Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

PSYKOLOGI 2 VG3 - Eksamen ( våren 2013)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har og kommet opp i psykologi 2. Blir mye lettere når en får et tema, fordi temaene i psykologi er litt begrenset. Lurt å evt. se på tidligere eksamensoppgaver, og se på forskjellen mellom forberedelsesdelen og eksamensdelen, sånn at en vet nogenlunde hva en kan trekke inn :)

Lenke til kommentar

Har også psykologi 2 i morgen, har hatt faget på egenhånd, så er svært usikker på hva jeg bør øve på.

 

 

Hadde de ment forebygging av psykisk helsearbeid, så hadde de helt sikkert presisert det litt bedre, men her står det bare "forebygging". Så jeg er ganske sikker på at det er fra alle kapittel i boken. Dessuten er kapittelet "psykisk helsearbeid-forebygging og behandling" veldig kort kapittel, det blir for enkelt.

Lenke til kommentar

Hva sa læreren din? Jeg skal også opp i psykologi 2 i morgen. Føler at det blir for "enkelt" om det bare er knyttet til psykisk helse... Men vet ikke :hm:

Ho sa at det stemmer, at det kan omhandle alle kapitlene i boka, men det ville vært utrolig merkelig om vi ikke fikk om psykisk helse, for det ville de trodd osv

Lenke til kommentar

Tror nok hovedfokus ved eksamen blir relatert til psykisk helse, men som flere har påpekt så er det en god mulighet for at det kan gå inn på andre ting også. I klassen i dag brainstormet vi litt ang. hva dette eventuelt kunne være, og jeg satt igjen med en liten liste.

 

Relevante kompetansemål: til kap 12 og 13, samt litt fra kap 2. Generelt lesestoff vil være kap 3, 12 og 13 fra P2 og eventuelt kap 11 og 12 fra P1. Husk definisjoner, spes. hva er psykisk helse, hva er forebygging osv. Kan også være relevant å ha med institusjoner innen psykisk helse som driver med forebygging, f.eks. Stine Sofies Stiftelse eller Familiesenteret.

 

Forebygging av hva?

- kap 12 - psykisk helsearbeid - forebygging og behandling

-> forebyggende psykiske helsearbeid

-> primær-, sekundær- og tertiærforebyggende tiltak

- generelt innen psykiske vansker og lidelser (f.eks. relatert til Schizofreni)

- konflikter (rollekonflikter, holdningskonflikter, flerkulturelt samfunn /m konflikter, gruppekonflikter (ledelse, kommunikasjon, gruppedynamikk - Lewin, Hersey, Blanchard) - transaksjonsanalyse v. Eric Berne, attribusjonsteori osv.

- på en arbeidsplass - arbeids-, organisasjons- og ledelsespsykologi

- idrettspsykologi - forhold mellom fysisk og psykisk helse, prestasjoner osv

- sosial kompetanse (går også innom andre ting, spesielt da på generelle konflikter)

- forebygge skadelig massesuggesjon - Gustave Le Bon, Freud

- misforståelser og uklarheter ved kommunikasjon

- mobbing

- kognitiv dissonans og balanseteorien - Leon Festinger og Fritz Heider

- mestringsstrategier/prestasjonsangst/stress

- diskriminering, sosial loffing

- helsepsykologi

- anvendt psykologi

 

Det er i korte trekk mine notater. Lurer på om det blir en veldig straight oppgave til helsepsykologi og en mer åpen, ev. hvor man kan trekke inn andre typer forebygging, som er litt av årsaken til denne lista.

 

Personlig er jeg ikke veldig fornøyd med årets tema, det er unødvendig vagt og stort, samt noe av det mest kjedelige vi har hatt om i hele året. I tillegg har vi i vår klasse ikke fokusert noe særlig på akkurat dette området, så det er litt ekstra kjipt. Men uansett håper jeg noen kan få litt inspirasjon og lykke til med eksamen i morgen, alle sammen!

 

HUSK - fagterminologi (aldri synsing), teorier, psykologer, begreper, drøfting!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har også psykologi 2 i morgen, har hatt faget på egenhånd, så er svært usikker på hva jeg bør øve på.

 

 

Hadde de ment forebygging av psykisk helsearbeid, så hadde de helt sikkert presisert det litt bedre, men her står det bare "forebygging". Så jeg er ganske sikker på at det er fra alle kapittel i boken. Dessuten er kapittelet "psykisk helsearbeid-forebygging og behandling" veldig kort kapittel, det blir for enkelt.

 

Jeg tar det som privatist selv. Er veldig vanskelig å vite hva de tenker. Det blir nok noe med psykisk helse, og sikkert koblet/vinklet inn til et annet tema som f. eks rollekonflikter osv.

