Gå til innhold

Del 15 ? Kreativ redigering av landskap


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ingenting av det som ble gjort her som var spesielt kreativt.Å legge til flare effekt og kunstig uskarphet og drai noen fargeslidere på måfå helt uten mål og mening om hvordan man vil ha resultatet blir helt feil for min del.

 

Men nå har du og de andre kritikerne her inne lært å bruke disse funksjonene, og sett et eksempel på hvordan man kan jobbe. Så nå er du så heldig at du kan få gjøre det selv! Gleder meg til å se resultatet ditt!

Lenke til kommentar

Men nå har du og de andre kritikerne her inne lært å bruke disse funksjonene, og sett et eksempel på hvordan man kan jobbe. Så nå er du så heldig at du kan få gjøre det selv! Gleder meg til å se resultatet ditt!

Skjønte ikke helt hva du mente her for å være ærlig...

Lenke til kommentar

Men nå har du og de andre kritikerne her inne lært å bruke disse funksjonene, og sett et eksempel på hvordan man kan jobbe. Så nå er du så heldig at du kan få gjøre det selv! Gleder meg til å se resultatet ditt!

6305626052_c01948562c_b.jpg

A Memory of Summer by Fredrick Fjeldsbø Photography, on Flickr

 

 

Se på antall visninger. I rest my case. Jeg så hele videoen, lærte ikke en dritt som har fordelaktig for landskap. Falsk dybeskarphet? Det fnyser jeg av.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er litt små provoserende når det blir postet slike videoer i et forum med fotoentusiaster. Jeg skjønner at det er forskjell på nivået på de fleste her inne, men jeg snakker nå uansett for meg selv og ikek alle andre.

 

Det finnes drøssevis av langt mer kreative videoer enn dette på feks. youtube, så jeg blir litt skuffet når man blir servert noe slikt. Man bruker verdens beste og mest avanserte bildebehandlingsprogram og det eneste man gjør er å legge til ett par effekter og drar litt i noen spaker. Resultatet gikk fra en fint bilde til et kunstig makkverk i mine øyne.

 

men ellers er jeg blid og fornøyd altså :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Se på antall visninger. I rest my case. Jeg så hele videoen, lærte ikke en dritt som har fordelaktig for landskap. Falsk dybeskarphet? Det fnyser jeg av.

 

Antall visninger er et godt mål på kreativitet.

Jeg lærte ikke noe jeg heller, men gratis materiale kan av og til være skuffende, og jeg var forberedt på det.

Endret av Lars Anker-Rasch
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes det er litt små provoserende når det blir postet slike videoer i et forum med fotoentusiaster. Jeg skjønner at det er forskjell på nivået på de fleste her inne, men jeg snakker nå uansett for meg selv og ikek alle andre.

Men nå ble jo ikke dette postet på forumet. Det er en artikkel laget for akam.no som og skal favne mer enn bare forumet. Jeg tror mange som kommenterer artiklene her har en tendens til å glemme det.

 

Akam.no er for fler enn bare fotoentusiastene på forumet, selv om fotoentusiastene på forumet er veldig fine å ha de også. :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det går vel ann å poste dette på akam.no uten at det blir synlig i forumet?

Tullprat, BjerkneZ - alle artikler på Akam får helt korrekt sin egen forumtråd i underforumet "Diskuter artikler (Akam.no)" som denne tråden. Og så kan du la være å lese disse trådene og artiklene om du vil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er jeg kun aktiv via forumet her og ikke fremsiden til Akam, så hva som foregår der vet jeg svært lite om. Jeg trodde nemlig at dette ble postet aktivt til dette forumet ved siden av en evt. annen artikkel og SÅ bra var det ikek at det hadde vert verdt den jobben.

 

"Tullprat" er derimot noe man kan si om en påstand og ikke et spørsmål.

 

Når det gjelder tilbakemeldinger så regner jeg da med at man må regne med både positive OGnegative tilbakemeldinger? Skal man ikke kunne kommentere innlegg man ikke liker?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt i orden å kommentere innlegg man ikke liker - det var da sannelig det jeg også gjorde, eller hva? ;)

 

Og nå vet du at alle artikler på Akam automatisk også får sin egen tråd - både til info for de som først og fremst leser forumet og så man kan diskutere artikkelen. Fremgår også tydelig fra navnet på underforumet. ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Vil anbefale Photoshop, så vel som alle andre adobe tutorials på som ligger på Lynda.com.

 

Deke McClelland er den desidert beste læreren innenfor Photoshop, og på Lynda.com kan en se hans tutorials, når det er sagt, så skal jeg ikke ligge skjul på at en må betale for å få disse godbitene med seg.

 

Som sagt, Lynda.com er sterkt anbefalt!

