Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Anbefalte innlegg

Hei!

 

 

Jeg er en autist, og dette er første gang jeg snakker om det.

Jeg har vanligvis ingen problemer i hverdagen, jeg har mange bekjente, og har det ellers veldig bra. De siste ukene har jeg fått kjenne på et nytt problem; jeg har fylt 18, og kan ikke unnskylde meg lengre med "Jeg er ikke 18 år og har ikke lov til å drikke alkohol, derfor gidder jeg ikke å være med på fest.". Jeg har aldri fått det bekreftet av en lege, at jeg er autist, men jeg går ut ifra det. Jeg har sære interesser(, ikke at autister nødvendigvis har det).. Faktisk er en av mine interesser; det å være sær. Om det er noe som er rart, ekkelt eller vulgært, ja, da går rett inn i mine interessefelt.

 

Over til hovedpoenget med dette innlegget. Jeg har for første gang i mitt liv kommet meg ut på fest, ja, rølpefest samme med andre ungdommer, og dette er nesten noe som jeg opplever som ubehagelig. På en fest er jo det normalt å "klikke" eller "ta av", eller hva nå enn de andre sier..? Jeg opplever heller dette som veldig unaturlig; til vanlig får jeg jo tårer i øynene av for mye øyekontakt, jeg er kun høyrøstet i forsamlinger bestående av nært bekjente, dere vet.. Tilbake til der jeg slapp; hvordan føler dere det? Føles det helt naturlig ut for dere å "ta av", og med det spør jeg gjerne ungdommen her inne, jeg vet jo ikke hvordan dere eldre "fester". Dere kan blant annet se at jeg satt "fester" i gåseøyne, det faller meg naturlig grunnet min manglende entusiasme for slikt. Jeg drikker alkohol når jeg er på fest, og jeg mister "filteret", og kommer gjerne opp med mye toskeskap. Nå er jeg allerede på vei ut i et sidesprang.. Jeg henter meg inn igjen og spør igjen: Faller dere det naturlig å "ta av", har dere en "naturlig" entusiasme for å feste? Jeg har gått på dans, og vet hvordan det gjøres, men det føles så rart og unaturlig, i hvert fall når entusiamen uteblir.

 

Og kanskje over til det verste. I årevis har jeg klart å unngå jenter, jeg liker jenter, så ikke misforstå. Jeg føler bare at vi er så langt ifra hverandre, de er så guddommelige.. Jeg føler meg så liten, som ingenting. Og bare de siste ukene, siden jeg fylte 18 altså, så har de stått i kø i mine øyne. Jeg har vært 7 fester, på et to-sifret antall uker < 20, jeg vil ikke røpe hvor mange itilfelle det er kompiser av meg som leser dette. Jentene vil kysse, og ja, dere vet; "Ta på meg da", "bli med på do". I mine øyne er dette i store brudd på min balansegang mellom det å være selvhøytidelig og det å være desperat. Jeg kan innrømme at jeg er jomfru, men er dette noe dere andre føler på også? Jenter som spør om vi skal være sammen, og de har prøvd å få tak i meg lenge.. Jeg takler virkelig ikke slike tanker, jeg er 18 år, og veldig glad i å tenke. Frem til jeg er ferdig med utdanningen min, så har jeg ikke planer om å late et kvinnemenneske inn i livet mitt. Hvordan skal jeg ha plass til det, jeg har jo nok med meg selv?

Beklager, men tusen takk til dere som har nådd helt hit. Dette ble kanskje litt for "ukonsentrert"/lite konkret, men spørsmålet er: Hvordan ser dere vanlige på slikt?

 

Takk :)Anonym poster: c5ecf57692c9765805aeeb3f80cd0a57

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres mer ut som du har lav selvtillitt/elendige sosiale antenner enn at du er autist, haha. Alle har sære interesser, fyi.

 

Prøv å tving i deg noe alkohol og se om det blir noe bedre da. Drikker du nok, blir du garantert å tørre å snakke dritt med jenter eller å være med dem inn på do osv.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er helt opp til deg hva du vil gjøre. Etabler deg med dame hvis du vil når du føler for det.

Det kommer ofte en slags uskyld ut av øynene på autister og det samme gjelder den generelle energien man føler fra folk på autismespektret, så det kan jo ha noe med interessen og gjøre. Jeg har ofte tenkt at dette vekker et slags instinkt. Damer som er fulle kan også være innpåslitene, og seksualiseringen av dagens ungdom merker jeg selv også ganske bra på på de jeg behandler. Før kunne man anta at jenter helt ned i 16-årsalderen som åpenbart hinter om analsex flere ganger hadde et alvorlig bakenforliggende problem, men slik seksualmoralen har blitt nå i den generasjonen kan man jo lure. Husk dog at dette er under påvirkning av alkohol hvor de enkle lystene lettere slipper ut og konsekvenstenkningen er en smule redusert for å si det sånn, og dagen derpå kan vise en helt annen person i upåvirket tilstand.

