Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Reg.reim-skifte - etter anbefalt tid med kort km stand.


Anbefalte innlegg

Har en Ford Focus 1.6 bensin 2005, som har følgende intervall for registereim-skifte: 150.000km eller 10 år.

 

Bilen er nå 8 år og har bare gått rundt 80.000km. I og med at byttet nå kun foregår etter tid - og etter hva jeg tror, er det selve reimen som er mest utsatt for alder. Vannpumpe og strammehjul regner jeg med er mer aldersbestandig.

 

Tenkte jeg skulle prøve meg på den enkle byttemetoden, som jeg har lest litt om - "spilitting-med-tapetkniv-varianten".

 

At man rett og slett splitter den eksisterende reimen i to, på midten med en kniv, fjerner den ytterste reimdelen, trer på den nye reimen halvveis. Klippe den gamle halvparten og skyve den nye reimen helt inn. Ferdig!

 

Noen som har erfaring med denne metoden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, men jeg tror du blir plaget og det er stor sjangse for at det kan gå galt. Den gamle reima er slakkere enn den nye og disse reimene er jammen ikke alltid like enkel å få på i utgangspunktet.

 

Jeg vet ikke hvordan strammingen er på disse motorene, men reima skal strammes korrekt ved montering og der vil det bli tull hvis den nye reima tres rett på uten å løsne opp strammehjulet. Du må i så fall finne ut rett monteringsprosedyrene på dette registeret.

 

Konklusjon: Det er ikke verdt å drive fjøsmekanikk med registeret. Ryker dette får du motorhavari og da vil de få kronene du har spart på dette virke som en billig investering.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Takk for innspill.

 

Jeg har byttet reg reim på noen biler tidligere - med hell. På en bil, Alfa Romeo, var det til og med 2. Har bestandig byttet vannpumpe og strammer ved disse tidligere tilfellene. Men de har vært enkle, kun å stille etter merker.

 

Men denne saken har en vrien prosedyre, med løsning av kamdrevene, finne TDC og bruke spesialverktøy. Men som nevnt, så har bilen kun gått 80.000, strammer og vannpumpe trengs ikke å byttes denne gangen.

 

Jeg leser i Haynes manualen at strammeren faktisk har en avlastningsfunksjon, man kan løsne trykket på den uten å løsne noen skruer.

 

Uansett tenkte jeg å prøve splitte-reimen-metoden denne gangen. Jeg har femgangsmåte for full prosedyre fra Haynes manualen og de nødvendige spesialverktøyene - i tilfelle det ikke blir bra nok med den enkle metoden.

 

Vil fortelle hvordan det går - nå jeg får gjort det :)

Lenke til kommentar

Glem det. Jeg har byttet reima på en Focus og det var jævlig. Måtte kjøpe meg spesialøverktøy for å låse veiva i riktig stilling. Det brukes ikke låsekile på den motoren og reimskiva er skrudd på en konisk feste.

 

Har alt av spesialverktøy og en gangs bolter - inklusive den nye til hjulet på veiva. Men jeg tenkte å slippe å løsne dette hjulet - litt modifisering på det nederste kamreimdekslet, så kan jeg fjerne det uten å demontere hjulet på veivakselen. Er planen da :)

Lenke til kommentar

Har alt av spesialverktøy og en gangs bolter - inklusive den nye til hjulet på veiva. Men jeg tenkte å slippe å løsne dette hjulet - litt modifisering på det nederste kamreimdekslet, så kan jeg fjerne det uten å demontere hjulet på veivakselen. Er planen da :)

 

Jeg hadde ikke gjort det pga konsekvensene men lykke til om du gjør det på den måten. Hold oss orientert!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Akkurat det har jeg fått med meg :)

 

Og som jeg har nevnt så vet jeg hvordan man sjekker TDC for sylinder 1, både på veiva og på kamakslene. Vil ikke starte motoren før jeg har sjekket at disse 2 er riktige samtidig.

 

Den store utfordringen blir å fjerne det nedre kamreimdekslet uten å løsne hjulet som sitter på veivakselen, her er det trangt:

 

IMG_8271web_zpsdf8a775d.jpg

 

Det kommer å bli noen inspeksjonsrunder før jeg går i gang, kommer å høre med et par bilverksteder også for å sjekke pris. Skulle det være billig å gjøre det på verksted er valget greit :)

Lenke til kommentar

Om du har alt du trenger av spesialverktøy så kan du jo bare låse veiva først med pinnen også skru av reimhjulet. Når du har så ny bil så kommer du til å tape på å skifte registerreima selv når du en gang skal selge den. Hadde ikke følt meg særlig trygg og de gamle eiern påstår at han har skiftet den selv. Når du først er i gang med en slik jobb så er det lite vits og ikke skifte vannpumpe.

