Gå til innhold

[Løst] Bærbar gaming laptop 8-12k.


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Flytter inn med dama i løpet av sommeren og må dessverre pakke ned min stasjonære gaming PC og anskaffe meg en ny gaming laptop istedet. Min stasjonære har følgende specs:

 

* CPU: CPU type QuadCore AMD Phenom II X4 Black Edition 965, 3400 MHz (17 x 200)

*GFX: Radeon 6800

 

Grunnen til at jeg lister det opp er at jeg er på jakt etter en laptop som gir en god del mer ytelse enn den stasjonære. Jeg har ikke fulgt altfor mye med på markedet i det siste, ei heller for laptops.

 

Jeg er en sucker for det kosmetiske, og har de siste dagene sett på ASUS G75VX som en potensiell kandidat: https://prisguiden.no/produkt/asus-g75vx-t4106h-173020

 

Spill jeg kommer til å bruke laptopen er:

 

* Planetside 2

* DayZ

* Starcraft 2

* Eve Online

 

Det jeg undrer mest på er da om G75VX'n er kapabel til å kjøre spillene på "full guffe", eller om det finnes andre alternativer. Budsjett er 8000-12000.

 

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Multicom Kunshan P150 eller P170. GTX 680M er et mye kraftigere skjermkort.

 

Hva klarer GTX 670MX å yte i spill? Se her. GTX 675MX har du her, GTX 680M har du her. Som du ser, er det helt på grensen at du kan spille SC2 på maks med GTX 670MX, og i multiplayer så vil du slite enda mer. GTX 675MX er omtrent på høyde med stasjonærkortene HD 6870/GTX 560Ti i styrke, GTX 670MX er svakere.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Multicom Kunshan P150 eller P170. GTX 680M er et mye kraftigere skjermkort.

 

Hva klarer GTX 670MX å yte i spill? Se her. GTX 675MX har du her, GTX 680M har du her. Som du ser, er det helt på grensen at du kan spille SC2 på maks med GTX 670MX, og i multiplayer så vil du slite enda mer. GTX 675MX er omtrent på høyde med stasjonærkortene HD 6870/GTX 560Ti i styrke, GTX 670MX er svakere.

 

Takk for svar. Det var en veldig god tilbakemelding. Jeg har forøvrig 6870-kort nå, så det var en smule deprimerende. Ser ut for at jeg må høyne takhøyden til 14-15k.

Lenke til kommentar

Ok. Jeg anbefaler deg å holde deg unna AMD HD 7970M. Det er omtrent like kraftig som GTX 680M, men er plaget av dårlige drivere, og problemer lenket til AMD's strømspareteknologi Enduro. Det er litt bingo om, hva og hvilke spill man får til å fungere skikkelig.

 

Vær også obs på at Intel's nye generasjon prosessorer er ventet om kort tid, og alle laptopprodusenter vil komme med nye modeller fortløpende. Det er også ventet et nytt toppkort fra Nvidia, GTX 780M. Også AMD HD 8970M er ventet snart, men det spørs om det er like plaget som forgjengeren ...

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Ok. Jeg anbefaler deg å holde deg unna AMD HD 7970M. Det er omtrent like kraftig som GTX 680M, men er plaget av dårlige drivere, og problemer lenket til AMD's strømspareteknologi Enduro. Det er litt bingo om, hva og hvilke spill man får til å fingere skikkelig.

 

Vær også obs på at Intel's nye generasjon prosessorer er ventet om kort tid, og alle laptopprodusenter vil komme med nye modeller fortløpende. Det er også ventet et nytt toppkort fra Nvidia, GTX 780M.

 

Jeg har en følelse av at GTX 780M kommer til å være utenfor min finansielle rekkevidde, men jeg skal følge med videre utover sommeren. Akkurat nå leter jeg etter steder det går an å sammenlikne 6870-kortet med GTX 680M, men ser ut for at det ikke lar seg gjøre å se vanlige kort i sammenheng med laptop kort...

Lenke til kommentar

Jo det gjør det - i hvert fall til en viss grad. Gå hit. Finn boksen der det står "Single and multiple GPU's", forandre dette til "Single GPU's only". Gå deretter til boksen der det står "Show only notebook GPU's", forandre dette til "Show notebook and desktop GPU's". Til slutt går du dit det står "Restrict" og trykker på den. Kanskje må du også fjerne haken foran "Still available (not archived)". Etterpå kan du så bare sette en hake foran de kortene du vil sammenligne, trykke på "Restrict" igjen, så vil alle uvedkommende kort forsvinne fra sammenligningen.

 

3DMark Vantage P GPU: GTX 680M=20575, HD 6870=16393

3DMark 11 P GPU: GTX 680M=6073, HD 6870=4218.

