill

 

Lucas Lærdal etablerte enkeltpersonforetaket Lærdal Games i 2004. Kaisa Gambler har vært ansatt som spillutvikler i bedriften siden 2005. De har fram til nå jobbet med utvikling av web-baserte spill og er anerkjent i bransjen. Lucas Lærdal har det siste året fått ekstern hjelp til å tenke videreutvikling, noe som blant annet har medført at han ønsker å utvide forretningsdriften til også å utvikle spill for mobiltelefoner.

 

Kostnader knyttet til utvikling og lansering av spillapplikasjon kan være en engangs sum. Noen nettbutikker skal ha en bestemt prosent av salgsprisen per solgte enhet. Inntektene til en spillutvikler kommer enten fra salgsprisen på applikasjonen eller fra reklamefinansiering.

 

Lærdal Games ønsker å utvikle en interaktiv spillapplikasjon der man konkurrerer med andre innenfor tall- og tallbehandlig. Spillet skal i utgangspunktet være tilpasset alle, og skal fungere i segmentene underholdning og opplæring.

 

Du skal forberede deg på aktuelle problemstillinger innenfor disse to hovedtemaene:

 

Bedriftsutvikling

Innovasjon

 

Noen som har noen ideer på hva vi kan få på prøven?

Hva burde man huske å ta med?

Hva skriver man på forberedelse dagen?

Finnes det linker til andre eksamener / eksamens svar som er lignende?

 

 

Selv tror jeg vi får en oppgave som går ut på å finne på en ny app, som går innenfor tall og tallbehandlig og er brukbar for alle (barn og voksne) og så utvikle denne ideen, hvordan få den ut på markedet, prosessen de må gå gjennom osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal vist være lurt å skrive litt generelt om bedriftsutvikling og innovasjon og putte inn den informasjonen vi har fått, slik at man sparer tid på dette i morgen. Kan være greit å gjøre en situasjonsanalyse også. Det er også viktig å ta utgangspunkt i kompetansemålene i faget for det er mest sannsynelig dette vi blir spørt ut fra, de kompetansemålene jeg mener er aktuelle er:

- vurdere videreutvikling av en forretningsidé

- vurdere og gjennomføre en organisasjonsutvikling

- forklare begrepet innovasjon og diskutere hvordan innovasjonsprosesser foregår

- gjennomføre en utviklingsprosess for et produkt

- drøfte betydningen av innovasjon for en bedrifts konkurranseevne og verdiskaping

 

Kan også være at finansiering og kapitalbehov kommer opp i morgen.

 

Fjorårets eksamen hadde liknende forberedelsesdel så det kan være lurt å ta en titt på den oppgaven. Her en link som inneholder både forberedelsesdelen og selve oppgaven pluss noen kommentarer fra en elev som hadde denne eksamenen i fjort. http://www.studienett.no/Oppgaver/entreprenoerskap-og-bedriftsutvikling-pluss-event-as-2012-20567.aspx

Endret av Frida94
Lenke til kommentar

Det skal vist være lurt å skrive litt generelt om bedriftsutvikling og innovasjon og putte inn den informasjonen vi har fått, slik at man sparer tid på dette i morgen. Kan være greit å gjøre en situasjonsanalyse også. Det er også viktig å ta utgangspunkt i kompetansemålene i faget for det er mest sannsynelig dette vi blir spørt ut fra, de kompetansemålene jeg mener er aktuelle er:

- vurdere videreutvikling av en forretningsidé

- vurdere og gjennomføre en organisasjonsutvikling

- forklare begrepet innovasjon og diskutere hvordan innovasjonsprosesser foregår

- gjennomføre en utviklingsprosess for et produkt

- drøfte betydningen av innovasjon for en bedrifts konkurranseevne og verdiskaping

 

Kan også være at finansiering og kapitalbehov kommer opp i morgen.

 

Fjorårets eksamen hadde liknende forberedelsesdel så det kan være lurt å ta en titt på den oppgaven. Her en link som inneholder både forberedelsesdelen og selve oppgaven pluss noen kommentarer fra en elev som hadde denne eksamenen i fjort. http://www.studienet...2012-20567.aspx

Lager du situasjonsanalyse på grunnlag av opplysningene som står i forberedelsen? Da må du vel ta ganske mange forutsetninger siden det ikke er mange opplysninger du får.
Lenke til kommentar

Lager du situasjonsanalyse på grunnlag av opplysningene som står i forberedelsen? Da må du vel ta ganske mange forutsetninger siden det ikke er mange opplysninger du får.

Ja, det gjør jeg. Blir litt vagt, men det går ann å fylle den ut mer nøyaktig dersom de spør etter det i morgen og gir mer opplysninger.

