Gå til innhold

Hva "tjener jeg" på å bytte ut CPU og skjermkort (evt. annet)?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

 

Vurderer å bytte ut noen deler, først og fremst CPU og skjermkortet og lurer på hva jeg "tjener" på dette, i form av å takle spill bedre.

 

 

Jeg har dette i min stasjonære nå:

 

Intel® Core i5-2500 Processor

Socket-LGA1155, Quad Core, 3.3Ghz, 6MB, 95W, Boxed

 

Sapphire Radeon HD 6950 2GB GDDR5

PCI-Express 2.1, 2xDVI, HDMI, DisplayPort, Dual Fan & BIOS

 

Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 8GB CL9

Kit w/2x 4GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, for Core i5 and i7, 1.65V

 

ASUS P8Z68-V PRO, Socket-1155

ATX, Z68, DDR3, 3xPCIe(2.0)x16, CFX&SLI, SATA 6Gb/s,USB3.0,FW, VGA,DVI,HDMI, EFI

 

 

I tillegg har jeg SSD og en 850(?) PSU..

 

 

Jeg vurderer (uten å ha kikket noe særlig):

 

Intel® Xeon® Processor E3-1270

Socket-LGA1155, Quad Core, 3.5GHz, 8MB, 80W, Boxed w/fan

 

ELLER:

 

Intel® Core i7-3770 Processor

Socket-LGA1155, Quad Core, 3.4GHz, 8MB, 77W, HD4000, Boxed w/fan

 

 

OG:

 

ASUS Radeon HD 7950 3GB GDDR5

PCI-Express 3.0, "DirectCU II TOP V2", DL-DVI-I, DL-DVI-D, DisplayPort, HDMI

 

 

Jeg har plukket ut disse to-tre produktene litt etter pris og at "tallene var noe høyere enn hva jeg hadde fra før"-metoden.

 

 

Jeg synes PC-en min per nå drar ting ganske så bra, men ikke alt heeelt supert på 1920x1200.. Jeg ligger på 35-40 FPS i FarCry 3 med veldig høye innstillinger, men må ned i 1600x900 for å klare over 50.. (Jeg husker ikke helt hva det het), men det var en slags "lyseffekt-mod"(?) til Skyrim (som også fantes til GTA4), for å gjøre ting veldig smooth, og den dro FPS-en veldig mye ned!

 

 

Uansett: Hvis jeg bytter ut disse to tingene, hvordan vil økningen i spillopplevelsen bli, mtp at maskinen klarer høyere innstillinger og høyere FPS på de nyeste spillene?

 

Vil det forsvare prisen på 4-5000 kroner?

 

Og, trenger jeg å bytte ut andre deler? Hovedkortet klarer seg, eller? RAM?

 

 

 

Takker for svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forbedringen man får ved å oppgradere til en i7 er så liten at du sannsynligvis ikke kommer til å merke det - hvertfall ikke med nåværende generasjon. Det blir kanskje kanskje verdt det når Intels neste serie kommer ut, men foreløpig kan du like gjerne overklokke i5-en med 500 MHz for å 'ta igjen' ytelsen.

 

Hvis du skal bytte skjermkort nå ville jeg byttet til 7970. Ellers ville jeg ventet til 8xxx kommer ut.

Lenke til kommentar

Ah.. Takker for svar! :) Da ser det nok ut til at jeg venter noe, siden 5000 jo er en del penger.. Inntrykket mitt, om jeg ikke har bommet noe her nå, er at dt vil kote mer enn det smaker..?

 

Noe jeg glemte å si, er at jeg ikke hadde planer om å kjøpe før i midten av sommeren, etter ferien (og skattepengene), om det har noe å si?!

 

Men, for å dobbeltsjekke.. Hva med crossfire-løsningen? Er det noe å tenke på?

