Gå til innhold

Junifest 2013 - Sommeren er her (snart)


Anbefalte innlegg

Juni er inngangen til sommeren og kan by på mye godt fotolys. Så da passer det med en fotografisk sommerfest.

 

Junifesten er en fotografisk øvelse som er åpen for alle medlemmer av dette forumet. Tanken er at du skal utfordre deg selv slik at du lærer mer om fotografering generellt, og blir bedre kjent med foto-utstyret ditt.

 

Regler.

  1. Utfordringen gjelder fra 1. juni til 30. juni.
  2. Du kan velge å bruke hva som helst av fotoutstyr som du har, så lenge det tar stillbilder (ikke video).
  3. Du må definere en personlig utfordring som du skal følge hele måneden.
  4. Du kan maksimalt delta med ett bilde fra en og samme dato (har du to kanonbilder fra samme dato må du prioritere).
  5. Du melder deg på ved å opprette din egen deltager-tråd senest 1. juni i dette underforumet.
  6. La bildene inneholde exif-info hvis mulig. Men du må gjerne skrive opp eksponeringsdata i posten.
  7. Bilder i landskapsformat skal ikke være større enn 1280 piksler i lengden og bilder i portrettformat skal ikke være større enn 1024 piksler i høyden.Info for å legge inn bilder finner dere her.
  8. Når måneden er over, velger du de 3 bildene du liker best, så legger du de inn i galleriet. Dette er en tråd som blir opprettet i slutten av juni.

 

Personlig utfordring.

 

Du bestemmer selv hvilken utfordring du velger å følge. Her er noen eksempler.

  • Kun et objektiv (fastoptikk) - samme som Oktoberfesten.
  • Kun ta makrobilder.
  • Street photography.
  • Dokumentere nærområdet ditt.

Mangler du ideer, så er det bare å be om forslag i denne tråden. Husk at tanken er å utfordre deg selv til å lære noe nytt og få mer glede av hobbyen din.

 

Deltager nivå.

 

Du kan velge følgende aktivetsnivå:

 

Entusiast: Du tar hovedsaklig bilder relatert til utfordringen og leverer et bilde hver dag. Du tar andre bilder hvis du føler for det.

Kandidat: Du forsøker deg på entusiast-nivå. Men det kan være noen dager du ikke kan levere. Maks et bilde per dag, og minst 4 bilder i uka. Du tar andre bilder hvis du føler for det.

Pingle: Du tar to til tre bilder per uke. Du tar andre bilder hvis du føler for det.

 

Frikort.

På grunn av uforutsette hendelser, så kan det være at man blir forhindret i å ta bilder en dag (f.eks. syke barn). Derfor innfører vi frikort for Entusiast deltagerene, som får 4 frikort. Frikortet gjelder kun for en dag.

 

Etternølere.

Hvis du ikke har fått med deg denne festen før den 1. juni, så kan du fortsatt melde deg på i løpet av den første uken; da med deltagernivå kandidat eller pingle.

 

Hard-core og entusiaster som av forskjellige grunner ikke får registert seg i tide, men har tenkt seg å være med; dere kan registrere dere i ettertid så lenge dere starter med å ta bilder den første.

 

Deltagertråd.

 

Du skal opprettte en egen tråd i underforumet Fotografering -> Utfordringer, hvor du legger inn et bilde for hver dag. Kommentarer fra andre er velkomne; se det som en bildekritikk.

 

Navnet på tråden må følge gjeldende regler for forumet. Jeg anbefaler på det sterkeste å bruke følgende format:

 

Junifest 2013 - brukernavn - utfordring

 

For eksempel:

 

Junifest 2013 - tomsi42 - Enda mer surr

 

 

Annet

 

For de som ønsker det; så må man gjerne ha ekstra utfordringer - her er noen forslag:

  • Man tar kun et bilde hver dag.
  • Man skal ikke beskjære (croppe) bildet eller justere skjev horisont.
  • Konverte bildene til sort/hvitt
  • Ingen bearbeiding i Photoshop, GIMP, eller noe annet.

Har dere noen spørsmål, så vær ikke redd for å komme med de her.

 

Velkommen.

 

edit: 31.05.13: Hasta la Vista, Hardcore. Det er et nivå som kun gir mening i Oktoberfesten.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har jeg fortstått reglene rett, så betyr de at f.eks. jeg ikke kan være med, siden jeg blir bortreist i ca. 2,5 uker i juni (uten mulighet til å laste opp bilder)?...Vil selvfølgelig ha mulighet til å ta bilder i hele perioden, men altså ikke laste de opp før senere....(i løpet av juni, dog)..

Hadde tenkt å delta som Pingle.... :hm:

Endret av smort1
Lenke til kommentar

Det går fint å være offline et par uker; du bare poster bilder i ettertid; det er en del som gjør det. Ulempen er at du ikke får vært med å kommentere underveis.

Okay, flott dehh! ;)

Da skal jeg iallefall få meldt meg på før 1.juni, så "pingler" jeg innom med bidragene(bilder/ev. kommentarer), sånn stykkevis og delt... :ph34r:

PS! tror faktisk det blir mulig å knipse noen sommerbilder... :cool:

Endret av smort1
Lenke til kommentar

 

Du skal ikkje sove burt sumarnatta ;)

 

Kan absolutt anbefale deg å bli med.

 

Nei det er sant. Jeg har småbarn og får ikke sove uansett

 

Hvis jeg klarer å hoste opp en utfordring, så hadde det sikkert vært morsomt å pingle frem noen bilder i Juni måned.

Lenke til kommentar

Hvis jeg klarer å hoste opp en utfordring, så hadde det sikkert vært morsomt å pingle frem noen bilder i Juni måned.

Det er ikke et krav å måtte ha en utfordring; men det gjør det kanskje lettere å ta bilder da?

 

En utfordring jeg hadde glede av for noen år siden, var å finne lokale severdigheter som ikke var så veldig kjent.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette har jeg lyst til å bli med på.. Kan jeg f.eks. ta makrobilder med 105 mm som utfordring? Og må jeg ta bilder hver dag i juni?

Du er hjertelig velkommen. Makrobilder med 105mm vil være en fin utfordring.

 

Men du må ikke ta bilder hver dag; det er for de tøffeste ;)

 

Det er tre deltagernivåer - entusiast, kandidat og pingle. (glem hardcore - den er ute).

 

Pingle er for de som har dårlig tid eller prøver seg på sin første fest og er usikker på hva man klarer. Da må man klare å ta to bilder i løpet av en uke; men det er lov å ta fler.

Kandidat er for de som har bedre tid, men som ikke regner med å klare å ta bilder hver dag - da er kravet 4 bilder i uka. Det er også her lov til å fiullføre flere dager.

Entusiastnivået er for de som skal ta et bilde hver dag ut i fra egen utfordring. Da har man 4 frikort slik at det er ikke krise om man ikke rekker å ta et bilde en dag.

 

Jeg vil tro at Kandidat eller Pingle er riktig nivå for deg; her er forøvrig Pingle en hedersbetegnelse :)

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Sitat fra reglene i bildegalleri :

For å få en helhet i galleriet bør bildet ditt være 1280 i lengden for liggende blider og 1024 pixler i høyden forstående bilder. Bildene skal også legges inn som vedlegg - ikke som linker til eksterne sider.
Ser at tomsi har lagt inn sine bilder som link til Flickr. Derfor har også jeg gjort det, til det blir avklart om regelen fortsatt gjelder eller ikke. :) Endret av Kenneth Solfjeld
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...