Gå til innhold

Canon EOS M erfaringer


Anbefalte innlegg

Har anskaffet meg et Canon EOS M.

 

Har EOS kameraer fra før. Ønske om et mindre kamera var viktigste grunn til kjøp.

 

Var klar over den trege autofokusen, slik at det ikke var noen overraskelse.

Håper på en firmware oppgradering en gang kan bedre responsen.

 

Byggekvaliteten er super. Størrelsen er mye mindre enn et vanlig EOS, men kit linsa på 18-55mm er litt stor. 22mm er nok bedre hvis man skal ha det i jakkelomma.

 

For meg er det viktig at kamera har noenlunde samme meny og funksjons oppsett som et ordinært EOS kamera.

 

Er meget fornøyd etter en ukes bruk. Det viktigste er at bildekvaliteten er veldig bra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fikk selv tak i ett EOS-M med 18-55mm kit objektivet når det var på tilbud til 1999kr.

Bildekvaliteten og menyene er som en drøm i forhold til Nikon J1.

Men autofokus hastigheten er håpløs spesielt i forhold til J1 som er like god som DSLR.

Litt synd at ikke EF objektiver passer direkte på EOS-M.

Lenke til kommentar

Jeg fikk selv tak i ett EOS-M med 18-55mm kit objektivet når det var på tilbud til 1999kr.

Bildekvaliteten og menyene er som en drøm i forhold til Nikon J1.

Men autofokus hastigheten er håpløs spesielt i forhold til J1 som er like god som DSLR.

Litt synd at ikke EF objektiver passer direkte på EOS-M.

Kan du utdype det med menyene? Kjenner kun Canon-menyer fra kompaktkameraer og er ikke særlig begeistret for de. Derimot har jeg ingen problem med å finne frem i Nikon eller Panasonic-menyene. Kan selvsagt være en vanesak, men da hadde du neppe uttalt deg så bastant. Vurderte litt EOS-M selv. Billedkvaliteten ser jo ok ut.

Lenke til kommentar

Kan du utdype det med menyene? Kjenner kun Canon-menyer fra kompaktkameraer og er ikke særlig begeistret for de. Derimot har jeg ingen problem med å finne frem i Nikon eller Panasonic-menyene. Kan selvsagt være en vanesak, men da hadde du neppe uttalt deg så bastant. Vurderte litt EOS-M selv. Billedkvaliteten ser jo ok ut.

Da vil du ikke like menyene - EOS-kameraene har samme menyer som kompaktene, på steroider.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte også kamera med 18-55mm til 1995,- på timestilbud for et par måneder siden. Det har dog ballet på seg med 22mm f/2 STM, ekstra batteri og Canon sitt halv-etui som gir litt bedre grep. Vips så var vi oppe i 4000 kr :)

 

Etter å ha fått låne tomsi sin Olympus VF-1 på fototreff på lørdag så har jeg også bestilt en slik. Den er tilpasset 17mm på m43, så den passer da ypperlig til 22mm på EOS-M også :)

 

Jeg veldig imponert over hvor mye Canon har klart å tweake 18MP-sensoren sin. Jeg har også 7D som har første generasjons 18MP-sensor. EOS M er nesten et trinn bedre på høy ISO. Jeg kvier meg ikke for å bruke 3200, og kan også leve med 6400 dersom det er helt nødvendig. Støyen er også mindre på lave ISO-verdier. Generelt virker raw-filene renere. Ser også ut til at AA-filteret er svakere, slik at det ikke trengs så mye oppskarping som på 7D.

 

Autofokusen er treg, ja, i forhold til andre speilløse konkurrenter. Sammenlignet med Point-and-shoot-kameraer er det dog ikke så ille. Jeg lever godt med det, men fotograferer mest statiske og sakte bevegende motiver. Trenger jeg rask auto- og følgefokus så har jeg andre verktøy for det.