Lenke til kommentar

Prøv deg fram, alle dummer seg ut på fest en eller mange ganger uansett om de er autist eller ikke. Pass deg for sprit, om du skal teste grenser bør det gjøres i et litt roligere tempo.

 

Og ellers kunne det nok være en god idé å få diagnosert autismen så du vet nøyaktig hva du lever med. Dessuten kan du få trygd/gunstigere studielån elns om du er diagnosert, jeg er ikke 100% sikker på nøyaktig hva, men om du er diagnosert har du noen ekstra rettigheter som kan være nyttig i stressende situasjoner.

Lenke til kommentar

Snakke "dritt", det greier jeg utmerket, for det har hendt noen ganger at jeg har tatt med jentene en andre plasser enn festen, og vi har pratet i timesvis. Dette er de gangene jeg har inntatt større mengder alkohol, og da har det endt med at de har spurt om forhold, som igjen er nesten like uaktuelt som en liten akt på toalettet.

 

Det jeg er ute etter, er på en måte deres syn. Og det har dere sikkert fortstått. Jeg føler at jeg er et veldig tafatt menneske, for det er jeg (for en gang skyld er jeg bestemt om en ting), og jeg får ufortjent mye oppmerksomhet sett i perspektiv av hvor tafatt jeg er. Jeg klarer liksom ikke å dele entusiamen, og får nesten tårer i øyekroken av hvor "vulgære"(?) de andre er.

 

Grunnen til at jeg tar opp dette, det er jo fordi jeg er veldig usikker på meg selv, og trenger innspill fra nøytrale syn. Og dette med festing er vel ikke til å komme utenom, om så, jeg har en følelse av et jeg løsner meg fra en av livets "påler". Det å feste står visst veldig sentralt i mange liv. Anonym poster: c5ecf57692c9765805aeeb3f80cd0a57

Lenke til kommentar

Hyggelig at du la det til merke. Jeg har nok ikke bedre drag enn dere vanlige/andre, i så fall drag på dråg. Du kommenterer det å "ta av"; hvordan kan jeg gjøre det naturlig når det føles så unaturlig?

Anonym poster: c5ecf57692c9765805aeeb3f80cd0a57

 

Jeg har en mistanke om at de utstøtte oppsøker meg, spesielt siden jeg ser føler meg så utilpass og helt sikkert ser usikker ut. Anonym poster: c5ecf57692c9765805aeeb3f80cd0a57

 

Jeg har en mistanke om at de utstøtte oppsøker meg, spesielt siden jeg ser føler meg så utilpass og helt sikkert ser usikker ut. Anonym poster: c5ecf57692c9765805aeeb3f80cd0a57

Lenke til kommentar

Hyggelig at du la det til merke. Jeg har nok ikke bedre drag enn dere vanlige/andre, i så fall drag på dråg. Du kommenterer det å "ta av"; hvordan kan jeg gjøre det naturlig når det føles så unaturlig?

Anonym poster: c5ecf57692c9765805aeeb3f80cd0a57

 

Jeg har en mistanke om at de utstøtte oppsøker meg, spesielt siden jeg ser føler meg så utilpass og helt sikkert ser usikker ut. Anonym poster: c5ecf57692c9765805aeeb3f80cd0a57

 

Hva er det med å "ta av" som er så attraktivt for deg? Hvis du ikke "tar av" av å drikke for mye, så ikke gjør det. Dette er noe som endrer seg uansett, det er kanskje veldig vanlig frem til etter russetiden, men etter at folk blir litt mer voksne er det sjelden jeg ser folk ta av eller klikke, så lenge de ikke er stup fulle. Og da er ikke akkurat bevegelsene ultra attraktive :p

 

Selv har jeg ikke følelsen av at jeg har draget, har ikke store problemer, men er som regel jeg som må ta kontakt, så du er veldig heldig der, lurer litt på hva du mener med utstøtte, men uansett så er jenter som alt annet, trening gjør mester. Før eller senere må du hoppe i det, og tro meg, det lønner seg på dette punktet også :w00t:

Endret av Alekpowah
Lenke til kommentar

Kan du nevne noen flere tegn til at du er autistisk? Jeg tviler på at du er autistisk. Allerede som barn viser man klare tegn på autisme, og etter all sannsynlighet ville foreldrene dine merket at noe var galt, og tatt deg med til legen og blitt diagnosert. Om du har gått 18 år uten at noen har merket det, så er du etter all sannsynlighet ikke autistisk.

Lenke til kommentar

Tja, desto mer "gamers" det blir, desto flere sliter med sosiale antenner, vi gamers får jo litt lite trening på det området her ofte ^^ Skal ikke legge meg borti om du har autisme eller hva som står på, det har jeg ikke nok kunnskap om, men utifra alt du har skrevet her, føler ikke jeg du har et stort problem. Ta det med ro, prøv ut noen tips og hvis du trenger flere synspunkter, er det mange på diskusjon som bruke for mye tid her uansett ;) Lykke til

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...