Gå til innhold

Det blir skurring/knitring i lyden over tid


Anbefalte innlegg

Etter en reboot er lyden på maskina helt fin, men etter en stund (timer, en dag) blir det stadig mer knitring i lyden når jeg spiller av film, musikk og spill. Etter en reboot er det som sagt helt ok igjen for en stund.

Kjører lyden via hdmi fra et gforce 670 kort til en yamaha forsterker. Prøvde analog lyd ut fra onboard lydkortet (ASUS P8Z77-V DELUXE) uten noen forskjell.

Noen vært borti noe lignende?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Høres vel mest ut som om noe relatert til ytelse/ram. Etter endel bruk fylles ram og cashe opp, mindre til lyd som da må jobbe mer med å flytte data....knitring.

 

Ville startet med å sett om det er mye som jobber i bakgrunnen på pcen.

Lenke til kommentar

Har ikke spesielt mye kjørende; windowsprosesser, antivirus, chrome, spotify, photoshop og et og annet program innimellom. Cpu idler på noe få %. Har 12gb ram.

Kan selvsagt være en helt spesifikk prosess som kødder det til over tid, men aner ikke hva det kan være. Har hatt dette problemet lenge og ting har kommet å gått på maskina uten at jeg har merket noe bedre eller verre.

Sleit med mye kødd med lyden på htpc'n også når jeg innstallerte win8 og måtte bare gå tilbke til win7 for å få skikk på problemet.

Endret av Tommelom
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Generelt så kan lyd komme av elektromagentisk støy som påvirker lydkretsene om det ikke er tatt hensyn til av hovedkortprodusenten. Hadde selv fokus på dette, og valgte modeller hvor lydkretsene var lagt lengst unna elektromagnetisk støyende komponenter. Dette får jo ikke du gjort noe med nå, men det er en mulig årsak.

 

Det er så mye som kan være feil. Kabler, plugger, hovedkort, drivere, forsterker osv osv.

 

1 -Utelukk at det er forsterkeren ved å teste ut andre ting du kobler til.

2 -Test med andre kabler, kortere kabler osv for å utelukke kabel og pluggfeil.

3 -Test med RCA kabel fra line out på pc (3,5 mm jack til rød/hvit RCA plugger)

4 -Legg inn siste lyddriver om det ikke er gjort

5 -Sjekk om feilen oppstår i kombinasjon med bestemte programmer/ting du gjør.

6 -Oppstår det når pcen blir varm, kan du forsøke å både rense vifter for støv og bruke en kjøleplate

7 -Kan forsterkeren oppdateres med ny firmware gjør du det

8 -Koble pcen til noe annet og se om knitringen oppstår der også

 

Ser ikke ut som om det er ytelsenene som er problemet.

Lenke til kommentar

Joda, jeg har prøvd det meste av det du nevner. Lyden kommer direkte fra pc'n. Knitringen er den samme om jeg bruker utgangen på nvidiakortet eller kjører lyden fra utgangen på hk. Så det er noe programvare som kødder det til. Det er ikke noen drivere til lydkortene. Som sagt samme problem på begge, så problemet må ligge et annet sted. Har uansett installert mange nye drivere uten at det har påvirket lydproblemet. Men å finne ut hva det er virker ganske håpløst. Bruker ingen sære program som kan være opplagte syndere. Blir nok å reinstallere windows om jeg ikke finner synderen ved å starte opp program enkeltvis. Problemet blir å ikke kunne bruke pc'n til det jeg må. Bruker jeg en annen pc i mellomtiden kan det jo hende at feilen ikke oppstår fordi jeg ikke bruker maskina. Men må vel bare prøve.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...