 

Betjeningsmessig er jeg jo allerede indoktrinert, da jeg har både Canon-speilrefleks og point-and-shoot lommekamera. Touchskjerm var dog nytt for meg, og jeg var i utgangspunktet skeptisk. Men brukergrensesnittet er bygget på en god måte som gjør skjermen veldig lett å bruke, og den er akkurat passe responsiv.

 

Også får man med en særdeles god raw-konverter med på kjøpet. Jeg har blitt veldig kjær med Canon DPP og liker at jeg kan bruke det til både DSLR og det mer kompakte alternativet.

 

Video opptar meg ikke veldig, men kvaliteten er særdeles god, og med den stabilisert kitzoomen med STM er det et veldig kjekt videokamera til håndholdt bruk.

 

Jeg angrer ikke på kjøpet. Det er faktisk av de bedre kjøpene jeg har gjort. Ville jeg kjøpt det til fullpris? Fullpris når jeg kjøpte det var 3995,- (eller var det 4495,-?). Svaret er i hvert fall nei, med mindre jeg hadde fått anledning til å teste litt over en lengre periode først. Prisene ser ut til å ha dalt litt i det siste, og både JapanPhoto og FotoVideo har solgt det til 2995,- over en lengre periode. Hadde jeg ikke fått med meg komplett.no's timestilbud tidligere i våres, så ville jeg nok kjøpt det til den prisen.

Lenke til kommentar

Interessant tråd.

Jeg kjøpte Olympus EL-P3 som supplement til mitt 7D før sommeren i fjor. Skulle ha et mindre kamera som ville yte tilsvarende som et DSLR og som var greit til ferie og gatefoto.

Dette var rett før EOS M var kommet så det var ikke tema da.

Olympuskameraet var flott på mange måter og sammen med 20mm f1,7 var det et fint kamera også om kvelden på grunn av intern bildestabilisering i kamera.

Men jeg synes støyen når man passerte 1000 ISO var for høy og etter min mening var støyen da omtrent som ISO 1600 på 7D. Jeg var jo ikke fornøyd med støyen fra 7D heller så det var en liten nedtur.

Menyene var ikke like enkle som jeg var vant med fra Canon men den vippbare skjermen var grei. Dog savnet jeg en søker jeg kunne legge øyet inntil og det var ikke sjelden jeg tok kameraet opp til øyet når jeg skulle fotografere :)

Da jeg kom hjem fra ferien solgte jeg både 7D og PEN kameraet. Kjøpte et 5D MkIII og er selvfølgelig strålende fornøyd nå.

 

Det jeg derimot savner er faktisk å ha et lite kamera i tillegg av og til. Et EOS M lokker med at det kanskje er hakket bedre enn 7D var på høy ISO og at man kan bruke EF objektivene.

Det som holder meg borte fra å kjøpe ennå er det som sies om autofokus samt at kameraet kan bli ubalansert med EF objektiver.

 

Nå har jeg lagt det på is.......tror jeg......til etterfølgeren dukker opp, kanskje med bedre autofokus. Men skulle kameraet dukke opp for under 2000,- kan det jo bli aktuelt likevel.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Dramatisk forbedring der ja. Hadde den hatt vridbar skjerm, evf og 1080/50p hadde den vært et alternativ. Det flotte med dette kameraet er at man har billig tilgang til canons vanlige objektiv. Sonys latterlig dyre konverter er en av grunnene at nex ble forbigått.

Skal bli spennende å se hva de gjør ut av neste versjon.

Lenke til kommentar

Jeg har bestilt 11-22, synes prøvebilder og MTF-chart ser lovende ut. Optikken er foreløpig den beste delen av EOS-M systemet, selv om kameraet med firmwareoppdateringen er blitt adskillig bedre mht. AF.

 

Japan Photos tilbudspris(?) nå fram til søndag er noen hundre under Fotovideos pris som jeg tror er det leiet objektivet kommer til å legge seg i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...