Unigine Heaven 2.1 SXGA benchmark: GTX 680M=73,8 fps, HD 6870=67,7 fps.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Jo det gjør det - i hvert fall til en viss grad. Gå hit. Finn boksen der det står "Single and multiple GPU's", forandre dette til "Single GPU's only". Gå deretter til boksen der det står "Show only notebook GPU's", forandre dette til "Show notebook and desktop GPU's". Til slutt går du dit det står "Restrict" og trykker på den. Kanskje må du også fjerne haken foran "Still available (not archived)". Etterpå kan du så bare sette en hake foran de kortene du vil sammenligne, trykke på "Restrict" igjen, så vil alle uvedkommende kort forsvinne fra sammenligningen.

 

3DMark Vantage P GPU: GTX 680M=20575, HD 6870=16393

3DMark 11 P GPU: GTX 680M=6073, HD 6870=4218.

Unigine Heaven 2.1 SXGA benchmark: GTX 680M=73,8 fps, HD 6870=67,7 fps.

 

Tusen takk for hjelpen! Svært nyttig. Et siste spørsmål før du går: Hvor stor økningen på CPU-ytelse snakker vi om, hvis vi sammenlikner Phenom II x4 med i7 på p170? Såvidt jeg er kjent krever både planteside 2 og dayz kraftige cpu'er, så dette er et viktig poeng for min del.

Lenke til kommentar

Vanskelig å si, siden vi snakker om både stasjonær- kontra bærbarprosessor, og Intel kontra AMD. Det jeg kan si, er at Core i7 3630QM ikke er langt unna min stasjonære Intel Core i7 920 i ytelse (bedre på visse punkter, svakere på andre). Det er dessuten veldig sjelden at prosessoren er flaskehalsen når vi snakker bærbare.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Nei, hvis ikke mobiliteten er viktig for deg, så er det klart at du får mye mer for pengene ved å holde deg til stasjonær. For mitt vedkommende setter jeg veldig stor pris på de praktiske fordelene med en bærbar, og har følgelig byttet ut min stasjonære workstation/spillmaskin med en laptop som fikser begge deler, og som samtidig er uendelig mer flyttbar og bærbar - og er også villig til å betale merprisen for det.

Lenke til kommentar

Nei, hvis ikke mobiliteten er viktig for deg, så er det klart at du får mye mer for pengene ved å holde deg til stasjonær. For mitt vedkommende setter jeg veldig stor pris på de praktiske fordelene med en bærbar, og har følgelig byttet ut min stasjonære workstation/spillmaskin med en laptop som fikser begge deler, og som samtidig er uendelig mer flyttbar og bærbar - og er også villig til å betale merprisen for det.

 

Mobilitet er forsåvidt viktig for meg også, men det går mest på å flytte ting unna slik at det ikke står i veien :) Er tilbøyelig til å betale litt ekstra selv, men jeg bør helst se økt ytelse i henhold til prisen jeg betaler for det. Et bomkjøp er jeg lite gira på. Har blitt ganske gira på GTX 680M nå, og er spent på hvor bra kortet egentlig er.

Lenke til kommentar

Anbefaler deg å se an hva prisen blir for en ny Clevo-modell (Kunshan P150/170) med Haswell Core i7 49xxQM og GTX 780M. Hvis du skal opp i denne toppklassen når det gjelder (bærbar) spillestyrke, så er det egentlig bare Clevo (Multicom) og Dell Alienware som operer der - med Multicom'ene som betraktelig bedre når det gjelder pris/ytelse, Denne kombinasjonen scorer P29458 poeng i 3DMark Vantage, i følge en lekasje som Notebookcheck siterer, og en gjennomsnittlig ytelsesøkning på 30% i forhold til GTX 680M. Med alle mulige forbehold.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Anbefaler deg å se an hva prisen blir for en ny Clevo-modell (Kunshan P150/170) med Haswell Core i7 49xxQM og GTX 780M. Hvis du skal opp i denne toppklassen når det gjelder spillestyrke, så er det egentlig bare Clevo (Multicom) og Dell Alienware som operer der - med Multicom'ene som betraktelig bedre når det gjelder pris/ytelse, Denne kombinasjonen scorer P29458 poeng i 3DMark Vantage, i følge en lekkasje som Notebookcheck siterer, og en gjennomsnittlig ytelsesøkning på 30% i forhold til GTX 680M. Med alle mulige forbehold.

 

Jeg kommer antakeligvis ikke til å bestemme hva jeg går for før i slutten av juni, begynnelsen av juli. Kommer til å følge videre på Multicom sine maskiner, og 680M synes jeg virker lovende. Noen ide hvordan dette kortet ligger i periferien på stasjonære kort? ( 780M også interessant her forsåvidt). Jeg synes dog at Alienware virker overpriset og har antydninger til å selge merkevare mer enn faktiske spesifikasjoner.

Endret av PreZiDenT
Lenke til kommentar

GTX 680M er omtrent likt GTX 580/HD 6970 (stasjonær), mens GTX 780M vil (hvis de forløpige dataene stemmer) legge seg et sted like i underkant av HD 7970/GTX 660Ti (stasjonær).

 

Okay, det var det jeg trengte å vite. Takk igjen for rask tilbakemelding og tips.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...