Gå til innhold

Flytte epost til ny pc (outlook)


Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg har en squirrel webmail (IMAP/POP3) den er koblet opp mot Outlook 2010 så bruker nesten aldri webmail brukergrensesnittet.

 

Har nå kjøpt ny pc, og vil flytte over alle mailene, har lokalisert flere .pst filer da jeg har skjønt at det er her mailene ligger. Problemet oppstår når jeg overfører de:

 

1. Webmailen min blir full når jeg overfører, finnes det en måte å legge inn mailene kun på outlook, og ikke automatisk også laste de opp til webmailen?

 

2. Etter at jeg har gjort dette, forsvinner mailene fra outlook, en gang ble alle flyttet til trash og neste gang jeg åpnet outlook var alle borte. Hva er riktig prosedyre for å overføre mail, må jeg legge de i en ny mappe og ikke samme innboks som jeg bruker nå?

 

Håper på gode svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hm, de mailene som ligger i en .pst fil ligger jo der og ingen andre steder. - Er problemet ditt at du prøver å dra disse et sted og så lastes de opp på serveren?

 

Jeg ville vel egentlig bare laget en ny konto i outlook på den nye maskinen, og åpnet alle pst-filene som separate filer. - Så kan du evt konsolidere disse i én fil og ha den som arkiv?

Lenke til kommentar

Her må du klargjøre noe småting først - slik at vi kan hjelpe deg best mulig. Det er ellers helt korrekt at .pst filene inneholder lokal kopi av mailene.

 

Ellers så er ikke Squirrel Webmail så viktig/interessant i denne sammeheng. Dette er bare et webbasert grensesnitt på mailkontoen din på mailserveren hos ISP-en.

 

Og så til spørsmålene:

  • Har du brukt POP eller IMAP for å koble deg opp mot mailserveren?
     
    Dersom du har brukt IMAP så ligger fremdeles alle inn og utgående eposter på mailserveren, og .pst filene dine er bare en kopi. Da kan du bare koble deg opp med IMAP på kontoen på nytt og alt er oppdatert.
  • Dersom du har brukt POP (POP3) - har du satt opp slik at epostene på server slettes etterhvert eller ikke? Om du har satt de opp til å slettes så er .pst filene orginal (eneste kopi). Dersom du har satt opp uten å slette på server så har du dobbelt av inngående epost, mens utgående kun finnes i .pst filene.

Ellers er .pst et Microsoft-spesifikt format - og det er i realiteten bare Outlook som kan åpne dette på en fornuftig måte (forenklet og ikke helt korrekt).

 

Så til den anbefalte fremgangsmåten for å opprette konto på ny maskin. Jeg forutsetter at du har ny og gammel maskin tilgjengelig samtidig.

  1. Dersom du i dag bruker IMAP som protokoll så er det bare å opprette en konto i Outlook på den nye maskinen - husk at du fremdeles bør bruke IMAP.
  2. Dersom du bruker POP3 og ikke sletter eposter på server, eller er usikker på hva som er slettet, så oppretter du også en konto i Outlook på den nye maskinen. Den vi da hente inn det som ligger på epostserveren. Sjekk kort hva du mangler (f.eks utgående) og så eksporterer du de eposten (utgående) og inngående som mangler (før dato) som beskrevet her - http://office.microsoft.com/en-001/outlook-help/export-outlook-items-to-an-outlook-data-file-pst-HA102534110.aspx. Du kan også velge Fil, Åpne, Importer, Eskporter til fil.
     
    Etterpå importerer du disse til den nye maskina med Fil, Åpne, Åpne datafil for Outlook.
     
    På denne måten unngår du dubletter, men utgående og gamle eposter vil komme i egne mapper.
  3. Følg framgangsmåten som angitt her - http://office.microsoft.com/en-us/outlook-help/move-outlook-information-to-another-computer-that-has-outlook-2010-installed-HA102544948.aspx. Denner er ideel om du ikke har eposter på server - har du eposter på server så risisikerer du passelig med dubletter.

Her er en liten artikkel som forklarer forskjellen mellom IMAP og POP, http://www.geek.com/mobile/geek-101-pop-vs-imap-1536343/. I dag er det kun et argument mot å bruke IMAP, nemlig manglende plass på server hos ISP. Og er det en realitet - ja da bør man kanskje flytte kontoen.

 

Kan hende andre har bedre fremgangsmåter - jeg bruker nemlig ikke Outlook som epostprogram selv, men jeg har gjort det på denne måten for en del andre.

Lenke til kommentar

Min far kom med samme problemet 2 år tilbake, tvinget han over på web basert mail, Outlook mail som er lokal lagret er jo totalt utdatert og tungvint. Han likte ikke at han måtte bytte i starten, men nå er han mega fornøyd.

 

Man kan fint bruke Outlook, Thunderbird etc og ha epostene lagret på server. Bare å sette kontoene opp korrekt med IMAP det. Webmail mangler ofte en god del funksjonalitet (varierer med system) som er fint og ha.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fordi man ved webmail er avhengig av funksjonaliteten til det programmet (løsningen) som ISP-en velger å bruke. Disse kan være svært varierende - og i enkelte tilfeller direkte dårlige - blant annet når det gjelder oppsett av mapper, søk, visning av formatterte eposter, kopier inn bilder, sending direkte fra andre programmer osv. Squirrelmail som TS har tilgang til er etter min mening nesten en vits når det gjelder brukergrensesnitt og muligheter, mens Zimbra, Gmail og Yahoo har brukbare grensesnitt - men med mangler.

