Gå til innhold

Politiet lagde 3D-printet pistol som eksploderte


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har ventet på at de skulle brilliere med skremsel som dette.

Enten saken stemmer eller ikke så er det bra om det gjør at litt flere kids avstår fra dette enn så lenge - men kriminelle bryr seg lite og 3D printer kommer til å gjøre kraftigere inntog / bli mer tilgjengelig.

3D printing av våpen er genialt for kriminelle.

Ikke sporbart på samme måte, og lett å kvitte seg (skikkelig) med etterpå.

Endret av Zeph
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Dette kom jo ikke som en overraskelse. Litt av greia med disse pistolene, er at de kun er ment for 1 skudd, så kastes. De er ikke designet for å skyte flere skudd.

...hadde man forventet noe annet av en en pistol printet i plastikk som kun har 2/3 av styrken til vanlig plastikk?

 

Lenke til kommentar

Men går det an å garantere at pistolen vil tåle det første skuddet? Kan det oppstå defekter under printing som gjør at den brister under det første skuddet? Jeg har ikke sett noe som tilsier at det har blitt gjort testing på tilstrekkelig mange pistoler til at den kan kalles trygg på en generell basis. Korriger gjerne hvis jeg tar feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men går det an å garantere at pistolen vil tåle det første skuddet? Kan det oppstå defekter under printing som gjør at den brister under det første skuddet? Jeg har ikke sett noe som tilsier at det har blitt gjort testing på tilstrekkelig mange pistoler til at den kan kalles trygg på en generell basis. Korriger gjerne hvis jeg tar feil.

Det finnes trolig flere måter å gjøre dette på ja, kan se for meg at et utvidet og sterkere "rør" pluss noen endringer i forhold til kammeret kan gjøre det fult mulig å lage en pistol som kan brukes flere ganger, dog vil den trolig ikke kunne skyte så mange skudd pga varmen og være enda mer klumpete.

 

Bruker man et annet materiale enn plastikk så er det godt mulig at man kan endre radikalt på designen og lage en pistol som kan skyte flere hundre tusen skudd.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Våpenloven innhar forbud mot de som har lyst til å produsere slike ting på gutterommet:

 

§ 21. Den som vil tilvirke skytevåpen eller våpendeler til eget bruk, må ha fylt 18 år og ha tillatelse fra politimesteren i det distrikt hvor han er bosatt. Det samme gjelder den som vil tilvirke til eget bruk ammunisjon som nevnt i § 3 for så vidt ammunisjonen ikke går inn under lov om eksplosive varer.1

 

Bestemmelsene om våpenkort gjelder også for våpen tilvirket i medhold av første ledd.

 

Man får neppe slik tillatelse for å kunne skrive ut sin egen pistol.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for anti-printing-propaganda. Nå vil nok "de kriminelle" ikke printe pistoler likevel.

 

Og når har forresten kriminelle hatt problemer med å få tak i normale våpen???

Jeg regner med at de fleste som kommer til å printe pistolene ikke er yrkeskriminelle, men nysgjerrige våghalser. I så måte er det greit at de vet hvordan de ikke skal blåse av noen fingre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
...hadde man forventet noe annet av en en pistol printet i plastikk som kun har 2/3 av styrken til vanlig plastikk?
Hvor har du dette fra? Både ABS og PLA er mye sterkere enn plasten du har på f.eks. en vanlig vannpistol?

 

Type plast har noe å si for styrken. Men innlegget om at plasten har omtrent sånn cirka rundt beregnet fra hofta 2/3 av styrken kan tolkes som ment uavhengig av plasttype.

 

En ting som har veldig mye å si er hvilken teknikk som er brukt til å forme tingen plasten er brukt i. Er forskjell på noe som er helstøpt i en blokk og noe som er bygget opp lag for lag. Bare tiden det tar å kjøle ned noe fra flytende til fast kan ha mye å si for styrken til sluttproduktet.

 

3D printede ting har mye til felles med treverk. Du må ta hensyn til hvilken vei lagene går.

34fdtds.jpg

Hvilken av disse to 3D-printede stavene vil knekke først?

 

 

Hadde vært gøy å sett om politiet her hadde tuklet med retningen på originalmodellen

for å få ønsket resultat (At den eksploderte og dermed var bra materiale for pressen).

 

Anbefaler subtraktiv fremstilling fremfor additiv om man skal lage våpen...

Enten med 3D-modell og en datastyrt fres, eller bare helt vanlig verktøy og godt håndtverk.

Også langt enklere enn å kjøpe/låne seg en 3D-printer bare for å gjøre noe ugang.

Endret av BlueShroom
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...