Gå til innhold

Kjøp av VPN Router


Anbefalte innlegg

Heisann,

Jeg bruker i dag VPN fra Private Internet Access på PC'ene hjemme, men jeg har gått å lurt på å skaffe meg VPN ruter da jeg har skjønt det slik at all data fra alle enheter hjemme vil kunne gå gjennom VPN uten at man trenger å installere noe på selve enheten. Er det noen som har noe erfaringer tips rundt dette? Er det slik at man kan sette opp ruteren til å benytte seg av VPN kontoen man har fra før av eller hvordan fungerer dette? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den beste løsningen her er å kjøpe en ruter som har muligheten for å kjøre tomato/DD-WRT/Open-WRT.

Da har du muligheten til å aktivere diverse VPN løsninger i ruteren.

En av disse mulighetene er da å angi hvilke porter på ruteren som skal få VPN, eller at alle som er tilkoblet får VPN.

 

Rutere med støtte for custom firmware:

 

DD-WRT

Open-WRT

Tomato

 

Selv har jeg en TP-LINK 1043 hvor jeg kjører en build som Del her på forumet har laget.

Det viktigste når du handler ruter er at du sjekker at du får riktig modellnummer. Ellers så kan det ha blitt gjort endringer i hardware som gjør at du ikke får flashet dem med firmwaren.

 

Forøvrig, hvilken ruter benytter du nå?

Endret av Hille
Lenke til kommentar

Den beste løsningen her er å kjøpe en ruter som har muligheten for å kjøre tomato/DD-WRT/Open-WRT.

Da har du muligheten til å aktivere diverse VPN løsninger i ruteren.

En av disse mulighetene er da å angi hvilke porter på ruteren som skal få VPN, eller at alle som er tilkoblet får VPN.

 

Rutere med støtte for custom firmware:

 

DD-WRT

Open-WRT

Tomato

 

Selv har jeg en TP-LINK 1043 hvor jeg kjører en build som Del her på forumet har laget.

Det viktigste når du handler ruter er at du sjekker at du får riktig modellnummer. Ellers så kan det ha blitt gjort endringer i hardware som gjør at du ikke får flashet dem med firmwaren.

 

Forøvrig, hvilken ruter benytter du nå?

 

Takk for svar!

 

Akkurat nå har jeg en gammel D-Link ruter. Jeg husker ikke modellen her og nå, men kan sjekke når jeg kommer hjem.

 

Jeg leste for øverig dette på PIA sine sider:

You can use Private Internet Access with any router that supports consumer based VPN services. This would include OpenVPN, PPTP and L2TP. Some routers that are known to support these are DD-WRT, Tomato as well as PfSense. Please remember that we are not responsible for any issues that may arise when flashing a different ROM to your router. Please proceed with caution.

 

Jeg skjønner at det er en liten prosess med å få flasha ruteren og installere custom firmware. Er det vanskelig? Hvordan er det så med å konfigurere den etter at man har installert den nye firmwaren? Kreves det mye kunskap eller går det greit å lese seg frem til?

Lenke til kommentar

Så lenge man følger bruksanvisningen og sørger for å følge den til punkt å prikke så går det sjeldent galt. Sørg også for å kjøre hard reset (30-30-30) før og etter flashing. Da forhindrer man stort sett kluss. Kjedelig å måtte gjøre ting flere ganger.

 

Selve oppsettet av VPN kan ta litt tid. Men der er det stort sett bare å plotte inn tall og kommandoer hvor man fyller inn med sin egen informasjon.

 

Si fra når det kommer til stykket så kan vi hjelpe deg med å finne frem guider og fremgangsmåter for ruteren du har kjøpt deg.

 

Sjekk opp hvilket modellnummer du har på D-linken. Kan jo hende den har støtte for custom firmware.

Endret av Hille
Lenke til kommentar

Så lenge man følger bruksanvisningen og sørger for å følge den til punkt å prikke så går det sjeldent galt. Sørg også for å kjøre hard reset (30-30-30) før og etter flashing. Da forhindrer man stort sett kluss. Kjedelig å måtte gjøre ting flere ganger.

 

Selve oppsettet av VPN kan ta litt tid. Men der er det stort sett bare å plotte inn tall og kommandoer hvor man fyller inn med sin egen informasjon.

 

Si fra når det kommer til stykket så kan vi hjelpe deg med å finne frem guider og fremgangsmåter for ruteren du har kjøpt deg.

 

Sjekk opp hvilket modellnummer du har på D-linken. Kan jo hende den har støtte for custom firmware.

 

Min ruter er en D-Link DGL-4300 fra 2005. Så en del år gammel kan du si :p

 

Jeg har hørt mye bra om denne: ASUS RT-N56U Dual-Band 11n Router, men den har jo en stiv prislapp også.

Lenke til kommentar

Det er da ikke noen stiv prislapp. Skal du ha en skikkelig router (med trådløst aksesspunkt, dvs WiFi) som tåler belastning og har funksjonalitet - ja da må du opp i minst den prisen.

 

Skal du ha skikkelig VPN-hastighet - dvs mer enn 50 Mb/s så må du fort opp i en 1 100 til 1 500 kr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er da ikke noen stiv prislapp. Skal du ha en skikkelig router (med trådløst aksesspunkt, dvs WiFi) som tåler belastning og har funksjonalitet - ja da må du opp i minst den prisen.

 

Skal du ha skikkelig VPN-hastighet - dvs mer enn 50 Mb/s så må du fort opp i en 1 100 til 1 500 kr.

