Gå til innhold

Viste frem den første Jolla-mobilen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror Nokia angrer dypt på at de ikke laget Android-telefoner da de hadde muligheten. Så langt har Windows-telefonene vært en flopp- i første kvartal 2013 hadde Microsoft bare 3 prosent markedsandel, mens Android lå på 75. Dette i følge Gartner Group, se http://www.gartner.c...room/id/2482816

 

Jolla Phone vil bli et godt håndsett med et godt OS (Sailfish), akkurat som Nokia N9 var et godt håndsett med et godt OS (MeeGo). Men de vil aldri komme opp i en kritisk masse som vil true Android eller iOS. Dersom Jolla overlever året og klarer å holde seg flytende, tror jeg de vil bestå som et litt nerdete alternativ til de store aktørene, omtrent som Linux fungerer i dag. Og så vil mye av suksessen avhenge av app-økosystemet de klarer å skape, og at de mest populære appene blir å finne for Sailfish.

Endret av ole_irgens
  • Liker 5
Lenke til kommentar

"The other half" kommer fra at utskiftbare deksel skal kunne utvide funksjonaliteten til telefonen. F.eks. ønsker de at tredjepartsleverandører skal kunne levere deksel med tastatur, noe det allerede ser ut til at vil bli tilgjengelig.

 

Jeg tror ikke at Nokia angrer på at de skrotet MeeGo, jeg tror de angrer på at de laget og opensourcet det. De som sitter igjen der nå hater MeeGo/Maemo fordi de skal liksom selge brennende-platform-strategien som det riktige valget for Nokia, og det er litt vanskelig nå når salgstallene daler med 20 mill til 63 mill fra Q1-12 til Q1-13.

 

Edit: Som riktignok er en forbedring siden de dalte med 24 mill enheter sammenlignet med samme kvartal i 2011. I kvartalet Q1-11, når Elop brant plattformen sin, gikk de vel ned med 2,5 mill sammenlignet med Q1-10 året før. Ser vi på året FØR brennende-platform-strategien, gikk Nokias salgstall opp med nesten 13 mill til 110 millioner solgte enheter fra Q1-09 til Q1-10.

 

Nokias beste kvartal i antall solgte enheter noensinne var Q4-10, hvis jeg husker riktig. Kvartalet før brennende-platform-strategien ble offentliggjort.

 

Alle tall fra Gartner, og er solgte Nokia-telefoner uavhengig av plattform.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
Men de vil aldri komme opp i en kritisk masse som vil true Android eller iOS.

Jeg tror mange har de to lukkede systemene langt opp i halsen og vil ønske mer åpne systemer med blant annet HTML5-baserte apper velkomment. HTML5 kommer også til iOS og Android etter hvert. Utviklerne slipper mye dobbelt og trippeltarbeid ved å velge HTML5 enn de proprietære systemene, selv om HTML5 vistnok er litt vanskeligere å programmere for. En markedstilgang uten propiretære begrensnigner er gull verdt.

 

For Jolla sin del lurer jeg på hvordan de skal kunne konkurrere mot Ubuntu touch. Hva har Jolla som ikke Ubuntu touch har og omvendt?

Lenke til kommentar

Jeg tror mange har de to lukkede systemene langt opp i halsen og vil ønske mer åpne systemer med blant annet HTML5-baserte apper velkomment.

 

Jeg skulle ønske du hadde rett. Men det er nok dessverre slik at de aller aller fleste kjøper en "kul mobil" uten tanke på det som ligger under panseret. Et lite, nerdete mindretall velger gadgets ut fra ideologi og/eller kunnskap, men de/vi er i et antall som er så lite at det neppe er i stand til å holde et eget økosystem flytende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dessverre heller jeg mot å tro at dette er for lite, for sent til å klare å selge utenfor geek-segmentet.

Jeg blir nok å skaffe en når den kommer, dersom det ser greit ut, men angrer (foreløbig) ikke på at jeg etter å ha sett detaljene i går bestilte (og fikk levert i dag! God jobb, Komplett og Tollpost!) Samsung GS4 for å erstatte gode, gamle N9 :)

Lenke til kommentar
Bestillt limited edition, av ren nysgjerrighet. Kan bli spennende, you never know....
Hvordan fikk du bestilt? Jeg prøvde noen minutter etter live-streamen i går, men fikk opp at Norge ikke var tilgjengelig for øyeblikket.

 

Mor og far bor i Finland, så bestillte til deres adresse.

Lenke til kommentar

Jeg tror Nokia angrer dypt på at de ikke laget Android-telefoner da de hadde muligheten. Så langt har Windows-telefonene vært en flopp- i første kvartal 2013 hadde Microsoft bare 3 prosent markedsandel, mens Android lå på 75. Dette i følge Gartner Group, se http://www.gartner.c...room/id/2482816

 

Tja, Nokia hadde nok hatt såpass tyngde i markedet at de hadde klart seg relativt bra med Android. Men nå er det jo engang sånn at det vell knapt er Samsung, og et par av de mindre kinesiskeprodusentene som faktisk tjener greit med penger på Android. Selskaper som Sony og HTC sliter jo ganske mye om dagen, og det til tross for at Android som plattform har tilrevet seg en stor markedsandel.

 

Det er ingen automatikk i at det skulle gått så fryktelig mye bedre for Nokia her, og de så vell for seg en lukrativ posisjon i markedet om de stå om Windows Phone produsent nr1, som Samsung for øyeblikket er Android produsent nr1. Problemet er bare det at til tross for Microsoft sin størrelse og tyngde i markedet så har Windows Phone vært under all forventning og mye av skylda her ligger vell på Microsoft og ikke Nokia selv som på mange måter blir hold tilbake av plattformen.

 

 

Jeg tror mange har de to lukkede systemene langt opp i halsen og vil ønske mer åpne systemer med blant annet HTML5-baserte apper velkomment. HTML5 kommer også til iOS og Android etter hvert. Utviklerne slipper mye dobbelt og trippeltarbeid ved å velge HTML5 enn de proprietære systemene, selv om HTML5 vistnok er litt vanskeligere å programmere for. En markedstilgang uten propiretære begrensnigner er gull verdt.

 

Utfordringen med HTML5 baserte applikasjoner er jo å få god og tett optimalisering mot alle plattformer, alle skjermstørrelser, GUI, menyoppsett osv osv.. Om ting blir for rotete så foretrekker nok de fleste dedikerte applikasjoner som faktisk er optimalisert for det systemet de kjører på.

Lenke til kommentar

Hva har Jolla som ikke Ubuntu touch har og omvendt?

 

Før de triste fakta kommer med begrensninger, ser det ut til at Jolla kan få støtte for Android Apps out of the box, og kanskje til og med offisiell støtte for Play Store. Det har ikke jeg lest at Ubuntu har.

 

Det er bare én ting, men det er en ganske big deal.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...