Gå til innhold

Orker du å se hele denne videoen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Joiner de som ikke leste artikkelen skikkelig og gikk rett til kommentarfeltet.

 

Men jeg vet ikke om det er en direkte dum ting. Jeg får med meg som regel det meste ved å lese tittelen, ingressen og å skumlese brødteksten. Er det interesant starter jeg fra toppen igjen.

 

Det er rett og slett for mye informasjon på nettet til å kunne lese alt. Derfor må jeg filtrere ut det jeg ikke trenger å lese.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Leste ikke artikkelen... Har lest om YouTube-videoen før uten å ha sett selve videoen... Tror jeg... Skumleste kommentarfeltet... Har oppe mange faner samtidig og lukker flere uten å lese dem fordi jeg glemmer at jeg ikke orket å vente på at sidene lastet... Blant annet VGD Politikk og en Wikipedia-artikkel om sysselsetting... Tallene for Norge må være manipulerte... Har oppe to vinduer med nettleser, denne og den andre som streamer filmen "Twelve Monkeys" (HBO Nordic)... Mobilen ligger på musematta med ferske notifications fra Quizkampen... Legg meg gjerne til...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men man blir jo tilsvarende bedre i multitasking og å få tak i nyttig informasjon raskt / kongen av skumlesing, som absolutt er viktige evner. :)

 

Det blir man ikke nødvendigvis, faktisk er det ting som tyder på at slike mønstre gjør en dårligere til multitasking, ikke bedre.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Joiner de som ikke leste artikkelen skikkelig og gikk rett til kommentarfeltet.Men jeg vet ikke om det er en direkte dum ting. Jeg får med meg som regel det meste ved å lese tittelen, ingressen og å skumlese brødteksten. Er det interesant starter jeg fra toppen igjen.Det er rett og slett for mye informasjon på nettet til å kunne lese alt. Derfor må jeg filtrere ut det jeg ikke trenger å lese.

 

Det er vel her snakk om to forskjellige ting. Jeg tror det du tenker på er sammendrag vs. hele artikkelen. En forskningsartikkel starter gjerne med et sammendrag fordi det skal presentere idéene, metodene, omfanget og hva artikkelen impliserer. Dette er fordi at det skal være lett å bestemme seg for om artikkelen er verdt å lese eller ikke.

 

Det denne artikkelen handler om er at vi ikke tar oss tid til å lære noe om det vi leser og ikke konsenterer oss nok til å kunne "lagre" informasjon til senere bruk. Dette er rett og slett en hypotese som tilsier det at det er så mange distraksjoner at vi ikke klarer å lære noe. Det du sier er at du ofte ikke trenger mer enn ingress eller overskrifter strider ikke mot dette, bruker du tid på å lese en artikkel som ikke interesserer deg klarer du ikke å få aktivert de limbiske struktrene i hjernen og kan få problemer med å lære noe likevel.

 

Personlig tror jeg ikke pauser fra internett har så mye for seg som han hevder. Det krever bare at du har litt viljestyrke til å motstå distraksjonene. Jeg kan være lite produktiv uten hjelp av internett.

Lenke til kommentar

Er det ille at jeg skumleste denne artikkelen, for så å gå rett til kommentarfeltet? Leste kommentaren din, og det er helt sant :p

 

Gjør det samme, men årsaken er noe helt annet enn at det er nettet sin skyld.

Om man først leser en artikkel i sin helhet, men om overfokuset på klikk og misvisende overskrifter gjør at man til slutt ikke gidder å lese på artiklene siden man vet at det er ikke det man tror som befinner seg under der, og at detaljene sjeldent er til stede, dette fører til at man skipper til den mer interresante biten, altså hva andre sier om artikkelen.

Derimot har jeg ofte mye annen dokumentasjon oppe som det leses på, så denne holdningen her er unikt til nyhetsnettsteder som bare toucher overflaten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Stemmer nok ganske godt. I begynnelsen når jeg fikk PC leste jeg hele artikler, mens nå leser jeg nesten bare overskriften og ingressen, og hopper rett til kommentarfeltet

Tok meg selv i å gjøre det samme.

Her nede leter jeg etter grunner til å se den ...........

Lenke til kommentar

Tror neppe at denne artikkelen har noe for seg. Men at når vi er på nettet så skal alt være så kortfattig og lettlest slik at vi får med oss det mest relevante. Jeg synes det er tungvint å lese en lang artikkel dersom jeg ikke er interessert i emnet. Sånn fungerer det. Men dersom jeg ikke har kunnskap om temaet og vil lære samt at det er interessant så leser jeg mesteparten.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...