Gå til innhold

Neste Asus Zenbook får «Retina»-oppløsning


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men hvordan løser de den elendige skaleringen i Windows? Det å kjøre Windows 8 på en MacBook Pro Retina er temmelig håpløse greier med blurry tekst, tekst som går utenfor sine tilsiktede områder osv som resultat av at Windows sin DPI skalering ikke er optimalisert for så høy PPI.

Lenke til kommentar

Liker ikke nødvendigvis dette. Framfor høyere oppløsning, synes jeg at jevn belysning, god innsynsvinkel og bra fargegjengivelse samt sortnivå er de viktigste aspektene. Jeg har av erfaring opplevd at Retina-skjermer bare bidrar til at et produkt blir flere tusen kroner dyrere. Så mye ekstra skal man ikke behøve å betale for en litt bedre skjerm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men hvordan løser de den elendige skaleringen i Windows? Det å kjøre Windows 8 på en MacBook Pro Retina er temmelig håpløse greier med blurry tekst, tekst som går utenfor sine tilsiktede områder osv som resultat av at Windows sin DPI skalering ikke er optimalisert for så høy PPI.

 

Mener å huske noe om at det skal fikses litt på det i Blue (8.1).

Men husker jeg riktig er det vel også lagt opp for bedre skaleing i Windows programmer, bare at det er mange som ikke velger å implementere det så godt.

 

Lenke til kommentar

Liker ikke nødvendigvis dette. Framfor høyere oppløsning, synes jeg at jevn belysning, god innsynsvinkel og bra fargegjengivelse samt sortnivå er de viktigste aspektene. Jeg har av erfaring opplevd at Retina-skjermer bare bidrar til at et produkt blir flere tusen kroner dyrere. Så mye ekstra skal man ikke behøve å betale for en litt bedre skjerm.

 

Asus bruker IPS skjermer i sine Zenbooks, så bildekvaliteten ER veldig god allerde, med supre innsynsvinkler, bra fargegjenngivelse og sortnivå. Så den er allerede god, generellt er alle Asus PCer gode...

Lenke til kommentar

Jeg syntes det, men det krever at UI-elementer og tekst faktisk er optimalisert for å utnytte den høye oppløsningen på en god måte.

 

Men så er jeg temmelig kresen på dette området, og har ikke akkurat blitt mindre kresen av å ha "retinaskjermer" på stort sett alt jeg eier og benytter meg av daglig i nesten ett år nå.

Lenke til kommentar

Asus bruker IPS skjermer i sine Zenbooks, så bildekvaliteten ER veldig god allerde, med supre innsynsvinkler, bra fargegjenngivelse og sortnivå. Så den er allerede god, generellt er alle Asus PCer gode...

Det er jeg fullt klar over. Derfor jeg mener at det ikke burde være nødvendig å introdusere Retina display som konsept. Jeg kan med glede betale 9-10 000 for en PC med IPS panel, men ikke 13 000 for samme konfiugrasjon med et retina display.

Lenke til kommentar

"Høy oppløsning" kunne vært bedre ordvalg :)

 

Syns personlig at du og øverste kommentatoren tar feil(inkl. meg siden jeg er enig med dere delvis, men uenig at alle vil ha det sånn som DU og DERE og JEG foreslår, egotripere, for når JEG søker: "High resolution + laptop" dukker det kun opp 15.6" med FullHD, 13.3" og 14" med 1600x900. Jeg søker faktisk mye etter nyheter... og INGEN*(kun ca. 5%) på jorda skriver --"Høy oppløsning" uttrykket unngåes av ca. 80% forbrukere/lesre som leter etter en bærbar med høyere oppløsning enn 1600x900.

Jeg hadde SYNSYKE PROBLEMER å finne noe informasjon om Laptoper som har høyere oppløsning enn FullHD i starten av 2013, jeg prøvda alle søke ord som er mulig til og med det "DERE Foreslår*" da jeg tenkte at å kjøpe en FullHD laptop til 10k er samme som å kjøpe brukt: 24" pc-skjerm med oppløsning på 1024x768.

Men så prøvde jeg til slutt nøkkel ordene: Laptop retina windows

da kom det 20 ganger mer nyheter, noen av handla om Apple, men de fleste var det Windows-laptop.