 

Ho sa at det stemmer, at det kan omhandle alle kapitlene i boka, men det ville vært utrolig merkelig om vi ikke fikk om psykisk helse, for det ville de trodd osv

 

Ok, tusen takk for svar! Forberedelsesdelen er i så fall veldig lite veiledende, sammenlignet med de andre årene.. For "forbygging" kan jo være alt.

 

Tror nok hovedfokus ved eksamen blir relatert til psykisk helse, men som flere har påpekt så er det en god mulighet for at det kan gå inn på andre ting også. I klassen i dag brainstormet vi litt ang. hva dette eventuelt kunne være, og jeg satt igjen med en liten liste.

 

Relevante kompetansemål: til kap 12 og 13, samt litt fra kap 2. Generelt lesestoff vil være kap 3, 12 og 13 fra P2 og eventuelt kap 11 og 12 fra P1. Husk definisjoner, spes. hva er psykisk helse, hva er forebygging osv. Kan også være relevant å ha med institusjoner innen psykisk helse som driver med forebygging, f.eks. Stine Sofies Stiftelse eller Familiesenteret.

 

Forebygging av hva?

- kap 12 - psykisk helsearbeid - forebygging og behandling

-> forebyggende psykiske helsearbeid

-> primær-, sekundær- og tertiærforebyggende tiltak

- generelt innen psykiske vansker og lidelser (f.eks. relatert til Schizofreni)

- konflikter (rollekonflikter, holdningskonflikter, flerkulturelt samfunn /m konflikter, gruppekonflikter (ledelse, kommunikasjon, gruppedynamikk - Lewin, Hersey, Blanchard) - transaksjonsanalyse v. Eric Berne, attribusjonsteori osv.

- på en arbeidsplass - arbeids-, organisasjons- og ledelsespsykologi

- idrettspsykologi - forhold mellom fysisk og psykisk helse, prestasjoner osv

- sosial kompetanse (går også innom andre ting, spesielt da på generelle konflikter)

- forebygge skadelig massesuggesjon - Gustave Le Bon, Freud

- misforståelser og uklarheter ved kommunikasjon

- mobbing

- kognitiv dissonans og balanseteorien - Leon Festinger og Fritz Heider

- mestringsstrategier/prestasjonsangst/stress

- diskriminering, sosial loffing

- helsepsykologi

- anvendt psykologi

 

Det er i korte trekk mine notater. Lurer på om det blir en veldig straight oppgave til helsepsykologi og en mer åpen, ev. hvor man kan trekke inn andre typer forebygging, som er litt av årsaken til denne lista.

 

Personlig er jeg ikke veldig fornøyd med årets tema, det er unødvendig vagt og stort, samt noe av det mest kjedelige vi har hatt om i hele året. I tillegg har vi i vår klasse ikke fokusert noe særlig på akkurat dette området, så det er litt ekstra kjipt. Men uansett håper jeg noen kan få litt inspirasjon og lykke til med eksamen i morgen, alle sammen!

 

HUSK - fagterminologi (aldri synsing), teorier, psykologer, begreper, drøfting!

 

Tusen takk for at du tok deg tid til å poste denne! Er virkelig til hjelp for de av oss som ikke har noen å brainstorme med, hehe! :)

Lenke til kommentar

Jeg har det som privatist selv, slik jeg ser det i min bok som er P2 utgitt fra forlaget Aschehoug er det kun et kapittel som omhandler konkret forebygging innenfor psykologien. Kap. 14: FOREBYGGING OG BEHANDLING. Jeg vet ikke om noe annet jeg kan lese på. Men hvis det skal ta for seg all form for forebygging kan det jo være hele boken. Alt som har med Psykologi å gjøre har noe med forebygging å gjøre. Det ville vært umulig for oss studenter å ta for oss noe annet konkret enn forebygging innenfor psykisk helse

Lenke til kommentar

Jeg har det som privatist selv, slik jeg ser det i min bok som er P2 utgitt fra forlaget Aschehoug er det kun et kapittel som omhandler konkret forebygging innenfor psykologien. Kap. 14: FOREBYGGING OG BEHANDLING. Jeg vet ikke om noe annet jeg kan lese på. Men hvis det skal ta for seg all form for forebygging kan det jo være hele boken. Alt som har med Psykologi å gjøre har noe med forebygging å gjøre. Det ville vært umulig for oss studenter å ta for oss noe annet konkret enn forebygging innenfor psykisk helse

 

Jeg tenker litt i samme baner. Men samtidig virker dette som en veldig "ny vri" på forberedelsesdelen. Hvis man ser på de andre, er det mer et mer tydelig og begrenset område eksamen kommer til å omhandle - f. eks "Gruppepsykologi" som var et år.

Jeg tror også hovedfokuset vil bli psykisk helse, men gjerne knyttet til noen "undertemaer" som ce som noen har nevnt over..

 

Virker nesten umulig å forberede seg godt her, ettersom oppgaven er så lite veiledende.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...