Gå til innhold

Mener Apple har betalt 44 milliarder dollar for lite i skatt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Apple blir ikke beskyldt for å ha brutt noen lover.

 

Skal Apple måtte betale ekstra fordi de ulike lands lover og skatteregler er som de er? Er dét rettferdig? Er det ikke heller lovgiverne som må endre lovene og reglene for å tette de såkalte skattehullene?

Endret av SeaLion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Apple blir ikke beskyldt for å ha brutt noen lover.
Skal Apple måtte betale ekstra fordi de ulike lands lover og skatteregler er som de er? Er dét rettferdig? Er det ikke heller lovgiverne som må endre lovene og reglene for å tette de såkalte skattehullene?

 

"Loven" i USA er vel blant annet Apple ?

 

http://www2.ucsc.edu/whorulesamerica/power/wealth.html

 

http://truth-out.org/opinion/item/14373-noam-chomsky-who-owns-the-world

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Slike smutthull utnyttes av en rekke selskaper ikke bare i USA, men også her i Norge. Det er juridisk vanskelig å tette hullene fordi det krever at noen (landenes myndigheter) må definere riktig internprising og lånebetingelser ved interne lån. Dette er som SeaLion sier myndighetenes ansvar og inntil lover for å tette hullene er på plass så gjør ikke Apple (eller andre selskaper) galt i å utnytte de.

 

1. Først få lovene på plass

2. Deretter irettesette de som eventuelt måtte finne på å bryte de etter at loven trådte i kraft.

Lenke til kommentar

Juridisk sett neppe noe galt, men jeg synes uansett det begynner å bli svært tvilsomt når det etableres datterselskaper/stråselskaper hvor det reelle formålet (eneste) er å unngå skatt. Noen av disse konstruksjonene ligger også klart helt i grenselandet for hva som er lovlig (kreative løsninger) og er ikke omfattet av lovens intensjon.

 

Mange av disse tilpasningene ligger på området hvor det ved en eventuell "skattesak" vil være hipp som happ om f.eks amerikanske myndigheter får medhold eller f.eks Apple. Men myndighetene vil aldri tørre å ta slike saker/konflikter pga av risiko og konsekvenser. Mange av smutthullene er nemlig i såkalte tolkningsrom - hvor det ikke finnes noen etablert lovpraksis. Så lenge det ikke finnes lovpraksis - så kan man heller ikke si at en tilpasning er ulovlig. Det selv om den er tvilsom.

 

Ellers er eneste måten å løse dette på at selskapskatten blir identisk i alle land samt utvidet kildeskattbegrep. Alle andre lover og regler vil kunne gi mulige omgåelser. Utvidet kildeskattbegrep er at om et internasjonalt selskap f.eks selger til alle europeiske kunder fra Irland, så skal selskapskatten fordeles i henhold til omsetningen i det gitte land. Så er 5 % av omsetningen i Norge - så skal 5 % av skatten gå til Norge.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

I likhet med bl.a Google og Microsoft, som bruker minst like "kreative" metoder for å unngå skatt, da...

http://www.digi.no/9...er-google-skatt

http://e24.no/digita...i-skatt/3898082

Jobber du for Apple? Jeg spør fordi 99% av innleggene du skriver på diskusjon.no er til forsvar for selskapet eller dets produkter. Og selvsagt fordi signaturen din består av intet mindre enn fire ulike lenker som sverter selskapets hovedkonkurrent.

Endret av Spenol
Lenke til kommentar

Jobber du for Apple? Jeg spør fordi 99% av innleggene du skriver på diskusjon.no er til forsvar for selskapet eller dets produkter. Og selvsagt fordi signaturen din består av intet mindre enn fire ulike lenker som sverter selskapets hovedkonkurrent.

Nei. Jobber du for Nycomed? Jeg registrerer at du kan telle til 4, men prosentregningen din suger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

støtter newton jeg, til og med i hverdagen møter jeg folk som har samsung-produkter og skal hetse meg for mine nydelige apple-produkter. skjer med verden? de fortjener å få sannheten i trynet; android og samsung suger, virker billig, er unødvendig kompliserte og er lagd av ekkel plastikk som ikke ser ut.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...