Gå til innhold

Test: Fujifilm FinePix X100S


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et supert kamera som er gøy å bruke! Har ikke tenkt over oppløsningen på skjermen før og skal innrømme jeg ikke ser forskjell på den og E-M5. Bruker stort sett skjermen bak til å komponere på tross av den glimrende optiske søkeren. Nye vaner kan også være vonde å vende...

Lenke til kommentar

Sikkert et flott kamera , men å betale 10.000,- for et nummer 2 kamera for lommen blir litt overkill for meg. Hadde et slikt kamera kommet ned mot 3-4000,- så hadde det vært kjet med et retrokamera på fest :-)

 

Nå er det jo såpass bra at det enkelt kan brukes som et nummer 1-kamera. Bildekvaliteten matcher nok 5DmkIII ganske bra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sikkert et flott kamera , men å betale 10.000,- for et nummer 2 kamera for lommen blir litt overkill for meg. Hadde et slikt kamera kommet ned mot 3-4000,- så hadde det vært kjet med et retrokamera på fest :-)
Nå er det jo såpass bra at det enkelt kan brukes som et nummer 1-kamera. Bildekvaliteten matcher nok 5DmkIII ganske bra.

 

Nja......det tviler jeg sterkt på.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nja......det tviler jeg sterkt på.

 

Nå er det ca 0,05 % av jordas befolkning som enten ser forskjell eller som bryr seg, og alle de henger i ett eller annet fotoforum pussig nok.

 

Er Nikon D70 like bra eller bedre enn dette ? Bare spør siden har sett bilder som har blitt brukt profesjonelt, har vært utstilt og vunnet konkurranser og det burde vel ikke være mulig etter dagens gnål om utstyr, bildebrikker og DassMark shit.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå er det ca 0,05 % av jordas befolkning som enten ser forskjell eller som bryr seg, og alle de henger i ett eller annet fotoforum pussig nok.

 

Er Nikon D70 like bra eller bedre enn dette ? Bare spør siden har sett bilder som har blitt brukt profesjonelt, har vært utstilt og vunnet konkurranser og det burde vel ikke være mulig etter dagens gnål om utstyr, bildebrikker og DassMark shit.

 

Isåfall burde vel de fleste profesjonelle gå over til mobilkamera?

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Under ideelle forhold og på et ideelt motiv så vet jeg jo at dette er riktig , men siden forholdene skjelden er ideelle og motivene skjelden er ideelle så mener jeg fortsatt at et eventuelt X100s er og blir et nummer to kamera hvis man f.eks har en 5 D MkIII med diverse objektiver.

 

Jeg hadde et Olympus PEN EL-P 3 med b.l.a 20mm f1.7 objektiv som var helt greit og gav like gode feriebilder som 7D jeg hadde den gangen , men likevel gav det meg for mange kompromisser til at jeg kunne hatt det som nummer en kamera. Som sagt er dette kun min mening.

Jeg solgte begge kameraene og kjøpte 5D MkIII.

 

Når det er sagt så har jeg fremdeles lyst på et nummer to kamera , og jeg vil gjerne ha et lite kamera med retrolook som f.eks X100s. Men foreløpig vil jeg ikke betale 10000,- for et nummer to kamera. Kanskje et X20 hadde vært et greit valg , men i år blir 5Den med som feriekamera sammen med et par objektiver i en Retrospect 7 skulder veske. Håper bare ikke jeg blir ranet :-)

Lenke til kommentar
Nå er det ca 0,05 % av jordas befolkning som enten ser forskjell eller som bryr seg, og alle de henger i ett eller annet fotoforum pussig nok.Er Nikon D70 like bra eller bedre enn dette ? Bare spør siden har sett bilder som har blitt brukt profesjonelt, har vært utstilt og vunnet konkurranser og det burde vel ikke være mulig etter dagens gnål om utstyr, bildebrikker og DassMark shit.
Isåfall burde vel de fleste profesjonelle gå over til mobilkamera?AtW

 

Aner ikke hva baserer ditt svar på siden det er så lite innholdsmessig, men profesjonelle kameraer har som oftest raskere lukker, større seriehastighet, tåler norsk sommer bedre, bedre batterikapasitet, ergometri, flere knapper m.m.

 

Poenget derimot var vel om Canon 5 something mot Fuji tåler sammenligning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Aner ikke hva baserer ditt svar på siden det er så lite innholdsmessig, men profesjonelle kameraer har som oftest raskere lukker, større seriehastighet, tåler norsk sommer bedre, bedre batterikapasitet, ergometri, flere knapper m.m.

 

Poenget derimot var vel om Canon 5 something mot Fuji tåler sammenligning.

Og poenget mitt er at utstyret har noe å si, man kan jo gjenta så mange ganger man vil om at egenskapene som fotograf er viktigere, at folk tok bra bilder med dårlig utstyr før osv osv. Essensen er allikevel der, utstyret har noe å si.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opp til et visst punkt har bildekvalitet en god del å si, men når vi kommer på nivå med dette her er det ganske likegyldig, mener nå jeg. Jeg skulle gjerne ha sett et bilde der X100s (eller X100 for den saks skyld) sin bildekvalitet er utslagsgivende for at et bilde er bra eller ikke. Gjerne også et eksempel på at f.eks 5DmkIII klarer seg så mye bedre at det har noe å si.

