Gå til innhold

[Løst] av og på knapp for strømforsyning


Anbefalte innlegg

Hei, jg skafa meg en strømforsyning fra en brukt butikk pga jg skak bruke den til laderen til mine radiostyrte ladere som går på 12v, denne hadde maks 19 amp output og det er mer nok for meg, men på dn tykke pølsa med ledninger med den hvite store sokel er det mange ledninger, jg lurer på hvem av dem jg på koble sammen for og starte strømforsyning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det regner jeg med, er jo ofte dioder og slikt som lyser på hk selv om det er av, og dem trenger jo strøm, desutten trenger det jo strøm for Wake-on-LAN.

 

Har noen flere spm på lur jg om du gidder og svare, er en strømforsyning en kannal eller er det mange kannaler, er det feks flere kannaler som gir 12volt?

Lenke til kommentar

Har noen flere spm på lur jg om du gidder og svare, er en strømforsyning en kannal eller er det mange kannaler, er det feks flere kannaler som gir 12volt?

 

Dette varierer fra PSU til PSU: noen er såkalt "single rail", dvs. kun 1 kanal som gir 12V (kvalitets-PSUer har gjerne kun 1 rail - mulig dette er mer vanlig nå enn da jeg sjekket opp temaet for lenge siden), andre har flere kanaler og de står i såfall merket som 12V1, 12V2 osv. (4-5 kanaler er det meste jeg har sett), hver med sitt antall A dem gir ut.

 

Eksempel:

http://www.hardwareh...wer_850w/10.JPG <- single rail

http://www.pcper.com...4-Nameplate.jpg <- multi rail

 

Om dette har innvirking på modulære PSUer, og om uttakene er/kan være fordelt utover flere kanaler, fant jeg aldri ut...

Endret av Paladin@LANur
Lenke til kommentar

Her kommer det enda ett spm, på min psu, tror den skal være en singel, det er jo mange gule ledningerv ut av psu min, vil da feks att vis jg kobler på 2 ladere vil da hver enkel lader kunne lade 19 amp ut da det er maks 19 amp ut av psu? Eller 19 amp fordelt på hver lader jgvsetter på?

Lenke til kommentar

Hvis maks A ut på en PSU er 19A, og du kobler til 2 ting som hver trekker 19A, så vil du ødelegge PSUen - hvis disse 2 tingene hver trekker opptil 19A, så vil PSUen dele lasten (i teorien) likt til begge tingene.

 

Med det sagt, så er det ikke bra for PSUen å yte konstant maks-last - er den av dårlig kvalitet, så ødelegges den ganske fort.

Lenke til kommentar

Nå har jg begynt og ryde opp alle ledninger, skal lage av og på bryter på grøn til svart, den grå ledningen skal kobles opp til en diode har jg blit fortalt pga att man skal se att det er liv i boksen, da står det igjen 2 ledninger den ene er 5volt og den andre er minus 12 volt, hva brukes den til?

Lenke til kommentar

Nå er psu klar til bruk,kikka på hva som den kunne levere var på 5 volt og12 volt var det maks belastning på 286watt men om jg bruker bare 12 v så har vel den all watten for seg selv så lenge jg ikke skal bruke 5v?

 

Tenkte og bruke 2 ladere på denne, skal bruke lipo 2s batterier og når disse er full ladet så er di på 4.2v pr selle altså 4,2 volt x 2 =8, 4 volt og disse laderene kan lade opp til 5 amp pr lader,vil det si att være lader bruker 8, 4volt x 5 amp= 42 watt pr lader så totalt vil di trekke 84 watt fra psu og da vil jg ha 202 watt til rådighe siden psu er på 286 watt? Er jg helt på bærtur tro?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå ercjg litt frustrert men bare litt, for og finne ut hvor mye watt en lader bruker av psu,så har jg blitt fortalt att jg skal gange antall amp oppmot volt på batteri jg lader,og noen andre sier jg skal gange amper med 12 volt uansett om batterie er 2s 7, 4 volt eller om det 3s 11, 1 volt osv osv.

 

Så kan noen elektrisk guruer svare om di er 110% sikker i sin sak om hvilken av disse 2 påstand ene jg har blitt fortalt.

Endret av rottweiler
Lenke til kommentar

...om jg bruker bare 12 v så har vel den all watten for seg selv så lenge jg ikke skal bruke 5v?

Nei, det er ikke sikkert. Det skal være oppgitt på PSU hvor mye effekt hver utgang kan levere.

 

Effekt (Watt) er strøm (Ampere) gange spenning (Volt).

Spenningen er alltid 12V fra en slik PSU.

 

PS: ikke bruk SMS språk (jg) på forumet.

Lenke til kommentar

 

Nei, det er ikke sikkert. Det skal være oppgitt på PSU hvor mye effekt hver utgang kan levere.

 

Effekt (Watt) er strøm (Ampere) gange spenning (Volt).

Spenningen er alltid 12V fra en slik PSU.

 

PS: ikke bruk SMS språk (jg) på forumet.

 

Så laderen bruker ikke mer watt om jeg lader ett 2cell batteri på 5 amp eller om jg lader ett 3cell batteri på 5amp ?

Lenke til kommentar

Nei, fordi spenningen er den samme.

Men det er vel ikke riktig å lade med 12V uansett hvor mange celler du har? Strømmen blir vel ikke den samme, medmindre du har en strømbegrenser i mellom.

 

Nei, fordi spenningen er den samme.

Men det er vel ikke riktig å lade med 12V uansett hvor mange celler du har? Strømmen blir vel ikke den samme, medmindre du har en strømbegrenser i mellom.

Lenke til kommentar

Nei, fordi spenningen er den samme.

Men det er vel ikke riktig å lade med 12V uansett hvor mange celler du har? Strømmen blir vel ikke den samme, medmindre du har en strømbegrenser i mellom.

 

Nei, fordi spenningen er den samme.

Men det er vel ikke riktig å lade med 12V uansett hvor mange celler du har? Strømmen blir vel ikke den samme, medmindre du har en strømbegrenser i mellom.

 

Det er 12volt Innput på laderen, men lader ikke mer en ett 2cell batteri skal ha, men jg syns det er rart att vis jeg setter ett feks 4cell batteri som er mer volt en innput på laderen, så jg skal gange amp med 12volt uansett volten på batterier jg lader for og finne ut att jeg ikke overstiger max watt på psu jg bruker

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...