Lenke til kommentar

Det skal vist være lurt å skrive litt generelt om bedriftsutvikling og innovasjon og putte inn den informasjonen vi har fått, slik at man sparer tid på dette i morgen. Kan være greit å gjøre en situasjonsanalyse også. Det er også viktig å ta utgangspunkt i kompetansemålene i faget for det er mest sannsynelig dette vi blir spørt ut fra, de kompetansemålene jeg mener er aktuelle er:

- vurdere videreutvikling av en forretningsidé

- vurdere og gjennomføre en organisasjonsutvikling

- forklare begrepet innovasjon og diskutere hvordan innovasjonsprosesser foregår

- gjennomføre en utviklingsprosess for et produkt

- drøfte betydningen av innovasjon for en bedrifts konkurranseevne og verdiskaping

 

Kan også være at finansiering og kapitalbehov kommer opp i morgen.

 

Fjorårets eksamen hadde liknende forberedelsesdel så det kan være lurt å ta en titt på den oppgaven. Her en link som inneholder både forberedelsesdelen og selve oppgaven pluss noen kommentarer fra en elev som hadde denne eksamenen i fjort. http://www.studienet...2012-20567.aspx

Man kan vel trekke et par likhetstrekk mellom fjordårets våroppgave, men jeg syntes ikke de var like. Ellers så sier jeg meg enig i samtlige av de kompetansemålene du nevnet, bortsett fra ett. Jeg tviler på at vi skal gjennomføre en utviklingsprosess for et produkt. Faktum er at en mobilapplikasjon (og applikasjoner generelt) er noe elever av dette fager i gjennomsnitt har såpass lav kunnskap rundt at det å legge dette til grunne for en eksamensoppgave går ikke. Når min klasse gikk gjennom forberedelsdelen sammen med faglærer var det flere som lurte på hva dette er. Skulle jeg tippet, så ville jeg sagt at vi får oppgaver som hovedsaklig fokuserer på dette:

  • Videreutvikling av forretnignsidé (trenger ikke forklare hvorfor her, er åpenbart)
  • Vurdere endring av forretningsform (det står klart at det nå er et EPF, og det er knyttet høy risiko til diversifiseriing mtp mobilmarked)
  • Vurdere og gjennomføre en organisasjonsutvikling (trenger ikke forklare hvorfor her, er åpenbart)
  • Vurdere kapitalbehov eller sette opp dekningspunktanalyse (En av disse tør jeg nesten garantere. Nå snakkes det om faste totale enhetskostnader i forberedelsen.)
  • Forklare begrepet innovasjon og diskutere hvordan innovasjonsprosesser foregår
  • Drøfte betydningen av innovasjon for en bedrifts konkurranseevne og verdiskapning

Oppgavene får bli det de blir, det jeg fatter mest interesse ovenfor er kilder. Dette er en ganske "vag" forberedelsdel og derav er det vanskeligere å finne gode kilder. Har noen funnet noe som de føler for å dele?

 

Og ja, jeg anbefaler og kjøre på med en SOFT/SWOT-analyse i dag. Husk at denne kan redigeres med informasjon du får nytt i morgen.

 

Hva vil tall- og tallbehandling si?

Tall- og tallbehandling vil si enten deningspunktanalyse eller finansieringsbehov. Dette er fra del en av undervisningspensum.

Lenke til kommentar

Ser ikke poenget til det. Men selvsagt, deres nåværende struktur er en svakhet. Ansettelser eller kompetanseheving vil bli en nødvendighet. Dette blir indikert her (se fet skrift):

Lucas Lærdal har det siste året fått ekstern hjelp til å tenke videreutvikling, noe som blant annet har medført at han ønsker å utvide forretningsdriften til også å utvikle spill for mobiltelefoner.
Endret av Camorra
Lenke til kommentar

"Lærdal Games ønsker å utvikle en interaktiv spillapplikasjon der man konkurrerer med andre innenfor tall- og tallbehandling. Spillet skal i utgangspunktet være tilpasset alle, og skal fungere i segmentene underholdning og opplæring."

 

Er det meningen at man også skal komme med ideer til en spillapplikasjon? Eller er det bare jeg som graver meg for dypt i detaljene i teksten?

Lenke til kommentar

"Lærdal Games ønsker å utvikle en interaktiv spillapplikasjon der man konkurrerer med andre innenfor tall- og tallbehandling. Spillet skal i utgangspunktet være tilpasset alle, og skal fungere i segmentene underholdning og opplæring."

 

Er det meningen at man også skal komme med ideer til en spillapplikasjon? Eller er det bare jeg som graver meg for dypt i detaljene i teksten?

 

Jeg tror neppe vi får en så "avansert" oppgave. Vi må huske på at eksamen kun er på fem timer og at vi da skal rekke å komme gjennom fire oppgaver. Å utvikle en spillapplikasjon er tidkrevende og det krever dessuten mye kunnskap om markedet og bransjen. noe vi ikke har tid eller kapasitet til å sette oss inn i.

Lenke til kommentar

Eller tre oppgaver, du ovenfor. Og på kun tre oppgaver så kan man komme relativt dypt. Det skader i alle fall ikke og gå dypt i det. Men nå vil jo dette selvsagt være avhengig av oppgaver.

