Gå til innhold

Kjøpe leilighet sammen med kjæreste


1000000

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe en leilighet sammen med kjæresten min. Lurer på hvordan man enklest ordner dette juridisk. Tenker på det at vi må skrive en kontrakt over hvor stor eierandel vi har hver. Hvor får man gjort det?

 

Så var det det med lån og hvordan vi enklest ordner dette. En variant er at jeg kjøper hele leiligheten først og så kan kjæresten min kjøpe seg inn etterpå. Tenker at det er enklest å gjøre det slik siden vi har to forskjellige banker.

Eller så kan vi kjøpe oss inn begge to med en gang, men da blir det bare kluss med bankene kanskje.

 

Noen som har erfaring med det å kjøpe sammen? og kan fortelle hvordan dere ordnet det?

 

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal kjøpe en leilighet sammen med kjæresten min. Lurer på hvordan man enklest ordner dette juridisk. Tenker på det at vi må skrive en kontrakt over hvor stor eierandel vi har hver. Hvor får man gjort det?

 

Så var det det med lån og hvordan vi enklest ordner dette. En variant er at jeg kjøper hele leiligheten først og så kan kjæresten min kjøpe seg inn etterpå. Tenker at det er enklest å gjøre det slik siden vi har to forskjellige banker.

Eller så kan vi kjøpe oss inn begge to med en gang, men da blir det bare kluss med bankene kanskje.

 

Noen som har erfaring med det å kjøpe sammen? og kan fortelle hvordan dere ordnet det?

 

Takker for alle svar!

 

Kjøpte leilighet med kjæresten for 2 måneder siden. Vi hadde forskjellige banker, men den banken vi fikk lån i ville at begge skulle bruke samme bank, så da måtte jeg bytte. Jeg er usikker på hvor vanlig dette er, men det hadde nok litt å gjøre med at en av oss aldri ville fått lån alene.

 

Jeg lastet ned en samboerkontrakt fra DnB. Der har vi spesifisert hvem som eier hva, og hvordan gjeldsrentene på lånene fordeles. Dersom dere ikke er gift, eller har vært samboer lenge, tror jeg gjeldsrentene i utgangspunktet havner på den ene av dere, så må dere fordele dette manuelt når skatteoppgjøret kommer.

Lenke til kommentar

En variant er at jeg kjøper hele leiligheten først og så kan kjæresten min kjøpe seg inn etterpå. Tenker at det er enklest å gjøre det slik siden vi har to forskjellige banker.

Eller så kan vi kjøpe oss inn begge to med en gang, men da blir det bare kluss med bankene kanskje.

At dere bruker ulike banker spiller ingen rolle. Ta opp lån i den som gir dere best vilkår,. De fleste banker vil da kreve at begge blir kunder med lønnsinngang hos dem. Sjekk lånetilbudene på Finansportalen.no.

Lenke til kommentar

Jeg har lån i en bank (Sparebank 1) og vanlige kontoer i en annen (Sunndal Sparebank) , ingen problem for Sparebank 1 ihvertfall så hvis en av dere har denne banken går det nok bra.

 

Om man skal ta opp lånet alene men at lånet blir for stort for dette er det mulig å skrive en samboer/leiekontrakt som også gir økonomiske plikter til den andre part.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...