Gå til innhold

Hvordan installere nytt operativsystem?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Finner det tvilsomt at han kan boote fra CDROM med en skolepc. I tillegg er det nok ikke tillatt i følge kontrakten han signerte når han fikk maskinen.

 

Jeg har betalt ut PC'en og kunne ikke brydd meg mindre om hva de tenker om hva jeg gjør med PC'en når jeg ikke lengre er på videregående.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

Formater harddisken. Når du har satt i en cd eller minnepennen med os starter du maskinen og trykker på f12 . Så kommer det opp

 

Jeg har gjort dette 3 ganger på min stasjonære. Jeg bare starter pcen og spammer f12 til det kommer opp hvor jeg velger ''installer fra cd rom'' . Fra der er det ganske enkelt.

Lenke til kommentar

Finner det tvilsomt at han kan boote fra CDROM med en skolepc. I tillegg er det nok ikke tillatt i følge kontrakten han signerte når han fikk maskinen.

 

Du kan endre boot priority i BIOS(?)..

Jeg hadde en skolepc jeg skulle formatere for en tid tilbake, da klikket meg i riktig seksjon i BIOS for å endre, men da stod det at jeg ikke hadde lov. Altså, IT avdelingen har fjernet muligheten for sånt snusk.

Det var KUN harddisk og internett kabel som var listed som eneste boot options.

 

Prøvde på en spansk. Clear CMOS og ta ut batteriet osv, ingenting fungerte. Etter masse endeløse forsåk for å finne ut av det måtte jeg fysisk skru datamaskinen fra hverandre og bruke et stykke "tråd" for å connecte to punkter på hovedkortet under boot. Da dette ble gjort var BIOS resatt og happy formatting.

 

Fant ut i ettertid, om jeg hadde vært litt lurere. Så hadde jeg tatt ut harddisken i en annen maskin, formatert disken, satt den inn og vips! :-)

 

*Litt offtopic, men tenkte jeg ville dele det! :closedeyes:

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Er BIOS flashing også deaktivisert? Hvis ikke bør man kunne laste ned siste BIOS versjon og ta det derfra. Normalt så åpner vel også itavdelingen låste pcer etter at man slutter, så mulig en tlf til dem hadde hjulpet.

 

Lurer også på om man kan koble til en ekstern DVD spiller og på sånt vis omgå det?

Lenke til kommentar

Når du sluttet på videregående og kjøpte ut maskinen skulle du ha levert maskinen til IT-avdelingen først så de kan legge inn operativsystemet på nytt, men da uten programvaren og tilkoblingen til fylkets domene slik at du også slipper brukernavnet du hadde til maskinen.

 

Hadde du gjort dette ville maskinen vært helt ren med Windows 7 :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...