Gå til innhold

Skattelette til Restauranter


Anbefalte innlegg

Staten burde gi betydelig skattelette til restauranter i Norge, og gi etablerertilskudd for nyoppstartet bedrifter som opererer med mat.

 

 

Fordi,

 

1. Det er alt for dårlig tilbud på mat i Norge.

2. Mat er veldig dyrt.

3. For at prisene skal gå ned, og kvaliteten opp. Trenger vi mer konkurranse i den industrien.

 

Jeg kom nettopp hjem til Norge forrige uke, og er sjokkert over det dårlige tilbudet vi har. Jeg mener noe burde gjøres slik at det skal bli billigere og enklere å spise mat ute. En burger på bensinstasjon så jeg koster over 100 kr, det er for mye! Jeg mener at staten burde gi restaurantnæringen et mer fritt marked slik at prisene kan presses ned!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hyggelig å se at det ikke bare er jeg som har merket at man i "verdens beste land" har "verdens dårligste mattilbud". ;)

 

Det er fordi i "verdens beste land" tjener vi fem ganger mer enn resten av verden. Dette inkluderer servitører, kokker, eiere og diverse andre ansatte. Men det inkluderer også deg som kjøper maten, så det å sammenligne norske restaurantpriser med utenlandske priser uten å tenke på vår egen inntekt sammenlignet med deres blir helt feil.

 

EDIT: Men jeg er enig i at vi trenger skattelette for nyoppstartede bedrifter. F.eks. bør formueskatten endres slik at f.eks. en fabrikk med maskiner til millioner må betale formueskatt når nettoinntektene til fabrikken er negative. Jeg synes bare det er veldig simpelt å si at høy skatt er årsaken til høye matpriser i restauranter.

Endret av moby_duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er fordi i "verdens beste land" tjener vi fem ganger mer enn resten av verden. Dette inkluderer servitører, kokker, eiere og diverse andre ansatte. Men det inkluderer også deg som kjøper maten, så det å sammenligne norske restaurantpriser med utenlandske priser uten å tenke på vår egen inntekt sammenlignet med deres blir helt feil.

Jeg tjener mer i utlandet enn det jeg kunne tjent i Norge, men klart jeg ser jo at lavtlønnsyrkene kommer rimelig bra ut av det i Norge.

Derav innvandring av lavt utdannede, og utvandring av høyt utdannede. Go figure.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
EDIT: Men jeg er enig i at vi trenger skattelette for nyoppstartede bedrifter. F.eks. bør formueskatten endres slik at f.eks. en fabrikk med maskiner til millioner må betale formueskatt når nettoinntektene til fabrikken er negative. Jeg synes bare det er veldig simpelt å si at høy skatt er årsaken til høye matpriser i restauranter.

 

Da foreslår jeg at du begynner med å nevne en skatt som bedrifter faktisk betaler...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Staten burde gi betydelig skattelette til restauranter i Norge, og gi etablerertilskudd for nyoppstartet bedrifter som opererer med mat.

 

Fordi, 1. Det er alt for dårlig tilbud på mat i Norge. 2. Mat er veldig dyrt. 3. For at prisene skal gå ned, og kvaliteten opp. Trenger vi mer konkurranse i den industrien.

 

Jeg kom nettopp hjem til Norge forrige uke, og er sjokkert over det dårlige tilbudet vi har. Jeg mener noe burde gjøres slik at det skal bli billigere og enklere å spise mat ute. En burger på bensinstasjon så jeg koster over 100 kr, det er for mye! Jeg mener at staten burde gi restaurantnæringen et mer fritt marked slik at prisene kan presses ned!

 

Jeg forstår utgangspunktet ditt, men jeg tror ikke en skattelettelse vil innfri noe av det du ønsker. En skattelette til restaurantnæringen i Norge vil jeg tro kun fører til større inntekter for eierne, og hverken at prisene går ned eller kvaliteten går opp.

