Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Fransk muntlig eksamen vg2


Anbefalte innlegg

Hei, jeg kom dessverre ikke opp i skriftlig og prøver å forberede meg så mye som mulig til alle de muntlige fagene, mitt største problem er da fransk muntlig. Jeg har aldri interessert meg for franskspråket og klarer så vidt å få 2 i standpunkt, derfor er jeg veldig sikker på at jeg kommer til å stryke hvis jeg kommer opp siden jeg ikke klarer å holde spontane samtaler (på fransk).

 

Er det noen som har kommet opp i fransk muntlig eksamen før, hva forventes det å kunne? Har noen tips til hva jeg burde øve på for å klare meg best mulig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Jeg ble trukket til fransk muntlig i andreklasse på VGS, og kan fortelle dere at det ikke er så håpløst som det virker. Vi fikk oppgaven 48 timer før og skulle snakke om et besøk hos en fransk familie. Jeg laget en tekst, sendte den inn til retting hos en fransk bekjent og pugget knallhardt. På eksamensdagen - uten å vite hva jeg egentlig snakket om - pratet jeg fransk i ti minutter. En glimrende metode om du ikke behersker språket.

 

På spørsmålene i etterkant er visualisering viktig. Om du ikke klarer å si svaret på fransk, bruk kroppen. Ikke gå over til norsk. Lær deg enkle fraser som kan du gjenta spørsmålet og jeg forstår ikke. Det trekker opp, selv om man ikke skulle tro det. Hils skikkelig (på fransk selvfølgelig) når du entrer rommet og sett stemninga. Spør hvordan det går og vis at du kan enkle franske fraser allerede i løpet av det første minuttet sammen med faglærer og sensor.

 

Etter framlegget og spørsmålene knyttet til det, fikk jeg i oppgave å trekke et rollekort. Da er det slik at du blir satt inn i en gitt situasjon (f.eks. restaurantbesøk) og skal svare på spørsmål sensor stiller deg. Du skal snakke selvstendig og også spørre sensor om spørsmål. Her er det viktig at du har fraser på plass. Du trenger egentlig ikke å kunne så mye, men lær deg mange fraser og bruk dem. Vis at du kan fransk, selv om du egentlig ikke gjør det.

 

Fikk også i oppgave å oversette en tekst. Det bør gå greit for enhver person som har noen år med fransk på skolen bak seg. Aner du ikke hva det er frosken på CD-innspillingen snakker om, gjett! Det skader ikke å prøve.

 

Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

takk for svar Der Kaiser. Vi i VG3 får en lytteprøve som vi får bruke 20-25 min på, der selve teksten varer i 5min. vi skal så forklare hva teksten handler om og får spørsmål om den. så holder vi presentasjonen med temaet vi fikk 48 timer før og får spørsmål til den.

Lenke til kommentar

Lurer på om vi skal snakke standard fransk, f.eks je NE sais pas, eller om vi kan snakke mer sånn som de gjør- je sais pas

?

Og tror dere de trekker ned viss jeg blander på passé composé og imparfait? Går 3vgs og har fransk nivå2.

Lenke til kommentar

Lurer på om vi skal snakke standard fransk, f.eks je NE sais pas, eller om vi kan snakke mer sånn som de gjør- je sais pas

?

Og tror dere de trekker ned viss jeg blander på passé composé og imparfait? Går 3vgs og har fransk nivå2.

Snakk slik fransk er skrevet. Hold seg unna slangformer.

Lenke til kommentar

Er det lov med ordbok på lytteprøven? og hvordan foregår den, får man spole frem og tilbake som man selv ønsker? hvis ikke hvor mange ganger får man høre den? skal man gjenfortelle på norsk eller fransk?

 

Når man skal hilse og sånt sier man da "ça va?" sånn som man gjør med venner eller finnes det en litt høfligere variant?

 

unnskyld for mange spørsmål, vi har ikke fått vite så mye av læreren vår, han er ofte syk/borte så har ikke vært lett å få snakket med han.

 

tusen takk for alle svar! setter veldig stor pris på det! :D

Lenke til kommentar

vet ikke hva forskjellen er, så du ligger ihvertfall bedre an enn meg :(

 

Regelen jeg bruker er følgende:

 

Når man på engelsk ville brukt f.eks. "I ate", bruker jeg passé composé. Dersom man på engelsk ville brukt f.eks. "I was eating", bruker jeg imparfait. Det er nok noen få unntak, men regelen har fungert veldig bra for meg.

Lenke til kommentar

Kom opp i fransk! Oppgaven min går ut på at jeg skal skrive om en ferie jeg har hatt i forskjellige regioner i Frankrike, skal skrive om mat jeg spiste, om kulturen i de forskjellige stedene og attraksjonene jeg så. Presentasjonen skal bare være 5-10 minutter så tenker at jeg ikke skal dra inn alt for mange regioner, men heller legge mer vekt noen få.

 

Er det noen som har vært i Frankrike før og anbefaler noen spesielle regioner/steder å skrive om?

Har i alle fall valgt å skrive om Île-de-France og de typiske greiene i Paris, som Tour Eiffel, Arc de Triomphe, Disneyland osv. Tenkte også å skrive om Alsace, Provence og kanskje Bretagne eller Bourgogne. Noen tips?

Endret av supermario1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...