 

 

Takker for forslag! :)

Lenke til kommentar

Ah.. Takker for svar! :) Da ser det nok ut til at jeg venter noe, siden 5000 jo er en del penger.. Inntrykket mitt, om jeg ikke har bommet noe her nå, er at dt vil kote mer enn det smaker..?

 

Noe jeg glemte å si, er at jeg ikke hadde planer om å kjøpe før i midten av sommeren, etter ferien (og skattepengene), om det har noe å si?!

 

Men, for å dobbeltsjekke.. Hva med crossfire-løsningen? Er det noe å tenke på?

 

 

Takker for forslag! :)

Har ikke noe å si om du venter litt med å kjøpe. Nye serier er vanligvis ganske dyre med det samme de kommer ut på markedet. Optimalt sett kan du faktisk vente til nærmere høsten ;)

 

Crossfire er ikke dumt det, strømforsyninga skal være kraftig nok til det, og du kan fortsatt bruke det gamle kortet ditt (kontra å kaste det...)

Lenke til kommentar

Hvor mye tjener man generelt på i spill ved å skaffe crossfire da? Mulig med et estimat i %, eller FPS?

 

 

Synes forøvrig det er litt rart at ny CPU og GPU ikke ville gi mer boost for øyeblikket, siden jeg kjøpte elementene mine på høsten i 2011, til Skyrim kom.. Trodde at hvis man kjøpte ting til nogenlunde samme pris nå, halvannet år senere, så burde ting bli merkbart bedre!?

 

 

Takk igjen for svar alle sammen! :)

Lenke til kommentar

..forresten, hvis man skal kjøpe nytt skjermkort til Crossfire.. Hvor LIKE må kortene være? Må ALT være likt, modell, merke, osv.. (Vel, ATI må jo være likt, men).. må det være NØYAKTIG samme modell, eller hva er minstekravet? Jeg finner ikke noe HD 6950-kort på komplett.no i hvert fall.. :(

Lenke til kommentar

CFX leverer typisk 90-100% flere fps, men det er ikke så ofte at opplevelsen vil være like god.

For å kjøre CFX med et 6950 kan du montere alt fra 6930 til 6990 i maskinen, se på bruktmarkedet ettersom ditt 6950 ikke er verdt i nærheten av 2000 kr i dag.

 

Angående manglende progresjon, så har Moores lov stoppet opp de siste årene og det hjelper heller ikke på situasjonen at flere transistorer ikke skalerer lineært med ytelse. Intel har for eksempel sluttet å følge Moores lov siden 2009, og AMD og Nvidia stoppet opp rundt samme tidsrom.

 

Et 7950 er bortimot 50% raskere enn 6950, og det vil ikke gi en merkbar forbedring med mindre du kjører feil innstillinger i spill fra før av.

Lenke til kommentar

Takker så meget for tilbakemeldinger!

 

Virker jo som om å kjøre kortet mitt i Crossfire er en veldig så god idé, om jeg ikke har bommet på noe nå?

 

 

Takk igjen!

Jeg ville sagt at det er et godt alternativ til å kjøpe nytt, da kortet ditt er relativt svakt, men ikke moden for dynga, og det at oppsettet ditt skal tillate det. CFX kan påvirke spillopplevelsen negativt (microstuttering, FPS-drop), men dette burde ikke være veldig plagsomt med mindre du er sjelden kresen. Har personlig aldri prøvd CFX/SLI, men det skal være en ganske brukbar løsning for å få mer ut av builden din ;)

Lenke til kommentar

Takk! :)

 

Ser ikke på meg selv som veldig kresen, men lurer nå allikevel.. Det med stuttering og fps-drop, hvor ofte skjer dette? Er det plagsomt? Skjer det hvert spill, eller bare noen få? Osv..

 

:)

Hvor ofte? Umulig å si, varierer fra spill til spill.

Plagsomt? Ord kan ikke beskrive det.

Hvis du ligger under 50 fps kommer du garantert til å merke det om det er et spill som er plaget av det, i BF3 kan du for eksempel forvente over 60 fps uten at det er spillbart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...