 

Det er mulig det er et veldig dumt spørsmål fra meg, men hva har egentlig ruteren med VPN hastigheten å gjøre? Vil ikke WiFi og "linje" hastigheten være ganske store i forhold til VPN hastigheten (avhengig av VPN leverandør) at det ikke har noe å si? Jeg vil gjerne lære så mye jeg kan om dette så hadde satt stor pris på en forklaring :)

Lenke til kommentar

Ved å bruke ruteren til et VPN-punkt, må ruteren ta seg av kryptering og dekryptering av all data. Rutere flest er ikke dimensjonert for slike kalkulasjonsmengder siden de vanligvis bare videresender (ruter) rå-pakker. Kryptering av trådløsnett ligger vanligvis i hardware (innebygget i radiobrikken som brukes), slik at mikrokontrolleren i ruteren kan gjøres så simpel som mulig. Prosessoren i de fleste rutere vil derfor begynne å slite med VPN-kryptering på brede linjer (Bolson sitt estimat kan være fornuftig, kanskje litt optimistisk).

Hvis du kjøper en spesialisert VPN-ruter har denne som oftest VPN-kryptering implementert i en hardware-brikke, slik at prosessoren avlastes og kan brukes til mer generelle ting. På den måten kan man få veldig høy VPN-båndbredde.

 

Du kan f.eks se på pfSense's anbefalinger for VPN-throughput.

Lenke til kommentar
Ved å bruke ruteren til et VPN-punkt, må ruteren ta seg av kryptering og dekryptering av all data. Rutere flest er ikke dimensjonert for slike kalkulasjonsmengder siden de vanligvis bare videresender (ruter) rå-pakker. Kryptering av trådløsnett ligger vanligvis i hardware (innebygget i radiobrikken som brukes), slik at mikrokontrolleren i ruteren kan gjøres så simpel som mulig. Prosessoren i de fleste rutere vil derfor begynne å slite med VPN-kryptering på brede linjer (Bolson sitt estimat kan være fornuftig, kanskje litt optimistisk). Hvis du kjøper en spesialisert VPN-ruter har denne som oftest VPN-kryptering implementert i en hardware-brikke, slik at prosessoren avlastes og kan brukes til mer generelle ting. På den måten kan man få veldig høy VPN-båndbredde. Du kan f.eks se på pfSense's anbefalinger for VPN-throughput.

 

Jeg skjønner. Takk for bra svar!

 

Du sier at VPN-krypteringen vanligvis ligger i en hardware brikke i VPN-rutere. Er det da denne brikken som bestemmer krypterings-metoden, eller er dette noe som er bestemt av "VPN-protokollen/løsningen" for å si det sånn.

Lenke til kommentar

Hvis det er implementert i hardware er du vanligvis låst til et utvalg krypteringsalgoritmer (f.eks AES, DES, RSA, osv). Men i VPN har du også protokoller som tar seg av pakkeformat, autentisering, signalering, osv, som ikke har noe med selve krypteringen å gjøre. Så du kan ha forskjellige protokoller som bruker samme type kryptering, og alle protokollene vil kunne nyttegjøre seg av hardware-implementasjonen. Protokollene som brukes rundt om kring er vanligvis standardiserte protokoller som er ganske utbredt, men de kan vanligvis velge mellom forskjellige krypteringsalgoritmer. Velger du en krypteringsalgoritme som ikke er støttet i hardware kan det godt være at det fungerer ganske greit (hvis prosessoren kan dra unna en del datakryptering), men du vil aldri komme i nærheten av det hardware-implementasjonene klarer av throughput.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

@endrebjo: Tok bare prisantagelsen på at Cisco RV180W VPN (1 200 kr) har 50 Mbit/s VPN båndbredde, mens Cisco RV220W (1 500 kr) har 90 Mbit/s VPN båndbredde. Cisco RV042G har 75 Mbit/s og RV042 60 Mbit/s. De to siste er ikke trådløse og koster fra 1 100 til 1 300 kr. RV180W VPN, RV220W og RV042G har også helt akseptabel WAN -> LAN "througput" - dog ikke i toppklasse. Må korriger meg litt - faktisk er de to første på top 5 hos smallnetbuilder når det gjelder "Total Simultaneous Throughput"

 

Mener alle disse har hardwarebrikke for kryptering - og de selges faktisk som VPN rutere, dvs RV220W selge som Network Security Firewall.

 

Har selv en RV042 (har to internettforbindelser - blant annet 70/10 - så jeg har testet ytelsen på VNP. Men den drar på åra og har alt for liten "througput" for fremtidens bredbånd. Men stabil er den - virkelig stabil, akkurat som Cisco 851 Integrated Service routeren jeg også har. Hadde håpet at Cisco laget en G-versjon av RV082 - to WAN og en 8 ports router er passelig for meg.

 

Ellers en god forklaring du gav.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Hvis du ser på dedikerte VPN-rutere så er det nok riktig ja. :)

 

Jeg tenkte mer på tilgjengelig prosesseringskraft i forbrukerrutere til 1100-1500 kr, siden forbrukerrutere som D-Link og Asus RT-N56U har vært nevnt her. Å flashe en forbrukerruter til dd-wrt og håpe på 50 Mbit/s throughput uten akselerasjon er sannsynligvis litt optimistisk, selv om de råeste har fått greit med kraft etter hvert (f.eks Asus RT-N66U/AC).

Lenke til kommentar

Da er vi skjønt enige. Personlig ville jeg aldri ha satset på en forbrukerruter om VPN var svært viktig og jeg hadde bra linjer. Men Cisco RV220W hadde nok blitt vurdert - ikke minst fordi den yter akseptabelt på de fleste områder - ikke samme pupp på trådløs dog. Og den koster bare 200 kr mer en Asus RT-AC66U.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...