 

--"Høy oppløsning" er et "Subjektivt Uttrykk"

--"Retina-oppløsning" er et "Objektivt Uttrykk"

---Deres valg er da å være subjektive, det trekker ikke de fleste Basiske Folk(de fleste som har lite peiling om alt, og ikke noe peiling om noe) det trekker kun Sære Kvalme Forum Nørdsen(F.eks meg og deg) som vil helst være anonym(Noenting jeg ikke har vært i ca. 6 år på forumet, men er det nå xD)

 

Har lest ca. 30-50 artikler/nyheter skrevet i slutten av 2012 og fram til NÅ, der det stod: "High Resolution" eller "Very Hight Resolution" der i 95% tilfeller gikk det snakk om en 13.3" og 14" har fått KUN 1600x900.

 

MEN!!! JEG ER HELT ENIG MED DERE AT DET MÅ FÅ SITT NAVN PÅ WINDOWS PCer! Så dropper vi dette teite uttrykket som ligner på "Cretina/Idiotina"

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

.Dere som har prøvd en PC med retinaskjerm; er det virkelig en merkbar og positiv forskjell kontra 1920x1080?

 

Ja. Pikslene er såpass små at man aldri legger merke til at de "finnes". For eksempel høyoppløste bilder en fryd å se på, man trenger ikke zoome inn for å se massevis av detaljer.

 

Lenke til kommentar

Det er godt noen har fantasi nok til å lage nye og gode uttrykk som er folkelige og som de aller fleste forstår betydningen og innholdet av uten å være en geek med svart belte i merkverdige forkortelser :).

 

Ellers synes jeg retina skjermer på laptoper generelt er så som så nyttemessig og skulle heller sett at vi fikk vesentlig bedre skjermkvalitet , kjøleløsninger og mer kraft i integrerte GPU løsninger før man fyrer på med ekstreme oppløsninger. 1920x1080p eller 1920x1200p er mer enn godt nok på laptop skjermer inntil man klarer å dra innhold skikkelig rundt og det leveres skjermer som kan benyttes ute en normal sommerdag. Det hjelper lite med "retina" når skjermkvaliteten er urdårlig og maskinen får hetetokter over 20c i skyggen.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er godt noen har fantasi nok til å lage nye og gode uttrykk som er folkelige og som de aller fleste forstår betydningen og innholdet av uten å være en geek med svart belte i merkverdige forkortelser :).Ellers synes jeg retina skjermer på laptoper generelt er så som så nyttemessig og skulle heller sett at vi fikk vesentlig bedre skjermkvalitet , kjøleløsninger og mer kraft i integrerte GPU løsninger før man fyrer på med ekstreme oppløsninger. 1920x1080p eller 1920x1200p er mer enn godt nok på laptop skjermer inntil man klarer å dra innhold skikkelig rundt og det leveres skjermer som kan benyttes ute en normal sommerdag. Det hjelper lite med "retina" når skjermkvaliteten er urdårlig og maskinen får hetetokter over 20c i skyggen.

 

Jeg har en 6 år gammel brukt Thinkpad T61 modifisert med en 8 år gammel 2048x1536 IPS LCD-skjerm (bare 170 ppi er kanskje ikke Retina?). Som GPU brukes integrert Intel GMA 3000, den er faktisk kraftig nok for meg. Så lenge jeg ikke prøver å spille, se Blu-Ray eller redigere HD-video så er maskinen stillegående og kald. Hvis jeg lager et 1080p vindu på skjermen har jeg ennå plass til tre VGA-vinduer i tillegg...

Nå i 2013 begynner det endelig å dukke opp maskiner som virker fristende å bytte ut min gamle maskin med, bortsett fra prisen. Det jeg vil antageligvis vil merke mest forskjell på med en ny maskin er vekt og batterilevetid, har sjelden bruk for ekstra CPU-krefter.

 

Vanlige TFT LCD-skjermer er ikke designet for å bli brukt ute en sommerdag uten skygge. Da må man ha lavoppløst (<80 dpi) transflektiv skjerm, eller egen batteripakke og kjølevifte for skjerm med mer enn 600 cd lysstyrke.

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...