 

Kan også anbefale videoene til Iceflow studios (Howard Pinsky) på YouTube:

http://www.youtube.c.../IceflowStudios

 

Har lært mye fra denne fyren, og det er mye, mye mer å lære gjennom YouTube, en trenger bare å lete litt.

 

En ting å huske på er at Photoshop ikke er et program for å lage logoer osv, ja en kan bruke det til det, men man vil heller jobbe med vektorer, noe en har i Illustrator.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

...Jeg skjønner at det er forskjell på nivået på de fleste her inne, men jeg snakker nå uansett for meg selv og ikek alle andre.

 

...Resultatet gikk fra en fint bilde til et kunstig makkverk i mine øyne.

 

krakow23.jpg

 

Utifra det jeg kan se, entusiast eller ei, smeller ditt argument tilbake på deg selv. Dette gikk fra en situasjon fanget på en fin måte til et makkverk der du dro i noen spaker(og det litt for hardt). Se på buksen til håndverkeren på fortauet. Jeg regner med at dette var for hard draing i spaker, og at du ikke klippet han ut og tok stroke på buksa han?

 

Photoshopkurset til Utdanning.no/Akam har vært et fint tiltak, med tanke på at det er relativt få norske tutorials der ute. Videoene forteller om basic redigering og er ikke tiltenkt personer med stor erfaring på området. Sutra alle når de kunne noe fra før i mattetimen i 10. klasse også?

Lenke til kommentar

Hyggelig at du i utgangspunktet liker bildet mitt :)

 

Jeg har ikke tenkt til å argumentere for bildet mitt, men du glemmer en vesentlig ting:

Når man skal redigere en drøss med bilder og for uhøytidelig bruk på en hjemmeside etc. så sitter man ikke i flere timer og redigerer. Man drar kjapt i noen spaker for å vise bildet slik man vil vise det, uten å tenke på at noen kommer til å pixelpeepe og analysere bildet.

 

Er bildet perfekt redigert? Nei. Er det bra nok til at DU faktisk valgte å besøke nettsiden min så holder det for meg :)

 

Er jeg flink nok til å publisere opplæringsvideoer på nett? Sikkert ikke.

Derfor så kommer jeg heller ikke til å gjøre det.

 

Hvis du leser tråden litt mer nøye, så ser du også at jeg missforsto hennsikten med tråden. Jeg trodde tråden ble postet direkte på forumet i den grad at vi entusiaster skulle ta lærdom i redigering. Derfor så ble jeg skuffet. Sannheten var at denne videoen nok var tiltenkt brukere på et litt annet nivå og da kunne jeg spart meg for den noe harde kritikken.

 

Så konklusjonen blir som følger:

Jeg legger ikke ut bildene mine for å vise hvor flink jeg er til å redigere. Jeg legger ut bilder som viser et uttrykk jeg liker. Om det er en bukselinning i bakgrunnen som er "feil" så bryr dem færreste seg om det. Det er kun de som "leter" etter feil som finner dem.

Lenke til kommentar

Hyggelig at du i utgangspunktet liker bildet mitt :)

 

Jeg har ikke tenkt til å argumentere for bildet mitt, men du glemmer en vesentlig ting:

Når man skal redigere en drøss med bilder og for uhøytidelig bruk på en hjemmeside etc. så sitter man ikke i flere timer og redigerer. Man drar kjapt i noen spaker for å vise bildet slik man vil vise det, uten å tenke på at noen kommer til å pixelpeepe og analysere bildet.

 

Er bildet perfekt redigert? Nei. Er det bra nok til at DU faktisk valgte å besøke nettsiden min så holder det for meg :)

 

Er jeg flink nok til å publisere opplæringsvideoer på nett? Sikkert ikke.

Derfor så kommer jeg heller ikke til å gjøre det.

 

Hvis du leser tråden litt mer nøye, så ser du også at jeg missforsto hennsikten med tråden. Jeg trodde tråden ble postet direkte på forumet i den grad at vi entusiaster skulle ta lærdom i redigering. Derfor så ble jeg skuffet. Sannheten var at denne videoen nok var tiltenkt brukere på et litt annet nivå og da kunne jeg spart meg for den noe harde kritikken.

 

Så konklusjonen blir som følger:

Jeg legger ikke ut bildene mine for å vise hvor flink jeg er til å redigere. Jeg legger ut bilder som viser et uttrykk jeg liker. Om det er en bukselinning i bakgrunnen som er "feil" så bryr dem færreste seg om det. Det er kun de som "leter" etter feil som finner dem.

 

Om man ikke tar redigeringen seriøst, ender man opp med å ødelegge noen tusen potensielt bra bilder i løpet av livet. Grunnen til at jeg besøkte siden din var ikke fordi det var bra nok for det. Det var fordi jeg skulle finne et nogenlunde nytt eksempel på at du ikke kan redigere.

 

Den bukse-stroken var det første jeg så. GG.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...