Gå til innhold

Nå blir skjermene på bærbare PC-er enda mer høyoppløste


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Håper jeg virkelig at Windows 8.1/Blue får bedre skalering, for selv 1080p er en drøy oppløsning med 96 dpi for hvermannsen. Dagens skalering fungerer i beste fall knapt, og slik jeg ser det så vil disse oppløsningene gjøre maskinen ubrukelig for folk flest om ikke MS tar tak. Har selv lyst på ny laptop, men vil ha 15,6 <1080p pga hvor smått ting blir, kanskje 1600x900 til Samsung...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så lenge Samsung trumfer videre med PLS og andre egne løsninger som ikke er helt på nivå med de fleste IPS paneler når det kommer til fargespekter, fargedybde og kalibrering fra fabrikk så tar jeg heller 13,3" med 2560x1440 IPS enn en Samsung 13,3" med 3200x1800 PLS.

 

Nå er jo mange selskaper veldig flinke til å skryte på seg det ene og det andre, vi får nå se når dette faktisk dukker opp og hvor gode panelene faktisk er i praksis. Samsung selv har vell skapt rykter om type 2560x1440 nettbrett i lange tider nå uten at vi har sett fnurten av noe sånt per dags dato.

 

 

Videre så blir det jo veldig spennende å se på priser osv.. Et større markedet og større konkurranse innenfor ikke bare skjermer med et høyt antall piksler, men større konkurranse innen det å faktisk levere paneler med oppegående innsynvinkler, god og ikke minst halvveis korrekt fargegjengivelse er så absolutt velkommen i markedet. Dette betyr jo også at Microsoft må ta arbeidet med å støtte høy PPI på alvor for ellers så blir det mye ymse med så høy oppløsning i Windows. Forhåpentligvis så skal Windows 8.1 forbedre mye her, men så er det jo dette at folk flest ikke vil ha Windows 8 i utgangspunktet da..

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Fra artikkelen: "Apples 15-tommers MacBook Pro har for eksempel en pikseltetthet på 221 og er også noe mindre enn den kommende 15,6-tommeren til Sharp."

 

Det stemmer jo ikke at 15.4" skjermen i MacBook Pro Retina (med 16:10 format) er mindre enn Sharps 15.6" med 16:9 format. Arealet på Apples skjerm er ca 2% større...det ligger i proporsjonene.

Lenke til kommentar

Nå er jo mange selskaper veldig flinke til å skryte på seg det ene og det andre, vi får nå se når dette faktisk dukker opp og hvor gode panelene faktisk er i praksis. Samsung selv har vell skapt rykter om type 2560x1440 nettbrett i lange tider nå uten at vi har sett fnurten av noe sånt per dags dato.

 

Nexus 10 er laget av Samsung og har 2560x1600.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Skulle gjerne hatt 3200x1800 på 27" skjermer.. Det er absolutt noe å hente på å gå over 2560x1440, men for å være ærlig er det mindre å hente på laptoper. Fortsatt positivt. Kanskje de kan tillate noen døde piksler for de er så små at ingen ser det, og at det er derfor de begynner med små skjermer

Endret av fa2001
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Håper jeg virkelig at Windows 8.1/Blue får bedre skalering, for selv 1080p er en drøy oppløsning med 96 dpi for hvermannsen. Dagens skalering fungerer i beste fall knapt, og slik jeg ser det så vil disse oppløsningene gjøre maskinen ubrukelig for folk flest om ikke MS tar tak. Har selv lyst på ny laptop, men vil ha 15,6 <1080p pga hvor smått ting blir, kanskje 1600x900 til Samsung...

Nå vet jeg riktig nok ikke hvordan det er i W8, men i W7 er det fullt mulig å stille inn dpi. Dog bare i følgende steg: 96, 120, 144 og 192.

Lenke til kommentar

Ennå et stykke opp til en pikseltetthet på 300 per tomme. Synes jeg har lest at dette er grensen på hva et menneske kan klare å se. Men da skal også tryne være klistra inn i skjermen :p Så nødvendigheten for mer enn 1080p på 15,6" er vel ikke så stor, men så er det det der med at farge gjengivelsen blir bedre med flere piksler..

Lenke til kommentar

Et steg i riktig rettning, og det samsvarer med et dokument fra i fjor hvor intel refererte til neste generasjons oppløsninger. Jeg håper bare på bedre oppløsninger for stasjonære skjermer også uten at det koster mer enn 27" 2560x1440 gjør i dag, og gjerne med phi som ratio ~16:10. (Φ = 1.618033988749895…), aka "det gyldne forholdet". Jo nærmere dette jo bedre, proporsjonsmessig.

 

Om jeg kunne fått en 27" (eller 30") med 3840x2400 oppløsning til 5-7K hadde jeg slått til på flekken, eller 3840x2160 som kunne settes på høykant og hatt tynne rammer kanskje til og med gått for "eyefinity" oppsett. (6480x3840 = 1.6875 ratio)

 

Når det gjelder laptop skal jeg ha meg ny til høsten, og en del av kravspec er oppløsning >= 1080p, og 15" eller 17" skjerm (nødvendig for produktivitet). En 15" med 2560x1600 eller 17" med 2880x1800 ville vært fint :) (begge deler 16:10 ratio. Jeg gir lett 20% mer (1000-2000kr) for 16:10 ratio ved >1200p)

Endret av GullLars
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå vet jeg riktig nok ikke hvordan det er i W8, men i W7 er det fullt mulig å stille inn dpi. Dog bare i følgende steg: 96, 120, 144 og 192.

 

Og dette fungerer temmelig elendig når vi nærmer oss så høy oppløsning som det her, noe sikkert enhver person som har kjørt MacBook Pro Retina med Windows 8 kan skrive under på.

Lenke til kommentar

Når kan man kjøpe disse modellene i Norge?Når kan jeg kjøpe en stand-alone skjerm for en stasjonær maskin med tilsvarende oppløsning? (Hvorfor iallverden kom ikke disse før de batterisultne skjermene til bærbare?)

 

Jeg føler at denne nye krigen om å ha høyest oppløsning på bærbare maskiner blir litt for dumt.

 

Det har ingen praktisk betydning for den vanlige brukeren i det hele tatt, proff brukeren som ville tatt utnyttelse av en slik oppløsning er jeg ganske så sikker på at trenger kraftigere innmat også og ville valgt noe helt annet enn en 13.3" Ultrabook.

 

Men men each to his own I guess.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...