 

Når man da ved rett oppsett - dvs ved å bruke IMAP-protokollen - lagrer all epost på serveren (inn og utgående) og man har tilgang til denne via webmail, andre maskiner, mobiltelefoner etc med sine spesifikke programmer. Man kan selv velge om man vil lagre en kopi på egen maskin når setter opp kontoen i Outlook eller Thunderbird. Personlig gjør jeg dette fordi jeg da har tilgang til epostarkivet selv om jeg ikke er koblet til internett.

 

Så Outlook eller Thunderbird gir alt du får gjennom webbasert epost - men også en god del i tillegg. Blant annet muligheten til å håndtere flere epostkontoer i samme grensesnitt, bedre søkefunksjonalitet, popup ved ny innkommende epost, rss, nyhetsgrupper, chat og integrerte kalendere. Så om man har tilgang til programmene (har Outlook lisens, Thunderbird er gratis) så ser jeg ingen grunn for ikke å ha både i pose og sekk (det beste fra begge verdener). Så hvorfor gå for en halveis løsning når man på en enkel måte kan få en komplett løsning.

 

Personlig har jeg hatt egen mailserver (Zimbra) i over 4 år. Selv om Zimbra har en av de bedre løsningen for webmail så har jeg funnet ut at Thunderbird med IMAP-protokoll fungerer langt bedre og gir en bedre arbeidsflyt. I tillegg har jeg Gmail, Yahoo og Live mail - primært for testing. I Thunderbird har jeg også tilgang til disse som egne mapper - også satt opp med IMAP.

 

Bruker man IMAP så er det heller ikke noe problem å skifte maskin - bare sett opp Outlook eller Thunderbird likt som på forrige maskin, og så er man akkurat der man var.

 

Så jeg vil påstå at du har gitt din far en dårligere løsning fordi du ikke har satt deg skikkelig inn i ulike protokoller for epost og hvilke muligheter som finnes.

Lenke til kommentar

Det kan nok hende det, men det var så mye problemer med den j***** outlooken at webbasert var det enkle og beste. Ser ikke helt det store i fordelene du skilter med, men så er jeg ikke en som bruker email hele dagen i jobb heller, så hvem vet, kanskje jeg hadde endret mening hvis jeg svarte på 100 mail per dag, men foreløpig er jeg 100% overbevist om at webbasert er enklere og bedre.

Lenke til kommentar

Finn .pst filen din.. den nyeste. Legg den i f.eks. dokument folder. Lag gjerne en folder du kaller e-post eller noe slikt.. Så starter du outlook for første gang.. Da får du val å starte ny e-mail, eller finne din gamle pst file. Browse deg til den, og du er klar til bruk. Enkelt å greit. Jeg har gjort dette siden midten av 90 tallet.. har alle viktige mail etc enda(kjører automatisk backup av denne også). Har så langt ikke hatt noen problemer med outlook. Reinstall av og til ved upg av OS etc må en regne med.

 

Ellers så bruker jeg eget domain som mail. Tilsvarene gmail etc. Da har jeg tilgang til min mail online og i outlook på hoved pc. Så alltid enkel tilgang fra mob, net og hoved pc. Outlook bruker jeg egentlig kun for å ha kopi av de viktige mailene. Kjent å ha alt på en plass. Web basert mail blir autoslettet 14 dager etter lest/slettet i outlook. Dette gjøres enkelt i innstillinger av e-post konto online/outlook.

Lenke til kommentar

Ok, takk for gode svar.

 

Jeg skulle til å sjekke nå om jeg har IMAP eller POP3 konto. Grunnen til at jeg trodde jeg hadde IMAP var fordi jeg fikk beskjed første gang jeg skulle overføre en .pst fil jeg fant at "Your IMAP account is full", altså jeg måtte innpå webmailen og slette mailene samtidig som de kom innpå outlooken på den nye maskinen (men mailene forsvant fra ny-pc`en likevel etter en stund, forstå det den som kan)

 

Tilbake til poenget: Den gamle pc`en var stilt inn etter denne malen: http://vitnett.no/images/stories/oppsett/outlook2010.pdf (POP3) konto.

 

Men når jeg skulle sette opp kontoen på min nye pc, så stod IMAP i kontoen som forhåndsbestemt, fikk ikke til å endre det heller. Jeg endret innkommende og utgående e-post til slik jeg hadde på min gamle pc, og det fungerte. Fikk til å sende samt ta imot. Altså alt fungerer, bortsett fra at jeg blir litt forvirret angående IMAP og POP3. Noen som skjønner meg? :)

 

 

 

Jeg har fortsatt ikke importert mailene, da jeg vil unngå å måtte sitte på webmailen samtidig å slette tusenvis av mailer fordi den vil fylles tvert. Noen måte jeg kan hindre dette på og KUN fylle outlooken?

Virker som at det går begge veier, fyller jeg outlooken, så sendes det også til webmailen.

 

Vil noen av de ovennevnte guidene forhindre det?

Lenke til kommentar

Jeg løste det, jeg hadde vist klart å få over alle de gamle mailene likevel. De lå bare godt gjemt under egne mapper. De ble først lagt inn i min ordinære innboks før de ble flyttet, derfor trodde jeg de forsvant. Men de flyttet heldigvis bare på seg.

 

Takk for god hjelp og ha en fin kveld!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...