Gå til innhold

Nettverksoppsett for Windows 2008 Hyper V


Anbefalte innlegg

hei !

 

Vi holder på å sette opp en serverløsning basert på Windows 2008 host server og tilsvarende virtuelle servere.

 

En ekstern konsulent har satt opp 4 stk virtuelle servere. Som nettverksløsning så brukes det 4 stk fysiske porter som er knyttet opp mot hver sin virtuelle server.

 

Hver slik virtuell server er så langt knyttet opp mot lan/dmz via en fysisk adapter og hver av disse er satt opp med en lokal adresse.

 

Det finnes også en femte fysisk port i bruk som er host serverens internettforbindelse.

 

Mitt lille prosjekt er å forsøke å få til en brukbar nettverksoppkobling.

 

Min erfaring fra virtuelle servere begrenser seg fra før av til Vmware sine løsninger.

 

Kan det virkelig være nødvendig å koble sammen 4 stk fysiske innganger via en felles hub for å få til en løsning med 4 virtuelle servere som har hver sin ip adresse ?

 

Hva er ellers en brukbar løsning for denne problemstillingen.

 

(På litt sikt så skal de virtuelle serverne få hver sin globale ip, men foreløpig så deler de en via en felles global ip.

 

Jeg er takknemlig for alle forslag til en god løsning, event noen gode linker.

 

MVH Arne22

Endret av arne22
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei det er selvsagt ikke nødvendig - du kan sette opp alt i den virtuelle switchen og kjøre alt over én LAN-port. - men ofte vil man bruke en dedikert LAN-port fra serveren dersom serveren skal inn på en egen sone på brannmur f.eks. - Ytelsen blir jo også bedre når den er dedikert.

Lenke til kommentar

Kan man da sette opp en virtuell switch og så koble opp mot virtuelle netverkskort som har hvert sin individuelle Ip ? Dette blir ikke til en form for bridge som deler felles ip adresse® ?

 

Det går bra at den fysiske ip har en IP og hver av de virtuelle serverne har en egen ip som ligger på det samme subnettet samtidig som dette er "koblet sammen" via en virtuell switch ?

 

Tror det var slik jeg satte det opp med Vmware, uten at jeg husker det sikkert. Har i alle tilfeller aldri prøvd å sette opp MS sin virtualiseringsløsning.

 

Ellers mange takk for tilbakemelding :-)

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...