Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ekstra batteri - tydelig forbedring?


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Har fundert litt på å montere et ekstra batteri i bilen min. Bilen det er snakk om er en Volvo 740 Turbo fra 1986. Denne bilen har originalt 100A dynamo som klart er en fordel. Har også lagt til 30 kvadrat ledninger fra pluss og minus til batteri/chassis.

 

I korte trekk består stereoanlegget av følgende deler:

Stinger SPV69 AGM bilbatteri, 69 Amperetimer

Kenwood BT60U spiller

Focal 33KX subwoofer

Focal FPS3000 monoblokk

Focal 130KRC høyttalere i dørene

Focal FPS4.160 4-kanal forsterker

50 kvadrat ledning fra batteri/chassis

 

Tingen er at hvis jeg guffer opp litt så ser jeg på spenningsindikatoren i dashbordet faller raskt i takt med bassen og lysene flakker litt.

 

Jeg er litt usikker med teorien rundt bilstereo. Noen sier et ekstra batteri vil løse dette, mens andre sier nei. Håpte det er noen kloke hoder her som kan klarere litt.

 

Jeg har blitt fortalt at et ekstra batteri ikke vil hjelpe, siden stereoanlegget først og fremst vil bruke dynamoen. Når den er "oppbrukt" så tapper det fra batteri. Ergo, spenningen vil falle uansett. Ekstrabatteriet sin eneste fordel er hvis jeg skal lytte til musikk mens bilen er avskrudd, siden det ikke vil tappe hovedbatteriet (forutsatt det er et skillerelé.)

 

Andre sier det vil hjelpe, at kraftforsyningen er "jevnt fordelt." Et ekstra batteri vil gi potensielt mer ampere i systemet uavhengig av dynamoen. Altså, flakkingen vil forsvinne eller kraftig reduseres.

 

Noen tanker rundt emnet? Vil det ha merkbar effekt å installere et ekstra batteri?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ekstra batteri vil nok hjelpe ja, men du må først måle deg frem å se hvor du har størst spenningstap. Mål batteriet uten motor i gang, og uten noe annet på. Mål så over batteriet med motoren i gang, og inn på forsterkerene for å se om det er noe betydelig forskjell ved batteriet kontra forsterkere. Til sist så måler du på samme måte ved batteri og forsterkere mens du spiller så høyt du kan...

Lenke til kommentar

Skal gjøre det, må vente noen dager da jeg har ribbet interiøret for å ta noe rust i gulvet. Spilleren er også tatt ut i prosessen.

 

Burde vel i teorien ikke være noe særlig med spenningstap? Det er en 50 kvadrat ledning som går bak med like tykk jording (som har god kontakt).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...