Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Selve PCen og skjermen svarer ikke, selv om den slår seg på


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Da laptopen min igår skulle innstallere noen Windowsoppdateringer, så gikk strømmen til den. Delvis fordi batteriet er fullstendig dødt og ikke gir noen ladning, og at strømkabelen ble nappet ut.

 

Det er en 4 år gammel skolepc, HP 6735b, men har fungert smertefritt frem til nå. Nå når jeg starter pcen, starter vifta for fullt, harddisken lager noen smålyder, ikke noe skummelt, og så lager det optiske drevet noen lyder. Dette roer seg etterhvert, men skjermen forblir helt svart. Aldri noen blink eller noe som helst.

 

Et panel med touchknapper sitter like overfor tastaturet. Slik ser det ut:

 

http://cdn100.ioffer...zel-w-led-a.jpg

 

Det er ingen reaksjon når jeg trykker på disse, som må bety at det ikke kun er skjermen som ikke funker, men noe galt med selve maskinen.

 

Jeg har ingen anelse om hva jeg bør gjøre nå, og håper noen av dere kan hjelpe meg her!

 

Tusen takk på forhånd, setter pris på all hjelp!! :D

 

 

Under er det et bilde av et slikt panel. Her blinker lampen til Caps-Lock og Num-Lock noen ganger i det pcen slås på, men slutter etterhvert.

post-278619-0-95009500-1369042948.jpg

Endret av Sandnessen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fant ut av problemet. Var minnemodulene det var noe galt med, så jeg byttet de med noen eldre jeg hadde i en annen pc. Skriver dette så andre som støter på det samme problemet i fremtiden kan ha nytte av mine feil :p

 

Brukte http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c02153539&cc=no&destPage=document&lc=no&tmp_docname=c01732674#N572 for å finne ut hvor problemet lå. Tre blink på Caps-lock og Num-lock lysene betydde feil med minnemodulene.

 

Dette hadde ingen sammenheng med Windows oppdateringene, men mer med at jeg for nysgjerrighetens skyld åpnet og tok ut det optiske drevet, begge minnemodulene, harddisken, vifta - uten å jorde meg selv først. Dermed tok en av minnemodulene kvelden idet jeg var nærme dem.

 

"Notat til meg selv - Husk å berør kobberdelene inni stikkontakten før neste gang jeg roter inni en pc" :D

 

Kan du forsøke å ta ut batteriet, og bare ha laderen tilkoblet når du starter?

Er som regel slik jeg har det til vanlig, bare så pcen blir bittelitt lettere. Liker å bytte litt på det, for variasjonens skyld ;D
Lenke til kommentar

Er som regel slik jeg har det til vanlig, bare så pcen blir bittelitt lettere. Liker å bytte litt på det, for variasjonens skyld ;D

Husk at et defekt batteri kan ha en høy tomgangsstrøm som også vil trekke mer fra adapteren, og kan brenne opp evt. tynne printbaner på hovedkort. Gamle batterier med høy tomgangs-ladestrøm syns jeg høres ut som et problem som kan føre til brann.

Lenke til kommentar

Husk at et defekt batteri kan ha en høy tomgangsstrøm som også vil trekke mer fra adapteren, og kan brenne opp evt. tynne printbaner på hovedkort. Gamle batterier med høy tomgangs-ladestrøm syns jeg høres ut som et problem som kan føre til brann.

Ah, takk for nyttig informasjon/påminnelse!

 

 

Off-topic: Ikke noen som tilfeldigvis har et batteri til 6735b til salgs, hehe? Hadde vært trivelig å få brukt den som en laptop igjen, selv om den aldri brukes av andre enn et yngre søsken uansett :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...