 

Såklart henger ikke X100/s med når det gjelder AF, buffer, respons og utskifting av optikk. Men det er ikke av den grunn noe "dårligere" eller et mindre seriøst kamera. Det er bare annerledes. Forskjellene på bildekvalitet er så ekstremt marginale at det ikke har noen praktisk betydning. Å henge seg opp i sånt er å spore helt av hva fotografi faktisk handler om.

 

Ang. pris synes jeg faktisk at det er veldig mye for pengene. Det er vesentlig rimeligere enn samtlige av sine konkurrenter, samtidig som at det er et mer gjennomtenkt og praktisk kamera enn konkurrentene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opp til et visst punkt har bildekvalitet en god del å si, men når vi kommer på nivå med dette her er det ganske likegyldig, mener nå jeg. Jeg skulle gjerne ha sett et bilde der X100s (eller X100 for den saks skyld) sin bildekvalitet er utslagsgivende for at et bilde er bra eller ikke. Gjerne også et eksempel på at f.eks 5DmkIII klarer seg så mye bedre at det har noe å si.

 

Såklart henger ikke X100/s med når det gjelder AF, buffer, respons og utskifting av optikk. Men det er ikke av den grunn noe "dårligere" eller et mindre seriøst kamera. Det er bare annerledes. Forskjellene på bildekvalitet er så ekstremt marginale at det ikke har noen praktisk betydning. Å henge seg opp i sånt er å spore helt av hva fotografi faktisk handler om.

 

Ang. pris synes jeg faktisk at det er veldig mye for pengene. Det er vesentlig rimeligere enn samtlige av sine konkurrenter, samtidig som at det er et mer gjennomtenkt og praktisk kamera enn konkurrentene.

 

En anmeldelse av ett kamera handler om kameraets kvaliteter. Selv om feks jeg aldri vil kunne ta bilder på nivå som en dyktig fotograf, så hindrer ikke det at utstyret også har noe å si, og det er utstyret som testes her.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Aner ikke hva baserer ditt svar på siden det er så lite innholdsmessig, men profesjonelle kameraer har som oftest raskere lukker, større seriehastighet, tåler norsk sommer bedre, bedre batterikapasitet, ergometri, flere knapper m.m.

 

Poenget derimot var vel om Canon 5 something mot Fuji tåler sammenligning.

 

Nå var det vel ikke meg dette innlegget var myntet på , men velger likevel å kommentere. Det er nettopp mange av grunnene du nevner som gjør at jeg mener at X100s ikke kan sammenlignes med 5D MkIII. Derfor føler jeg at jeg kan ikke kan bruke X100s som nummer en kamera , og jeg er ikke profesjonel.

At noen påpeker at man kan vinne konkurranser med D70 og X100s blir derfor helt irrelevant , man kan vinne konkurranser med mobilkamera også. Har sett fantastiske bilder på nettet tatt med 300D. Det samme gjelder at kameratester , spesifikasjoner og kameraranking er bortkastet. Klart utstyret betyr mye. Ikke alltid for bildekvaliteten på bildet man henger på veggen , men utstyret betyr mye for gleden og brukeropplevelsen man får når man holder på med hobbyen sin.

Lenke til kommentar

Jeg har både 5D3 og x100s. Jeg kjøpte fuji`n for en uke siden fordi jeg sjelden gadd å dra med meg speilrefleksen når jeg skulle ut med ungene.

 

Så langt vil jeg si at bildekvaliteten er nesten like bra som min 5D med 35L objektivet men det ligger lite vitenskap bak. Hovedpoenget for meg er at filene er bra nok, og jeg har et kamera som nå blir med på alt.

 

Og nevnte jeg at jeg har blits-synk ned til 1/4000 sek lukketid :)

 

Edit: kan legge til at jeg tømte kortet i dag med ca 200 bilder. der var 8-10 med fokusbom. Hadde forgjengeren for et års tid siden, og da var det ikke uvanlig med mer fokusbok.

 

969288_4356244439347_112056329_n.jpg

Endret av per-erik
Lenke til kommentar

Har selv 5D MK III og har hatt X100 som nummer to kamera og har nå X100S.

 

Bildekvaliteten står ikke mye tilbake for MK III nei. Den er helt super i mine øyne.

Som sagt så har man en drøss andre muligheter med et kamera som MK III, men ser man på bildekvalitet alene så ser vertfall ikek jeg noen nevneverdig forskjell.

 

X100S er i mine øyne et supert nummer to kamera :)

Lenke til kommentar

Snakk om å krabbe baklengs inn i fuglekassa.

Kvalitet eller ikke, ser jo ut som mitt første systemkamera for 40 år siden.

Takke meg heller til nyere design en denne retromoten...mumle mumle

 

Det er jo derfor det er bra med et åpent marked med mange muligheter. Jeg er svært fornøyd med X100, et kamera som har taktile justeringer der blender sitter på blenderen, lukkeren med vribryter på akkurat riktig sted kamerahuset og ISO lett tilgjengelig. Og eksponeringsjustering på rett sted. Jeg trenger faktisk ikke bruke menyen i det hele tatt, det er det et kamera handler om for meg. Det er et tidløst, funksjonelt design som har fungert mange, mange år. Ikke uten grunn.

 

Men hvis du heller liker et moderne, minimalistisk design, så er det jo bare å velge et produkt som dekker det ønsket.

Endret av rogkas
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...