Gå til innhold

Guide: Still inn spillmusa riktig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Rettelse: Hvordan du justerer datamusa er smak og behag. Dessuten har mange spill veldig lav sensitivitet, og mange har veldig høy, så når du spiller har det ikke så mye å si hva Windows sier, da spillet har egne innstillinger.

 

Dette blir som å si om Windows eller Mac er riktig, det er smak og behag, budsjett, og hva pc'en skal brukes til.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Rettelse: Hvordan du justerer datamusa er smak og behag. Dessuten har mange spill veldig lav sensitivitet, og mange har veldig høy, så når du spiller har det ikke så mye å si hva Windows sier, da spillet har egne innstillinger.Dette blir som å si om Windows eller Mac er riktig, det er smak og behag, budsjett, og hva pc'en skal brukes til.

Nei, enkelte ting, som f.eks. windows sensitivitet, påvirker presisjonen på en måte som jeg ikke ville kalt smak og behag. DPI, akselerasjon, angle snapping etc. er ting som er helt subjektive, men enkelte instillinger hopper over piksler etc.

 

Hvilken sensitivitet du har inne i spillet og dpi er som regel mer enn nok til å få ønsket pekerhastighet med 6/11 i Windows.

 

Denne artikkelen sier ikke hvilken hastighet som er rett, den bare informerer om hvordan du oppnår mer presisjon, derfor SC2 eksempelet der andre instillinger enn 51/100 vil legge til eller trekke fra piksler, noe som igjen påvirker presisjon.

 

Nå skal det sies at slik presisjon neppe kreves av de fleste nå for tiden, spesielt dersom de har lasermus da hardware-akselerasjonen i lasersensorer vil gjøre at de vil ha minimalt utbytte av piksel-presisjon.

Jeg vil anta at de som er avhengig av slik presisjon allerede har en optisk mus og vet om det som står i denne guiden allerede, men bra at dere tar opp dette og informerer leserne om valgmulighetene.

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg liker faktisk pekerpresisjon funksjonene i windows :)

 

Det er ikke en dårlig ting, pekerpresisjon er det samme som museakselerasjon og om det skal være av eller på er en smakssak, problemene kommer når dette er aktivert uten at en er klar over det og egentlig spiller bedre uten akselerasjon.

 

Dersom du har en grei spillmus vil jeg heller anbefale å slå av pekerpresisjon i windows og justere akselerasjon i musedriveren da det ofte lar deg justere mengen akselerasjon.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg bruker også Enhance pointer precision, pluss 6 i hastighet, og foretrekker det slik - i Windows gjør jeg rask bevegelse for å få pekeren i nærheten av der jeg skal trykke, og så reduserer jeg hastigheten i det jeg nærmer meg der jeg skal trykke (akkurat sånn som når man kjører bil og man kommer i en situasjon hvor det er trangt om plassen).

Er vanskelig å forklare, men jeg finner bevegelsene med et slikt oppsett naturlige. :)

Har prøvd uten precision, og både 5, 6 og 7 på hastigheten, men finner musen for "aggressiv" ved korte føringer på 6 og 7, men litt for treg på 5.

 

Jeg har aldri brukt medfølgende software, uansett mus (har en Ss Sensei nå), og nekter plent å bruke det - det er en mus; skal ikke være nødvendig med egen software for å få den til å virke som man vil IMFHO!

Endret av Paladin@LANur
Lenke til kommentar

Jeg bruker speed 3 i windows, ingen enhance mode og 4700 dpi på musen.

 

Fullstendig klar over at det er "feil", men det er nå engang sånn at det er med dette oppsettet jeg treffer ting.

Jeg prøvde å gå over til 6 i windows og lavere dpi mens jeg spilte bf3 aktivt, og etter 4-5 uker med banning og hat, ble det stilt tilbake.

 

Jeg klarte ikke å bli vant til det uansett hvor mye jeg prøvde, jeg aner ikke hvorfor det ikke skulle fungere å justere det.

Men så lenge jeg treffer hva jeg føler jeg burde treffe (snu meg 20-40-60-90 grader og treffe), må jeg si at jeg ikke bryr meg nevneverdig hardt.

Lenke til kommentar

Det mest idiotiske som er oppfunnet på PC hittil er museakselerasjon, enda værre er det med spill der du ikke kan slå det av.

 

Akselerasjon er bare negativt når du ikke har muligheten til å slå det av, som på en del spill som blir portet til PC fra konsoll, og mus med lasersensor.

 

Men en del spillere som bruker lav sensitivitet foretrekker akselerasjon da det gir dem god kontroll over små bevegelser men lar dem gjøre større bevegelser, som å snu 180 grader, uten større anstrengelser.

Lenke til kommentar

Greit med en slik guide, flere burde bli obs på dette. revolusjonerte spillingen min da jeg fikk satt opp min riktig.

Jeg sverger fortsatt til gode gamle Logitech G500 og har som regel en ekstra G500 liggende.

 

Som underlag har jeg Steel Series sin glass-matte, dette gjorde også underverker, nesten ingen frikson i motsetning til mange gummimatter. kombinasjonen av disse to har ihvertfall falt i smak hos meg.

Lenke til kommentar

Rettelse: Hvordan du justerer datamusa er smak og behag. Dessuten har mange spill veldig lav sensitivitet, og mange har veldig høy, så når du spiller har det ikke så mye å si hva Windows sier, da spillet har egne innstillinger.Dette blir som å si om Windows eller Mac er riktig, det er smak og behag, budsjett, og hva pc'en skal brukes til.

 

Det de sier er at du ikke skal stille det i spillet, men heller dpien i musens driver. De sier ikke hvor høy sensitivitet du skal ha, bare hvordan du skal stille den. Leste du artikelen?

Lenke til kommentar

Husker for flere år siden en proff gamer fortalte at folk bør aldri bruke software som følger med mus, og heller ikke driveren. Bruk bare den "universale" som windows registrerer. Har mus DPI knapp, fungerer denne uansett.

 

Tror han påstod at slike programmer skaper et mellomledd som er unødvenig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...