Gå til innhold

Er telefonen din godkjent for bruk i Norge?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Norsk leverandør sier at samme telefon solgt billigere hos en bedre leverandør er DÅRLIGE-HE-RE. Så det så.

 

Ikke lokalt tilpasset innhold MY ARSE. De eneste telefonene som kommer med noe mer lokalt tilpasset innhold er de som er infisert med Telenor-programvare.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det kommer vel an på hvor den er importert fra regner jeg med. PixMania tipper jeg selger gråimporterte telefoner for eksempel. Mener å huske at den muligens hadde noe tysk eller nederlandsk som standard ved oppsett. (Samboeren min har en S3 kjøpt av de). Det ligger også noen system-apper der tror jeg som kun er for de som bor i det aktuelle landet... Bortsett fra det, så kom det faktisk oppdatering til 4.1.2 til den telefonen før den kom til min egen S3, som ble kjøpt igjennom Netcom. Nå har ikke vi noen erfaring med reklamasjon via Pix, så den tid den sorg. Satser på at det går greit uansett :-) Norsk lov er fin sånn sett.

Lenke til kommentar

Er det berre eg som mistenker at:"lokalt tilpasset innhold" = bloatwareEin av dei mest irriterande tinga med å kjøpe mobil i dag er at det følger med så mange applikasjoner som eg ikkje vil ha og som eg ikkje kan avinstallere (på ein enkel måte).

 

Du har nok rett i at det er bloatware ja, men stort sett unngår du ekstra lokal bloat hvis du kjøper telefonen fra andre enn operatører. Jeg synes jeg var heldig med min S3 fra netcom - der er det bare 1 app som ser ut til å være netcomrelatert. Og jeg lurer faktisk på om den ligger på simkortet? Har ikke prøvd å se om den forsvinner om jeg tar det ut.

Lenke til kommentar

Hva hvis en flasher en utenlandsk utgave med den norske offisielle ROMen, vil telefonen fungere som en offisiell norsk utgave da?

 

Ja, men pass på at ROM-en du flasher passer til din modell. Selv om hardwaren er den samme, som i samme modellnavn og chipset etc., kan det være sjekker i bootloaderen som blokkerer programvare ment for andre lokasjoner. HTC har for eksempel sjekk på CID.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du har nok rett i at det er bloatware ja, men stort sett unngår du ekstra lokal bloat hvis du kjøper telefonen fra andre enn operatører. Jeg synes jeg var heldig med min S3 fra netcom - der er det bare 1 app som ser ut til å være netcomrelatert. Og jeg lurer faktisk på om den ligger på simkortet? Har ikke prøvd å se om den forsvinner om jeg tar det ut.

NetCom selger som regel ikke branda telefoner, og det er heller ikke NetCom som legger ved den "SIMToolkit Appen", den kommer med alle telefonene og viser tjenester/snarveier som følger med sim-kortet. Om man ikke ønsker appen, kan man også deaktivere den under Instillinger -> Programstyring.

Endret av Backpfeifengesicht
Lenke til kommentar

Det er IKKE bare bloatware som er forskjellen (selv om det er det som er synlig).Ulike leverandører har ulik radio versjon. Feil radioversjon kan føre til dårligere dekning og at den bruker mer strøm.

 

Har ikke vært borti at standardvarianter av telefonene som selges i Europa har forskjellige radiofirmware. For eksempel har jeg en Desire HD liggende som jeg har rootet og lekt mye frem og tilbake med. Der anbefales radiofirmware i hytt og pine, og det man blir spurt om dersom man spør noen på XDA Developers forumet, er som regel om man har en "Orange" versjon eller lignende eller om den er urørt. Jeg skal ikke påberope meg noe eksperttittel her altså, men min erfaring med de forskjellige radiofirmwares jeg har prøvd, har vært varierende hell i forhold til GPS-signal av en eller annen merkelig grunn (og som sagt er jeg langt i fra ekspert - så dette har jeg overhode ingen gode forklaringer på). Har dog ikke merket forskjeller i batterilevetid eller dekning på norskt nett på de forskjellige jeg har testet. Har forresten prøvd 3 forskjellige radiofirmwares i kombinasjon med "latest stable" utgivelse av Cyanogenmod til DHD. :-)

Lenke til kommentar

Vel vel, jeg har erfaring med at de norske operatørene og mobilene alltid får oppdateringer lenge etter alle andre land. Og ingen skal komme til meg å fortelle at det er så mye hokus pokus med en ''norsk'' oppdatering, som liksom skal være tilpasset det ''norske mobilnettet''... Dette er samme type nett som finnes i de aller fleste land. Og så lenge man ikke har en CDMA telefon kjøpt i USA så fungerer den utmerket.

Samsung kan for eksempel også svare på hvorfor noen av de engelske programvarene faktisk gir bedre dekning og batteritid enn det flere av de norske oppdateringene som har er gjør......

 

LOL LOL, folk ass....

Endret av mr_lysgaard
Lenke til kommentar

Jeg risikerer med glede å gå glipp av "lokalt tilpasset innhold" om jeg kjøper en telefon i utlandet og sparer flere tusen kroner på dette.

 

Det er jo bare å passe på at modellen du kjøper støtter de norske frekvensene så er man sikret på den siden iallefall.

Endret av Apox
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...