 

Tenkte nemlig bare om det kunne være en fordel å sette seg inn i en del allerede utviklede app'er som omhandler dette med tall- og tallbehandling for så å bruke de som konkrete eksempler dersom oppgaven spør om noe lignende. Ser på tidligere eksamensoppgaver som f.eks "Pluss Event AS" som det ble linket til litt lengre opp, og da har de kommet med eksempler til innovasjon og produktutvikling ved å hente informasjon både fra lovdata og andre nettsider om regler ved ferdsel i utmark, regler knyttet til rafting osv :)

Lenke til kommentar

hvis det kommer en oppgave om å forandre foretaksformen, som er ganske sikkert. Vil jeg høre om dere synes en skal forandre foretaksformen til ANS eller AS? hva synes dere?

 

"Lærdal Games ønsker å utvikle en interaktiv spillapplikasjon der man konkurrerer med andre innenfor tall- og tallbehandling. Spillet skal i utgangspunktet være tilpasset alle, og skal fungere i segmentene underholdning og opplæring."

 

Er det meningen at man også skal komme med ideer til en spillapplikasjon? Eller er det bare jeg som graver meg for dypt i detaljene i teksten?

 

jeg vil komme med ideer om en ny spillapplikasjon, viktig å være kreativ så ;P

Lenke til kommentar

Når det står: "Lærdal Games ønsker å utvikle en interaktiv spillapplikasjon der man konkurreren med andre innenfor tall- og tallbehandling. Spillet skal i utgangspunktet være tilpasset alle, og skal fungere i segmnetene underholdning og opplæring"

 

Betyr ikke dette at de ønsker å lage et spill hvor man har oppgaver, type matteoppgaver, som går på tall? Eller misforstår jeg helt?

 

Skjønte ikke helt det Camorra mente med "Tall- og tallbehandling vil si enten deningspunktanalyse eller finansieringsbehov. Dette er fra del en av undervisningspensum."... Noen som kan forklare?

Lenke til kommentar

Man kan vel trekke et par likhetstrekk mellom fjordårets våroppgave, men jeg syntes ikke de var like. Ellers så sier jeg meg enig i samtlige av de kompetansemålene du nevnet, bortsett fra ett. Jeg tviler på at vi skal gjennomføre en utviklingsprosess for et produkt. Faktum er at en mobilapplikasjon (og applikasjoner generelt) er noe elever av dette fager i gjennomsnitt har såpass lav kunnskap rundt at det å legge dette til grunne for en eksamensoppgave går ikke. Når min klasse gikk gjennom forberedelsdelen sammen med faglærer var det flere som lurte på hva dette er. Skulle jeg tippet, så ville jeg sagt at vi får oppgaver som hovedsaklig fokuserer på dette:

  • Videreutvikling av forretnignsidé (trenger ikke forklare hvorfor her, er åpenbart)
  • Vurdere endring av forretningsform (det står klart at det nå er et EPF, og det er knyttet høy risiko til diversifiseriing mtp mobilmarked)
  • Vurdere og gjennomføre en organisasjonsutvikling (trenger ikke forklare hvorfor her, er åpenbart)
  • Vurdere kapitalbehov eller sette opp dekningspunktanalyse (En av disse tør jeg nesten garantere. Nå snakkes det om faste totale enhetskostnader i forberedelsen.)
  • Forklare begrepet innovasjon og diskutere hvordan innovasjonsprosesser foregår
  • Drøfte betydningen av innovasjon for en bedrifts konkurranseevne og verdiskapning

Oppgavene får bli det de blir, det jeg fatter mest interesse ovenfor er kilder. Dette er en ganske "vag" forberedelsdel og derav er det vanskeligere å finne gode kilder. Har noen funnet noe som de føler for å dele?

 

Og ja, jeg anbefaler og kjøre på med en SOFT/SWOT-analyse i dag. Husk at denne kan redigeres med informasjon du får nytt i morgen.

 

 

Tall- og tallbehandling vil si enten deningspunktanalyse eller finansieringsbehov. Dette er fra del en av undervisningspensum.

 

Mener de ikke vi skal finne på ett spill med tallberegning som har med konkurranse å gjøre da? eks: mattespill? =P

Lenke til kommentar

Lite sannsynlig. Man måler ikke kreativitet i dette faget, derfor vil den oppgaven du der nevner være meget lite sannsynlig.

 

Tror nesten det er bedre om folk kommer med ideer på gode kilder. Jeg tenker blant annet på applikasjonen Dragonbox, denne virker relevant ift temaet?

 

kan noen forklare meg hva en interaktiv spillapplikasjon er fornoe?

En interaktiv programvare har egenskaper i henhold til å gi brukeren mulighet til å gripe inn i programmets utførelse og til å styre den.

(Kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/Interaktivitet)

Endret av Camorra
Lenke til kommentar

kan noen forklare meg hva en interaktiv spillapplikasjon er fornoe?

Et spill som er over nettet, i dette tilfellet på mobilen. Eks: wordfeud... Der spiller man mot noen og kan chatte med hverandre...

 

Mener de ikke vi skal finne på ett spill med tallberegning som har med konkurranse å gjøre da? eks: mattespill? =P

 

Trodde og det! :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...