 

På ford så må du demontere toppdekselet og låse kammene med et flattjern i bakkant. Når disse står riktig så du får dyttet på plass flattjernet så står også veiva riktig og du kan stikke inn låsepinnen i bakkant på blokka.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om du har alt du trenger av spesialverktøy så kan du jo bare låse veiva først med pinnen også skru av reimhjulet. Når du har så ny bil så kommer du til å tape på å skifte registerreima selv når du en gang skal selge den. Hadde ikke følt meg særlig trygg og de gamle eiern påstår at han har skiftet den selv. Når du først er i gang med en slik jobb så er det lite vits og ikke skifte vannpumpe.

 

På ford så må du demontere toppdekselet og låse kammene med et flattjern i bakkant. Når disse står riktig så du får dyttet på plass flattjernet så står også veiva riktig og du kan stikke inn låsepinnen i bakkant på blokka.

 

Vet ikke helt hvorfor du svarte i denne tråden, fremgangsmåten din er feil og det du kaller låsepinne er ikke det. Pinnen er en "timing-pin" og brukes for å lokalisere TDC på veiva - du bruker et annet låseverktøy, som etter demontering av startmotoren, monteres for å låse svinghjulet.

 

Uansett bilen er gammel og det er både noen kroner og tid å spare på å gjøre det enkelt - hvis det er mulig.

 

Får se hva det blir til - blir det umulig å gjøre det på den "lette" måten - kan det hende jeg tar "full pakke".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Herlig..

 

Husker selv jeg reiv dette her fra hverandre og der sto jeg med sjegget i postkassa.

 

Jeg vil anse dette som håpløst pga det nedre reimhjulet og all knotingen. Du kommer til å klikke i vinkel før du må bestille nytt reg-deksel :p

 

Det er faktisk kurant når man først har verktøyet. 2-3 timers jobb. Riktig at du må være forsiktig med disse låsepinenne så du ikke bøyer dem. Det er en timing pin og ikke noe "mothold".

 

Uansett, vent til bilen er 10år =)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har sannsynligvis helt rett - at det er håpløst.

 

Har faktisk laget et eget motholdsverktøy ala det som vises i Haynes Manualen - til å bruke som mothold - hadde bare tenkt å bruke låsepinnen for veiva og låsejernet for kammene til finne TDC og med håndmakt stramme boltene - for så å fjerne de og bruke motholdsvektøyet til å korrekt stramme boltene.

 

Ja, det er jo et par år igjen før bilen er 10 år, kan godt hende jeg venter litt - er ikke en jobb som frister så veldig mye :ph34r:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På min Volvo S60 er det ikke reima som ryker etter 10 år/160.000km, men strammehjulet. Det kan faktisk splintres, og står ventiler åpne da, så blir de bøyd av stemplet, og overhaling av topp, kanskje ny blokk og stempel.

 

Bytt ALT når du først har alt i biter!

Lenke til kommentar

Hadde Focusen på Eu-kontroll hos et uavhengig verksted i dag - gled igjennom uten feil. Spurt om pris på regreimskifte, inklusive bytte strammehjul og de to reimene som går til ac og generator. Prisen var faktisk mindre enn jeg hadde regnet med. Hmm, vet ikke helt hva jeg skal gjøre - begynner å friste å la verkstedet gjøre denne jobben.

Lenke til kommentar

Hadde Focusen på Eu-kontroll hos et uavhengig verksted i dag - gled igjennom uten feil. Spurt om pris på regreimskifte, inklusive bytte strammehjul og de to reimene som går til ac og generator. Prisen var faktisk mindre enn jeg hadde regnet med. Hmm, vet ikke helt hva jeg skal gjøre - begynner å friste å la verkstedet gjøre denne jobben.

Hvilken pris fikk du forresten? Måtte nettopp sjekke pris på Audi A4 (2008-modell), og reg.reim kom på ca 9500 der. Med noen andre faktorer i tillegg bytta jeg bilen istedet. ;)

Lenke til kommentar

På min Volvo S60 er det ikke reima som ryker etter 10 år/160.000km, men strammehjulet. Det kan faktisk splintres, og står ventiler åpne da, så blir de bøyd av stemplet, og overhaling av topp, kanskje ny blokk og stempel.

 

Bytt ALT når du først har alt i biter!

 

Akkurat dette skjedde på min Volvo 850 da den hadde gått 350kkm..

Alle servicer var gjort på Bilia etter anbefalingene derfra, og bilen var ca 6 år gammel.

 

Det ble byttet motor helt uten kostnader for eier :)

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Akkurat dette skjedde på min Volvo 850 da den hadde gått 350kkm..

Alle servicer var gjort på Bilia etter anbefalingene derfra, og bilen var ca 6 år gammel.

 

Det ble byttet motor helt uten kostnader for eier :)

Derfor jeg er nervøs ang min. Dette er ikke deres anbefalinger, dette er mine nødvendigheter som student som må kjøre hjem med henger først, så uten henger med småsakene og seg selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...