 

Litt av grunnen til at maten er dårligere i Norge, noe jeg som boende i Italia også har begynt å legge merke til, er at folk flest i Norge ikke bryr seg så mye om mat sammenlignet med andre land. Hvis jeg skal gjette selv, så ligger det nok litt i kulturen vår, da vår "norske" mat for det meste er basert på fattigmannsmat fra den tiden de fleste var bønder. Det virker til at folk flest ikke bryr seg så altfor mye, så lenge maten er billig og enkel. Om dette er sant er noe annet, dette er kun hva jeg oppfatter selv.

 

Jeg har også lest at noen beskylder de norske matkjedene for å drive et type oligopol, ved at de alle har et mindre, dårligere utvalg av varer, slik at mabutikkene blir billigere å drifte.

 

Restaurantkulturen er også i Norge nesten inteteksisterende i forhold til i mange andre land, som f.eks. Frankrike og Italia, hvor veldig mange går ut for å spise minst en gang i uka. I Norge virker som de fleste anser det å gå til restaruant for å være en luksus man kun tillater seg på spesielle anledninger.

 

Men på et punkt tar du helt feil. Mat er ikke dyrt i Norge. Vi er et av landene i verden som bruker minst av det vi tjener på å kjøpe mat. På den måten kan du faktisk si at mat i Norge er ekstremt billig.

 

Jeg jobbet i butikk i Norge, og jeg har en venn her i Milano som også jobber i butikk. Vi diskuterte faktisk dette her om dagen, og vi anslo at for det jeg tjente i timen kan jeg kjøpe nesten to Big Mac-menyer på McDonalds i Norge, imens han har akkurat råd til 1 her i Italia.

 

EDIT: Skrivefeil.

Endret av Coffey
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvem har lyst på hamburger på bensinstasjon uansett? Mat ute er kanskje dyrt, men så har de som driver restaurant lønn og leve av også. Mye god mat kan du finne og hvis du leter godt nok og (så lenge du bor i en større by da).

Endret av Gormers
Lenke til kommentar

Problemet i Norge er mangel på rimelige resturanter. Det er ikke sånn at det er umulig å få det til, fordi på Grønland så kan du få middag for under 100 kroner.

 

Jeg tror det har mye med kultur å gjøre. Nordmenn drar ikke ut og spiser billig resturantmat. Man kjøper heller en pizza fra RIMI.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke Norge mangler billige restauranter. Det jeg føler at vi mangler er et ledd mellom billigere steder som Peppes Pizza og andre kjeder, og de finere, dyrere restaurantene.

 

Skal en yngre person under 30-40 gå ut med venner er utvalget ganske magert mellom disse to kategoriene, virker det som.

Lenke til kommentar
Da foreslår jeg at du begynner med å nevne en skatt som bedrifter faktisk betaler...

 

Differensiet moms, der restaurantene betaler en høyere moms sats enn andre matbutikker, er ikke det en slik "skatt" ?

 

En del produkter som er definert som "kultur" betaler ikke moms. Hvis man definerer "et godt kafe og restaurantmiljø i sentrum" som "kultur" skulle ikke den logiske konklusjon bli "momsfrihet" ?

 

Hvis man startet opp med en prisreduksjon på minus de litt over 25 % pluss de andre støttetiltak som "kultur" vanligvis får, ville ikke det hejlpe på ?

 

Ideelle organisasjoner betaler vanligvis ellers heller ikke skatt på overskudd.

 

Hvorfor er et godt kafe og restaurantmijø ikke "kultur" og hvorfor skal det ikke være litt likhet mellom de forskjellige typene "kultur" ??

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Det er allerede et stort overskudd av restauranter i markedet.

 

Jeg er uenig. Men vi bor nok på to forskjellige steder. Jeg mener uansett vi burde få mer konkurranse i restaurant industrien.

 

Og en ting til. At Norge skal være selvforsynt er bare tull, slutt med å subsidiere bøndene og importer billigere mat fra utlandet. Det hadde nok hjulpet det å!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...